וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכות חשמל ועינויים: עדויות ממחנות הריכוז של ההומואים בצ'צ'ניה

צ'צ'ני שהוחזק במחנה ושוחרר סיפר על שרשרת עינויים שמטרתה להוציא מידע על גברים נוספים במדינה: "הם קראו לנו בעלי חיים, אמרו שאנחנו הולכים למות". פעילי זכויות אדם מתקוממים: "פשע נגד האנושות". בצ'צ'ניה ממשיכים להכחיש: "אין כאן הומואים"

רויטרס

"לפעמים העינויים היו לשם שעשוע": כך סיפר לעיתון הגרדיאן גבר שהוחזק במחנה מעצר להומואים בצ'צ'ניה, כחלק מהצטברות הולכת וגדלה של עדויות על התעללות שחווים הומואים ברפובליקה המוסלמית שבדרום רוסיה. העיתון שחשף את הפרשה, נובאיה גזטה, מסר היום (שישי) כי הוא חושש לחיי העובדים בשל איומים בנקמה מצד אנשי דת בצ'צ'ניה.

הגבר, שהזדהה בשם בדוי אדם, סיפר כי לפחות פעם ביום חוטפיו הצמידו אותו לאטבי מתכת וחיברו אותו למכונה ששולחת זרמים חשמליים לגופו. אם הוא הצליח שלא לצעוק, הם הכו אותו במוטות ברזל ועץ. בעודם מענים אותו, הטיחו בו השובים האשמות על עצם היותו הומו ודרשו ממנו למסור שמות של הומואים נוספים בצ'צ'ניה.

"לפעמים העינויים היו כדי להוציא ממני מידע ולפעמים זה פשוט היה לשעשוע", סיפר אדם על חוויותיו המצלקות ממחנות המעצר בצ'צ'ניה, המיועדים לגברים הומואים, שעל קיומם דיווחו פעילי זכויות אדם ברוסיה בחודש שעבר. עדותו של אדם, כמו עדויות נוספות שנמסרו לעיתון "הגרדיאן", מגבה את הדיווחים הללו ומוכיחה כי יותר ממאה גברים עברו התעללות באותם המחנות. ככל הנראה, חלקם מתו כתוצאה מהמכות שספגו.

עוד ידיעות מהעולם בוואלה! NEWS:
תיעוד: "אם כל הפצצות" הולמת במעוז דאעש באפגניסטן
לראשונה: שר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס יבקר בישראל
קוריאה הצפונית מאיימת: "נתקוף ללא רחם בתגובה לכל התגרות אמריקנית"

פעילים למען זכויות הלהט"ב מפגינים במוסקבה, קיץ 2013. AP
מידע ודאי על שלושה הרוגים במחנות. הפגנה למען זכויות להט"ב במוסקבה, 2013/AP

איגור קוצ'טוב, פעיל למען קהילת הלהט"ב בסנט פטרסבורג, הקים מוקד חירום שבו מוענק סיוע לאותם הגברים שהוחזקו במחנות בצ'צ'ניה. לדבריו, עשרות כבר הגיעו למקום כדי לבקש עזרה. רבים מהם מתחבאים מבני משפחותיהם או מהרשויות. "אנחנו מדברים על רדיפה של הקהילה הגאה כאשר מאות אנשים נחטפו על ידי הרשויות", אמר קוצ'טוב. "זה חסר תקדים, לא רק ברוסיה אלא בהיסטוריה העולמית כולה. אין ספק שמדובר בפשע נגד האנושות".

עיתונאים ברוסיה שדיווחו לראשונה על המתרחש בצ'צ'ניה בנוגע להומואים טוענים כי בידיהם מידע על לפחות שלושה גברים שנהרגו, וכי הם חוששים שמספר ההרוגים גבוה בהרבה. "אני לא יודע מה קרה לגברים אחרים שהיו במחנה", הודה אדם, "זה מסוכן מדי לנסות ליצור איתם קשר". אדם הוחזק במתקן כליאה בלתי פורמלי בצ'צ'ניה עם עשרות גברים נוספים. כולם היו קורבנות להתעללות חוזרת ונשנית מדי יום.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

שיחת טלפון מחבר התבררה כתרמית - שהובילה למעצר

אדם מספר שהכל התחיל עבורו בשיחת טלפון שקיבל מחבר מהקהילה. "הוא התקשר אליי ובקול רגוע ונורמלי לחלוטין הציע שניפגש", שחזר. "אני מכיר אותו הרבה זמן, לא חשדתי בדבר". ואולם, כשהגיע אדם למקום המפגש שנקבע, הוא הבין שמדובר בתרמית. שישה אנשים חיכו לו שם, חלקם במדים, הם צעקו עליו שהם יודעים שהוא הומו. אדם הכחיש זאת, אך הם הקריאו לו הודעות ששלח מהטלפון האישי שלו, מה שלא הותיר לו ברירה אלא להודות בנטיותיו המיניות.

לדבריו של אדם, אותם שישה גברים הכניסו אותו לחלק אחורי של מסחרית וכך הוא הועבר למחנה המעצר. כשהגיע למחנה, הוא ננעל יחד עם גברים נוספים בחדר נטול רהיטים, שם ישנו על רצפת בטון. "הם העירו אותנו בכל יום בשעה 5:00 לפנות בוקר ונתנו לנו ללכת לישון רק ב-1:00 בלילה", המשיך אדם לשחזר את התקופה במעצר, "אנשים שונים נכנסו לתא והיכו אותנו".

"הם אמרו לבני המשפחות: 'הבן שלך הומו, תעשה איתו מה שצריך'"

עוד מספר אדם כי החוטפים לקחו את הטלפונים הניידים של כלל העצורים, עברו על רשימת אנשי הקשר ודרשו לדעת מי מבניהם משתייך לקהילה. "הם קראו לנו בעלי חיים, לא בני אדם, אמרו שאנחנו הולכים למות". אחרי עשרה ימים במעצר, רבים מהגברים שוחררו והובאו למשפחותיהם. "הם אמרו לבני המשפחות: 'הבן שלך הומו, תעשה איתו מה שצריך'", ממשיך אדם.

אדם עצמו לא סיפר למשפחתו של נטייתו המינית והוא עדיין מכחיש בפניהם את הטענות כלפיו כי הוא הומו. בכל זאת, מסרב אביו לדבר עמו ואף איים עליו כי ינקוט כלפיו אלימות. בעקבות המעצר והיחס מהמשפחה, ארז אדם את חפציו ועזב את צ'צ'ניה, כדי להתחיל את החיים מחדש.

נשיא צ'צ'ניה ראמזן קדירוב בנאומו במוסקבה, 1 בדצמבר 2016. AP
"אין הומואים בצ'צ'ניה, אי אפשר לרדוף אחר אנשים שלא קיימים". הנשיא קדירוב/AP

הדובר של נשיא צ'צ'ניה רמזן קדירוב גינה את הדיווחים והכחיש כל פעילות אנטי-להט"בית במדינה. "אלו שקרים מוחלטים", אמר הדובר אלבי קרימוב והוסיף: "אין אנשים הומואים בצ'צ'ניה. אי אפשר לעצור ולרדוף אחר אנשים שלא קיימים". דוברו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אמר כי אין לו מידע על הטענות הללו, אך לא סביר שהרשויות פועלות נגד הקהילה הגאה.

בחברה הצ'צ'נית בולטים הערכים של נאמנות לכבוד המשפחה. בן משפחה המשתייך לקהילה הגאה מהווה "כתם". לכן, רבים מחברי הקהילה הגאה בצ'צ'ניה מנהלים חיים כפולים או מדחיקים את רגשותיהם כדי לא לגרום צער למשפחה.

"תמיד רציתי לעשות את אמי גאה. הייתי מוכן להתחתן עם אישה ולקחת את הבעיות לקבר. בסיוטים שלי לא חלמתי שאשב מול עיתונאי ואגיד בקול רם – אני צ'צ'ני ואני הומו"

גבר נוסף ששוחח עם הגרדיאן הוא אחמד, שהתכחש לנטיותיו במשך שנים. הפגישה הראשונה שלו עם גבר הסתיימה באסון כאשר בן זוגו הסגיר אותו למשטרה. כך, הפך אחמד למודיע של המשטרה שפעל איתם כדי לאתר הומואים נוספים. זאת, לדבריו, לאחר שנסחט על ידי השוטרים שציוו עליו לעשות כן בתמורה לכך שלא יספרו למשפחתו על נטיותיו המיניות.

גם אחמד כבר נמצא מחוץ לצ'צ'ניה בימים אלו, הרחק מבני משפחתו והרשויות. לאחר שעזב את המדינה, יצרו עמו קשר מהמשטרה, שהגיעו לבית משפחתו, סיפרו להם שבנם הומו וציוו עליהם להתקשר אליו. לדבריו, השוטרים אמרו לו בטלפון שהם יחזיקו בבני משפחתו כבני ערובה עד שישוב לצ'צ'ניה. אחמד הבטיח שיחזור, אך יום למחרת נפטר מהטלפון שלו וברח למוסקבה. כעת הוא מחפש מקלט מדיני באירופה. מאז אותה שיחה, לא דיבר עם בני משפחתו.

"אני יודע שהרסתי לא רק את החיים שלי, אלא גם את חיי משפחתי", אומר אחמד, "תמיד רציתי לעשות את אמי גאה ומאושרת. הייתי מוכן להתחתן עם אישה, לקחת את הבעיות הללו איתי לקבר. בסיוטים שלי לא חלמתי שאשב מול עיתונאי ואגיד בקול רם – אני צ'צ'ני ואני הומו".

לדבריו, הוא שמע לא מעט על גברים שהוחזקו במחנות המעצר ואף ראה צילומים של פציעות. ואולם, מצבם של רבים מהם לא ידוע. זאת, בעיקר בגלל הבושה שמונעת ממשפחות לעדכן על מצב קרוביהם. כך, ברוב המקרים קשה לדעת אם אותם אנשים עדיין מוחזקים בשבי או נמלטו. "אף אחד לא יודע כמה אנשים נהרגו", אמר אחמד, "פשוט כי אי אפשר ליצור איתם קשר. אהיה מאוד מופתע אם אכן מדובר רק בשלושה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully