וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות ביקורת השופט: התקבל ההסדר של גטאס, ירצה שנתיים מאסר

9.4.2017 / 19:41

שופט השלום קיבל את הסדר הטיעון שנחתם עם הח"כ לשעבר, שהורשע בהברחת טלפונים סלולריים, אף שתחילה לא שוכנע בצדקתו. סכום הקנס שישלם גטאס הוגדל ל-120 אלף שקל, ויהיה קלון במעשיו. "היעדר החרטה מקשה לקבל את ההסדר", ציין השופט

צילום: בני בן סימון, עריכה: יוסי אלטר

בית משפט השלום בבאר שבע קיבל היום (ראשון) את עסקת הטיעון שנחתמה בין הח"כ לשעבר באסל גטאס שהורשע בהברחת טלפונים סלולריים לאסיר ביטחוני לבין הפרקליטות וגזר שנתיים מאסר לחבר כנסת לשעבר, אף שבתחילה מתח ביקורת על פרטיו. יחד עם זאת, השופט החליט להגדיל את סכום הקנס שישלם הח"כ לשעבר וקבע אותו על 120 אלף שקלים. הוא גם קבע כי יהיה קלון למעשיו.

גטאס (הרשימה המשותפת), הורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות של מרמה והפרת אמונים, מתן אמצעים לביצוע מעשה טרור ועוד. השופט איתי ברסלר-גונן ציין בגזר הדין כי "בשים לב להיקף הציוד וזהותם של מקבלי הציוד ונסיבות כליאתם אפשר לומר שמדובר בפוטנציאל ביטחוני בנסיבות מחמירות". לדבריו, גטאס "ניצל את מעמדו כחבר כנסת והאמון שניתנה בו השיטה הדמוקרטית ושב"ס. האמון שהופר הוא כלפי כלל הציבור ולא רק כלפי בוחריו. יש גם נזק אישי אפשרי של פגיעה באמון הציבור בחברי כנסת אחרים".

"שיקול נוסף לחומרה נעוץ בתכנון המוקדם ובתעוזה. העובדה שהנאשם קיבל חבילות אטומות אינה סיבה מקלה. הוא יכל להחדיר אמצעי לחימה, לדעתי, בניגוד לעמדת הפרקליטות הפרת האמון של הנאשם גבוהה יותר משל סוהר שהחדיר טלפון נייד", ציין השופט. עם זאת, השופט החל להקל על הנאשם משום ש"לא עשה זאת לביתו". "נביא בחשבון את גילו והשירות הרב ששירת את הציבור ושהתפטר מהתפקיד ושנפל ממעמדו. הנאשם התקשה להביע חרטה. גם היום. אומנם לקח אחריות. נכון היה לגזור את עונשו ב-36 חודשים ומכאן לשקול את ההסדר. בית המשפט הוא לא חותמת גומי".

ואולם, השופט ציין כי הוא שוקל לזכות ההסדר את החיסכון בזמן שיפוטי ואת העובדה שגיבשו אותו טרם הגשת כתב האישום. "ההסדר מקל ביותר עם הנאשם ויש בו סטייה ממתחם הענישה הראוי. היעדר החרטה מקשה לקבל את ההסדר". למרות זאת, החליט השופט לקבל את ההסדר. "לא בלי היסוס אכבד את הסדר הטיעון".

לקריאה נוספת:
גטאס: "עשו עליי סיבוב – למה את ראש הממשלה לא עוצרים?"
ח"כ גטאס הגיש את התפטרותו; יו"ר הכנסת לא לחץ את ידו
ח"כ גטאס לאחר כתב האישום: "מקווה שהמחיר שאשלם לא יהיה לחינם"

פרשת ח"כ גטאס: השופט גונן ברסלר מתח ביקורת על הסדר הטיעון עם ח"כ לשעבר, על פיו ירצה שנתיים מאסר בפועל. בני בן סימון
גטאס בבית המשפט, היום/בני בן סימון
השופט: "אני חושב שאנחנו לא נותנים מספיק משקל לעבירה של הפרת אמונים כמי שניצל את החסינות שלו. וזו עבירה שמאוד מפריעה לי"

"האחריות על גזירת הדין היא על בית המשפט", אמר השופט בתחילת הדיון. "בית המשפט סבור כי אולי הצדדים חשבו שידו של בית המשפט תהיה קלה לאשר את ההסדר", טען. שופט בית משפט השלום מתח ביקורת חריפה על הסדר הטיעון. "לפני שאגיע למסקנה סופית אאפשר לצדדים להעמיק בטיעוניהם בשים לב לפסיקה במדיניות הענישה הקיימת. מתבקש כי יובהרו גם הקשיים הראייתיים המצדיקים את הענישה המקלה", ציין השופט ברסלר-גונן.

פרקליט מחוז דרום עו"ד אלון אלטמן הסביר בבית המשפט כיצד הגיעה המדינה להסדר הטיעון האמור. "הנאשם נתפס מעביר ציוד תקשורת, זה קל להוכיח. הקושי הראייתי נעוץ בהוכחת היסוד הנפשי – היסוד של המטרה בהכנסת ציוד תקשורת. הסעיפים שהמאשימה הייתה מוכנה תחילה להאשים את הנאשם – סעיף 31 בחוק המאבק בטרור – מדבר על בקשה לפגוע בביטחון המדינה. הוכחת המטרה הזו היא הקושי הראייתי, שאליו כיוונו ובגינו הוגש כתב אישום לבית משפט השלום", הבהיר.

"לקחנו בחשבון שהוכחה של דבר כזה מצריכה ניהול משפט. נכון שמדובר בכלא ביטחוני עם אסירים ביטחוניים, אבל הוכחת המטרה מורכבת יותר, וגם הוכחת המודעות הדרושה, וזה אינו דבר של מה בכך". פרקליט המחוז ציין עוד כי "בקביעת העונש לקחנו את הרצון לייצר מסר ציבורי חד מהיר וברור שהנאשם אינו עוד חבר כנסת. בית המשפט אולי אינו רגיל לזה אבל זה בעל משמעות. ההתפטרות המידית בהחלט הייתה רכיב משמעותי ואינטרס ציבורי ראשון במעלה בעריכת הסדר הטיעון. הנאשם לקח אחריות, והתפטר. הוא הודה ביום הדיון הראשון בתיק. לא מדובר בהסדר שנערך כלאחר יד. אלא בהסדר שנערך לאחר תהליך ארוך מאוד ונטלו בו חלק ראשי המערכת. החל מהיועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה, משניהם וגם בכירים במחוז".

פרקליט המחוז הוסיף כי לא מדובר בעונש קל, אך השופט המשיך להקשות וטען כי הנאשם אמר בדיון הקודם כי לא מדובר במעשה אידאולוגי אלא במעשה הומניטרי. "בתפיסת העולם שלכם, המקרה הזה הוא יותר חמור או פחות חמור מסוהר שהעביר טלפון לאסיר?", תהה השופט. "לצורך העניין גם אחרי שוחד. אני חושב שאנחנו לא נותנים מספיק משקל לעבירה של הפרת אמונים כמי שניצל את החסינות שלו. וזו עבירה שמאוד מפריעה לי".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
גזר דינו של של באסל גאטס בבית המשפט המחוזי בבאר שבע 9 באפריל 2017. בני בן סימון
גטאס בבית המשפט/בני בן סימון

פרקליט המחוז, עו"ד אלטמן, השיב בתגובה כי "הלוואי והחיים היו כל כך פשוטים שניתן לדרג את כל העבירות בסרגל ישר ובו ניתן לקבוע זה יותר חמור מזה. החיים יותר מורכבים. לא בכדי עבירת הפרת האמונים היא עבירה קלה יותר מלקיחת שוחד. הנאשם לא עשה את מעשיו תמורת בצע כסף, בניגוד לאותו סוהר. הנאשם ביצע זאת כמעידה חד פעמית. לכן, אני סבור במכלול של הדברים ובהסתכלות הכוללת שיש אלמנטים יותר חמורים במקרה של הסוהר ופחות חמורים במקרה של הנאשם. חסכנו את כל הליך הסרת החסינות וכל ההליכים האחרים הקשורים בניהול התיק בהיותו חבר כנסת".

"מה שמפריע לי וזה כן נוגע לאותה סקאלה", הסביר השופט. "בסופו של דבר עמד בפניי הנאשם בדיון הקודם ואמר שהמניע שלו לא היה אידיאולוגי אלא הומניטרי. זה מצלצל לי כמו זכויות אדם, שיווין, המון דברים יפים. בעצם, מפריע לי שאני מסתכל ורואה את הפסיקה כשבפניי עומדת פסיקה במקרה אחר של אישה שהכניסה טלפון אחד לבעלה עם שני כרטיסי סים ונידונה לעונש של 15 חודשי מאסר. ואני אומר איך אני משווה את הדבר הזה. האם הפער הזה הוא מידתי? האם זה לא שוויוני כלפי אותה אישה? זה קצת מפריע לי.

חבר הכנסת לשעבר באסל גאטס בהצגת הסדר הטיעון בבית משפט השלום בבאר שבע, 22 במרץ 2017. בני בן סימון
"יש לו מעמד חברתי". גטאס/בני בן סימון

"דבר נוסף שמפריע לי וניסיתי לרמוז אותה, שאולי הנאשם רוצה להגיד משהו אחר ממה שאמר. כי גם הנאשם כמי שעדיין יש לו אחריות. יש לו איזה מעמד חברתי. יש לו הזדמנות לומר משהו אחר. זה הפריע לי. במתחם הענישה שאבנה אני צריך למקם אותו במתחם. לחרטה יש חלק מזה. אולי ינצל את הבמה שניתנה לו לומר דברים אחרים".

גטאס: "לא היה במה שעשיתי בדל של כוונה לפגוע בביטחון המדינה"

בתגובה אמר ח"כ לשעבר גטאס: "אני לא זוכר כל מילה שאמרתי בדיון פעם שעברה. ניסיתי להגיד כמה היה לי קשה". השופט ענה: "אעזור לך, הרושם שנוצר הוא שאתה מאוד שקול. שמדדת כל מילה ופסיק בהסדר. שלא פעלת ממניעים אידיאולוגיים אלא הומניטריים".

"כשהתחלנו בדיון והיועץ המשפטי כמעט לא אפשר לי שימוע", הסביר גטאס. "בתחילת המשא ומתן לא תיארתי לעצמי שאחתום על הסכם שיכלול אפילו משהו שיהיה קשור לעבירה על חוק הטרור. עשיתי את זה בגלל שרציתי לקבל אחריות. זה המסר שלי. אמרתי מההתחלה שזה מעשה אישי מה שעשיתי. שעשיתי את זה כבנאדם ולא כמייצג רשימה. במעשיי לא היה כלום עם תמיכה בארגון טרור. אני עומד מולך היום ואומר שלא היה במה שעשיתי בדל של כוונה לפגוע בביטחון המדינה.

דיון הצגת הסדר טיעון בעניינו של חבר הכנסת לשעבר באסל גאטס בבית משפט השלום בבאר שבע, 22 במרץ 2017. בני בן סימון
"לקחת את החוק לידיים", אמר השופט. אולם בית המשפט, היום/בני בן סימון

"עשיתי את זה לא רק מטעמים הומניטריים אלא מצפוניים. מי שעושה מעשה שחושב שזה המצפון שלו ומוכן לקחת אחריות כאיש ציבור ומוביל דעה אין יותר חשוב מלומר דברים אלה. הכנסתי את זה לא בשביל רווח כספי או אידיאולוגי. הייתי בין הח"כים הערבים הכי מעורב בסוגיית האסירים הביטחוניים של 48'. שלא יהיה צל של מחשבה שקמתי יום אחד והחלטתי. טיפלתי בנושא ארבע שנים מול נציב שירות בתי הסוהר. ביקשנו שלכל אסיר יהיה טלפון אחד שאליו יוכלו להתקשר. זה לא התקבל. זו הייתה התלונה המרכזית של האסירים הביטחוניים. בהחלטת האו"ם על שם נלסון מנדלה נכתב כי אסור להפלות בין קבוצות אסירים", המשיך גטאס.

השופט דחה את דבריו ואמר: "זה לא המקום או הזמן לדברים האלה. זה מקום לרשות המחוקקת. אתה נמצא כאן כי לקחת את החוק בידיים. בראייה לאחור, הגדרת עצמך כמוביל דעה, מה האחרים צריכים ללמוד ממך? לעשות או לא לעשות? אנשים מהשורה. מה הציבור צריך לחשוב? לכאורה זה יתפרש כהכשר. אולי זו הזדמנות שלך לומר: 'טעיתי'. אתה מוביל דעה".

גטאס הסביר: "התפטרתי מהכנסת ואני הולך לשלם שנתיים מהחיים. יש לזה מסר חשוב וכל כך ברור. ככל שזה נוגע למעשה עצמו הסברתי שאין בו שום ניסיון או מחשבה לתמיכה בארגון טרור. עשיתי זאת ממניעים הומניטריים גרידא. המניעים מצפוניים". אך השופט המשיך: "תראה איזה נזק זה גרם לציבור".

(עדכון ראשון: 17:54)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully