וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר פלסטיני: "אל תתפלאו אם תמצאו את כל האסירים משתתפים בשביתה"

יעקב אילון

19.4.2017 / 0:35

"אפשר לסיים את השביתה בתוך שעתיים", אמר קדורה פארס, יו"ר מועדון האסיר הפלסטיני לשעבר. בעוד רבים בישראל וברשות הצביעו על חיזוק מעמדו של מרואן ברגותי כמניע לשביתה, הצביע הבכיר לשעבר בראיון לוואלה! NEWS על תנאי המאסר כסיבה העיקרית

עריכה: ניר חן.

"הטענה ששביתת האסירים הפלסטינים הכלואים בישראל היא שביתה פוליטית היא הזויה" - כך אמר אתמול (שלישי) הבכיר הפלסטיני קדורה פארס, יו"ר מועדון האסיר הפלסטיני לשעבר. בראיון לוואלה! NEWS, דחה פארס את הטענות לפיהן מנהיג השביתה, מרואן ברגותי, יזם אותה למען חיזוק מעמדו בהנהגה הפלסטינית. "אפשר להפסיק את השביתה ואז לא יזכו האנשים שמנסים להדביק אלמנט פוליטי לשביתה להוכיח את טענתם. השביתה קשורה רק לתנאים שמקשים על האסירים ומשפחותיהם. לכן, במקום להתעסק בשוליים צריך ללכת לעניין עצמו", אמר פארס.

1,187 אסירים ביטחוניים, רובם חברי תנועת פתח וחלקם מחמאס, פתחו שלשום בשביתת רעב במחאה על תנאי מאסרם בבתי הכלא בישראל. השביתה יצאה לדרך ביום שבו צוין "יום האסיר", והיא מכונה "שביתת הכבוד". הפגנות תמיכה והזדהות עם שביתת האסירים התקיימו במוקדים שונים בגדה המערבית וברצועת עזה. שלשום בשעות הערב הועברו ברגותי ואסירים נוספים מכלא רמון לבידוד בבתי כלא אחרים במטרה להקשות על הנהגת השביתה.

עוד בוואלה! NEWS:
התקדמות הברקזיט ועצמאות סקוטלנד: בחירות בזק בבריטניה - מה שצריך לדעת
מחאת עובדי שירות המדינה בחו"ל: "נאלצת להשלים הכנסה כשמרטפית"
אביו של לירון שטבע בכנרת נפרד בבכי: "למה לא אני במקומך"

הפלסטינים: "שביתת הרעב של האסירים לא הסתיימה". צילום מסך
"במקום להתעסק בשוליים צריך ללכת לעניין עצמו". פארס/צילום מסך

ברגותי החל ליזום את המהלך לאחר ששיחות שהתנהלו בין נציגי האסירים ושירות בתי הסוהר על שיפור תנאי כליאתם נקלעו למבוי סתום. השיחות החלו לפני יותר מחצי שנה, אולם בצד הפלסטיני רבים מייחסים את הצעד לניסיון של ברגותי להעביר מסר דווקא לצמרת הפתח, ובראשה יו"ר הרשות אבו מאזן, שדחקו את אנשיו מהוועדה המרכזית ולא העניקו לו את תפקיד סגן יו"ר התנועה.

פארס טען כי מטרות השביתה שונות לחלוטין. "אנחנו רוצים להשיג כמה דברים, למשל, לשנות את הפרוצדורות של הביקורים. הייתה תכנית מסוימת, בתחילת אינתיפאדת אלקאצה ישראל טענה, ואולי צדקה, שאנחנו במצב חירום ואי אפשר להמשיך בביקורים איך שהם. שינו שינויים דרסטיים, הסתיימה האינתיפאדה והמצב חזר להיות נורמלי".

פארס התייחס גם לתנאי כליאה אחרים אותם מבקשים האסירים לשפר. "יש את נושא הלימודים ויש צורך להפסיק להזניח את החולים שצריכים לקבל טיפול ראוי. זאת החלטה של מדינת ישראל שעצרה אותם, שפטה אותם, כלאה אותם וצריך לטפל בהם. במשך שנים מאות אסירים סובלים מהזנחה רפואית. נושא ערוצי הטלויזיה הוא נושא חשוב אבל לא עיקרי. העניין העיקרי הוא לתת לאסירים מה שנותנים לכל האסירים בישראל או בעולם: טלפון ציבורי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מרוואן ברגותי, בכיר פתח הכלוא בישראל,  ינואר 2012. AP
"אין זכות להעניש את האסיר יום ולילה". ברגותי בדיון בתנאי מאסרו/AP

במאמר דעה שפורסם לקראת השביתה ב"ניו יורק טיימס" טען ברגותי כי "שביתת הרעב מסמלת את התקווה שקיבות ריקות וההקרבה של השובתים יעזרו למסר להדהד מעבר לתאי המאסר החשוכים". לפי גורם ביטחוני, ברגותי צפוי להישפט על המאמר שפרסם ללא אישור. על פי ההערכה בשב"ס, רעייתו של ברגותי, פדווא, העבירה את הטור שכתב בעלה.

פארס מחה על האופן בו המדינה ממשיכה להעניש את האסירים הביטחוניים גם לאחר שעונשם נגזר, לטענתו. "זה שהאסירים יושבים בכלא הרבה שנים, זה העונש. אין לגיטמציה או זכות להעניש את האסיר יום ולילה. העונש זה שהוא נמצא בכלא אבל לאפשר לו לימודים ולהיות מטופל אם הוא סובל מבעיה רפואית, לתת לאסיר לבקר את משפחתו בצורה הומנית כמה שאפשר, זה לא מוגזם".

הפגנת תמיכה בשביתת הרעב של האסירים הפלסטיניים, רמאללה, 17 באפריל 2017. רויטרס
פארס דוחה את הטענות לשימוש פוליטי של ברגותי בשביתה. הפגנת תמיכה בשביתת הרעב בבית לחם, שלשום/רויטרס

לדברי פארס ההוכחה לכך שהשביתה איננה פוליטית, אלא עוסקת בבעיות מהותיות, היא המהירות שבה ניתן לסיים את המשבר. "שיקום מישהו חכם במשרד לביטחון הפנים או בשב"ס ושינהל דיאלוג עם ראש פתוח. כשממשיכים ללכת לפי ספקולציות ושקרים, הדבקת אלמנט פוליטי והסתה שהם פושעים ורוצחים, זה לא עוזר".

יו"ר מועדון האסיר הפלסטיני לשעבר מזהיר מאובדן שליטה על השביתה במידה ולא יפתח משא ומתן באופן מידי. "אם ממשיכים ככה אני אומר לכם, אל תתפלאו אם תמצאו את כל תנועת האסירים משתתפת בשביתת רעב ואז תוך 30 ימים ילכו למשא ומתן. אם כולם יודעים מהיום שזה יסתיים רק במשא ומתן ובדיאלוג אז למה לא עושים את זה מוקדם כמה שאפשר?".

(עדכון ראשון: 20:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully