וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המח"ט שאיבד את רגלו ושב לשירות פעיל, ומצא את מותו בטיול משפחתי

16.4.2017 / 9:30

אלוף-משנה במיל' פנחס זוארץ השתקם לאחר שנפצע בסיור ברצועת עזה, וכיהן בשנותיו האחרונות כראש מועצת בנימינה-גבעת עדה. תחת פיקודו אירעו בחטיבה הדרומית אסון הנגמ"ש וסערת מותה של רייצ'ל קורי, ובהמשך שירותו זוכה באופן מלא מתלונה על הטרדה מינית

אל"מ במיל' פנחס זוארץ לאחר שנפצע במהלך האינתיפאדה השנייה, עם משה יעלון. טל נוה, דובר צה"ל
זוארץ עם משה יעלון, הרמטכ"ל בעת פציעתו/דובר צה"ל, טל נוה

בני משפחתו ומכריו של אלוף-משנה (במיל') פנחס זוארץ קיבלו בהלם את ההודעה על מותו בטרם עת, לאחר שלקה אתמול (שבת) בדום לב במהלך טיול בווייטנאם. זוארץ, בן 52 במותו, כיהן כראש המועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה, ובעבר פיקד על החטיבה הדרומית ברצועת עזה.

הקריירה הצבאית של זוארץ, שהותיר אחריו אישה וארבעה ילדים, זכורה בשל שלושה אירועים, שהמרכזי בהם הוא פציעתו הקשה במהלך סיור ברצועה: בפיצוץ מטען חבלה נגד סיור שלקח בו חלק ביישוב מורג, נקטעה כף רגלו, אך הוא שב לשירות בתום שיקום של למעלה משנה, והמשיך לפיקוד במכללה לפיקוד ולמטה (פו"ם).

שנה קודם לכן, בעיצומה של האינתיפאדה השניה, אמר כי האזרחית האמריקנית רייצ'ל קורי, שנהרגה בעת שניסתה לעצור בגופה דחפור D-9 צה"לי בציר פילדלפי, מתה כתוצאה מחוסר אחריות שלה ושל חבריה בארגון הסולידריות הבינלאומי (ISM).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אמבולנס מפנה נפגעים מאסון הנגמ"ש בציר פילדלפי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בריאיון לתוכנית "עובדה" האשים זוארץ כי קורי ופעילים אחרים בארגון "פעלו בצורה בלתי אחראית וסיכנו את עצמם, את הפלסטינים ואת כוח צה"ל". ההתבטאות עוררה סערה, ובחקירת מצ"ח נוקו החיילים מאשמה. תחת פיקודו אירע אסון הנגמ"ש השני, כשרקטה פגעה בנגמ"ש בציר פילדלפי ופוצצה את חומר הנפץ שהיה בו. חמשת החיילים בטנק נהרגו.

ב-2007 עמד זוארץ לדין משמעתי בגין הטרדה מינית מילולית של חיילת תחת פיקודו, אך הוא זוכה מחוסר אשמה. החיילת טענה שזוארץ שוחח עמה על קיום יחסי מין בתמורה לכסף, בצורה שהשתמע ממנה כי הוא מציע לה לנהוג כך. הוא נשפט בהליך משמעתי על ידי ראש אגף התכנון דאז, האלוף עידו נחושתן, וזוכה באופן מלא.

פנחס זוארץ מפקד חטיבה דרומית אוגדת עזה. דובר צה"ל
פנחס זוארץ מפקד חטיבה דרומית אוגדת עזה/דובר צה"ל

רבים במערכת הפוליטית, כמו גם בכירים בצה"ל בעבר ובהווה, נפרדו מזוארץ. שר הביטחון לשעבר משה יעלון, שהיה הרמטכ"ל בעת פציעתו של זוארץ, ספד לו ואמר כי הוא היה "לוחם ומפקד שנפצע קשה כמח"ט, השתקם והוסיף לתרום לחברה במנהיגותו תוך דוגמה אישית".

ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני), לשעבר מפקד הגיס הצפוני, אמר כי עם מותו של זוארץ הוא איבד "חבר, אדם ערכי, מפקד ומנהיג". לדבריו, "פינקי, לפני הכל, היווה דוגמא אישית של לוחם ומחנך". הוא העיד על זוארץ שניחן בנחישות ובדוגמה אישית וכן "בשילוב שבין אדם ללוחם ללא חת". שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר כי זוארץ "שילם מחיר כבד כשנפצע קשה ואיבד את כף רגלו, אחר כך הוא הוכיח מהי נחישות אמיתית כששב לשירות פעיל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully