וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

13 שנה אחרי, רוסיה מואשמת שלא מנעה את הטבח בבית הספר בבסלאן

בית הדין האירופי לזכויות אדם קבע כי מוסקבה לא נקטה את האמצעים הדרושים כדי להימנע ממרחץ הדמים, שבו נהרגו 300 בני אדם, יותר מחצי מהם ילדים. "השימוש בתותחי טנקים ולהביורים תרם למניין ההרוגים הגבוה". בקרמלין דחו את הביקורת

בת ערובה מחולצת מבית הספר בבסלאן, רוסיה, ספטמבר 2014. GettyImages
החמושים ירו לכל עבר. חילוץ בת ערובה מבית הספר בבסלאן/GettyImages

בית הדין האירופי לזכויות אדם קבע היום (חמישי) כי רוסיה נכשלה בנקיטת הצעדים המתאימים למניעת הטבח בבית הספר בבסלאן ב-2004, שבו נהרגו כ-330 בני אדם. בית הדין גם מתח ביקורת על התנהלותה של מוסקבה בחקירת המתקפה הקטלנית, שלא הניבה תוצאות ונותרה תקועה במשך שנים רבות. כ-400 קרובי משפחה וניצולים עתרו לבית הדין שמקום מושבו בשטרסבורג, שעל אף שפסיקותיו מחייבות, הוא אינו יכול לאכוף אותן.

במהלך האירוע, חמושים צ'צ'נים לקחו בשבי יותר מאלף בני ערובה, רובם המוחלט ילדים. המצור על המתחם הסתיים בפשיטה של כוחות הביטחון הרוסיים, ולפי עדויות של מי ששרדו את הטבח, אלו השתמשו בכוח מופרז. שום גורם רשמי לא שילם את מחיר ההרוגים הגבוה, בהם 186 ילדים. לפי פסיקת בית הדין, השימוש שעשתה רוסיה "בכלי נשק עוצמתיים, כמו תותחי טנקים, מטולי רימונים ולהביורים", תרם למניין הגבוה של ההרוגים.

עוד בוואלה! NEWS:
ארה"ב: השופטת המוסלמית הראשונה נמצאה מתה בנהר
פעילות חריגה תועדה בקוריאה הצפונית: "מתכוננים לניסוי גרעיני"
מתרחק מרוסיה - ומתקרב לסין: ממשל הנשיא טראמפ משנה כיוון

בת ערובה שחולצה מבית הספר בבסלאן, רוסיה, ספטמבר 2004. EPA, מערכת וואלה! NEWS
רוסיה סירבה לדרישה להסיג את כוחותיה מצ'צ'ניה. טיפול בנפגעת בזירת המתקפה בבסלאן/מערכת וואלה! NEWS, EPA

קרובי משפחה וניצולים טענו כי בכירי ההנהגה, כולל הנשיא ולדימיר פוטין, כשלו בטיפול במשבר בני הערובה בבסלאן והתעלמו מהמודיעין שהצביע על כך שתרחיש כזה עומד להתרחש. דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב מסר כי מוסקבה לא יכולה להסכים עם הפסיקה של בית הדין, שאותה כינה אותה "בלתי-מתקבלת על הדעת".זאת, לדבריו, מאחר שרוסיה "הייתה קורבן לטרור".

המתקפה החלה ב-1 בספטמבר, כשעשרות גברים ונשים רעולי פנים, שלבשו חגורות נפץ, התפרצו לבית הספר ופתחו באש לעבר החצר, שם התקיים טקס לפתיחת שנת הלימודים. בני הערובה נלקחו לאולמות הספורט, שבהם נתלו מטענים על סלי הכדורסל. הם דרשו כי רוסיה תסיג את כוחותיה מצ'צ'ניה, אולם מוסקבה סירבה לדרישות אלו אחרי שמחצה התקוממות בדלנית כמה שנים קודם לכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully