וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלוחת דאעש שקוראת תיגר על טליבאן ומדאיגה את ארה"ב

14.4.2017 / 13:18

דאעש גילה כי הוא יכול לפרוח לא רק בעיראק או בסוריה. אנשיו הכריזו באפגניסטן על הקמת השלוחה הראשונה מחוץ לעולם הערבי, ולמרות האויבים הרבים הצליחו להוציא לפועל מתקפות גדולות. וטראמפ? למרות שביקר את אובמה, נוקט בקו מתון. אלא אם "אם כל הפצצות" מבשרת שינוי

צילום: רויטרס

כמעט שלושה חודשים חלפו מאז הושבע הממשל של דונלד טראמפ, ולארצות הברית עוד אין אסטרטגיה סדורה ביחס למלחמה הבלתי-נגמרת באפגניסטן. הנשיא ברק אובמה הותיר ליורשו את ההחלטה, אחרי שדחה את השלמת הנסיגה בשל התחזקות טליבאן וחולשת הממשל הכללי בקאבול חרף מיליארדי הדולרים והאימונים שהושקעו בו. ואולם, היה עוד איום שלקח אובמה בחשבון - שלוחת ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) במדינה שאליה פלשה ארצות הברית לפני יותר מ-15 שנה.

על אף שביקר את המאבק של אובמה בדאעש וביקש מהפנטגון תכנית חדשה, עד לשלב זה טראמפ נוקט קו דומה למדי. תקיפות אוויריות נגד שלוחות הארגון השונות - במיוחד בסוריה ובעיראק - לצד פעולות קרקעיות של יחידות מיוחדות וסיוע לכוחות מקומיים על הקרקע. אפגניסטן אינה יוצאת מן הכלל מבחינה זאת, אלא אם השימוש ב"אם כל הפצצות" מבשר על שינוי כיוון אסטרטגי שרואה בכוח דאעש המקומי איום גדול יותר מאשר זה שיוחס לו תחילה.

עוד חדשות מהעולם:
דיווח בארה"ב: טראמפ מתכנן מכת מנע נגד צפון קוריאה
ראש ה-CIA: "ויקיליקס הוא שירות מודיעין עוין בשירות רוסיה"
אסד מגיב על ההפצצה האמריקנית: "המתקפה הכימית פוברקה לחלוטין"

מתקפה על בית חולים צבאי בבירת אפגניסטן, קאבול, 8 במרץ 2017. רויטרס
כוחות של צבא אפגניסטן בזירת פיגוע של דאעש בבית חולים צבאי בקאבול, בחודש שעבר/רויטרס

מחוז חורסאן, שמו האסלאמי של אזור גיאוגרפי המשתרע על חלקים ממרכז אסיה וכולל חלקים מאיראן, הכריז על הקמתו בינואר 2015 והיה לשלוחה הראשונה של "המדינה האסלאמית" מחוץ לעולם הערבי, בתקופה שבה החליפות שעליה הכריזה שלטה בחלקים נרחבים מעיראק ובסוריה וחיפשה שטחים חדשים להתפשט אליהם. דאעש ניסה לסחוף לשורותיו את מאוכזבי טליבאן, שחלק מהנהגתו הביעה נכונות לשאת ולתת עם הממשלה ולוותר על דרך הג'יהאד.

שני הארגונים הסוניים הקיצוניים אינם שונים זה מזה בבסיס. בעת שלטונו בן חמש השנים באפגניסטן שנקטע בעקבות הפלישה האמריקנית ב-2001, הציג טליבאן לעולם סקילת נשים ודיכוי קיצוני שלהן, כמו גם הרס של אתרי היסטוריים לא-אסלאמיים. דאעש, גלגול מאוחר של אל-קאעדה בעיראק שהיה בעל ברית של טליבאן, יחקה את הוריו האידיאולוגים וישכלל את מעשיהם להזדעזעותו של העולם.

כוח זר

עם זאת, דאעש גילה כי הקרקע הפורייה של עיראק ושל סוריה, שם גייס את האוכלוסיות הסוניות המתוסכלות מהשלטון השיעי והעלוואי, כבר מעובדת היטב באפגניסטן. על אף שטליבאן הוא יציר כפיה של פקיסטן השכנה, שלא מפסיקה לבחוש בענייניה של שכנתה ממערב עוד מאז פלישת ברית המועצות ב-1979, במרוצת השנים הוא הצמיח שורשים בקרקע ונתפס כארגון מקומי. דאעש, מנגד, נתפס ככוח זר ומעשיו בעיראק ובסוריה הרתיעו גם חלקים לא מבוטלים באוכלוסייה שרוצים שלטון הלכה אסלאמי.

מוקדי הנוחות של חורסאן הם בשני מחוזות במזרח המדינה, בגבול עם פקיסטן: ננגרהאר, שם אירעה אתמול ההפצצה, וכונר. לפי צבא ארצות הברית, שעדיין מחזיק במדינה יותר מ-8,000 חיילים, מאז שהופיעה באפגניסטן ספגה השלוחה מכות קשות. ההערכות בדבר גודלה משתנות, והאומדנים הנמוכים ביותר מעריכים כי נותרו בשורותיה כ-800 לוחמים בלבד, בעוד אחרים סבורים כי היא מונה קרוב ל-3,000.

צופים בנאום הנשיא הנבחר דונלד טראמפ בקאבול, אפגניסטן. נובמבר 2016. רויטרס
ביקר את אובמה, אך נוקט בקו דומה. נאום ההשבעה של טראמפ משודר באפגניסטן, בנובמבר/רויטרס

למרות האויבים הרבים שצבר, דאעש עדיין הצליח להוציא לפועל מתקפות גדולות, גם בעומק המדינה, כשבדומה לאזורים אחרים שבהם הוא פעיל ברחבי העולם, הוא פוגע במיעוטים ובאזרחים לא חמושים. ביולי שעבר נהרגו כ-80 בני אדם בפיגוע התאבדות בלב הפגנה של בני מיעוט ההזארה השיעים בבירה קאבול. באוקטובר חטפו חמושים של הארגון כ-30 אזרחים במחוז גור, שבמרכז המדינה, והוציאו אותם להורג.

בחודש שעבר התחפשו לוחמי דאעש לרופאים, הסתערו על בית חולים הצבאי המרכזי בקאבול והרגו כ-50 איש עד שחוסלו על ידי כוחות מיוחדים שהונחתו על גג המתחם. וביום רביעי האחרון קיבל הארגון אחריות על פיצוץ מטען בסמוך למשרד ההגנה בבירה, שגרם למותם של חמישה בני אדם. מחוז חורסאן אמנם לא שחזר את כוחן של שלוחות אחרות של "המדינה האסלאמית", אך הוא בדומה לשלוחת הארגון במצרים, הוא מחפש אחרי טרף קל כדי להישאר בתודעה ולערער על היציבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully