וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפעילים לחץ על רוסיה: שר החוץ הבריטי ביטל את ביקורו במוסקבה

ג'ונסון הודיע כי המתקפה הכימית באידליב והתגובה האמריקנית "שינו את המצב לחלוטין" ועתה הוא יעבוד יחד עם עמיתיו במערב כדי לקדם הפסקת אש בסוריה ולהאיץ את המו"מ. ברקע המתיחות, ספינת קרב רוסית בדרכה לחופיה של סוריה

צלמים זמניים מורשים

(בווידאו: תיעוד התקיפה האמריקנית על הבסיס הצבאי באזור חומס)

שר החוץ של בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע היום (שבת) על ביטול ביקורו הקרוב במוסקבה, שתוכנן ליום שני הקרוב. זאת בעקבות ההתפתחויות האחרונות בסוריה בימים האחרונים, שבמהלכם נהרגו עשרות אזרחים במתקפה כימית ובתגובה תקפה ארצות הברית בסיס של צבא סוריה, שממנו בוצעה המתקפה. המהלך הגביר את המתיחות בין המערב לרוסיה, שתומכת בנשיא בשאר אסד, וזו אף שלחה ספינת קרב לים התיכון כחלק ממפגן כוח. במוסקבה כינו את החלטתו של ג'ונסון "אבסורד".

לדברי שר החוץ של בריטניה, "ההתפתחויות בסוריה שינו את המצב לחלוטין". הוא הוסיף כי "העדיפות שלי עתה היא להמשיך להיות בקשר עם ארצות הברית ומדינות אחרות לקראת פסגת ה-G7 ב-10 ו-11 באפריל – להביא לתיאום בינלאומי לתמיכה בהפסקת אש בשטח ולהאצת התהליך הפוליטי". שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון, שישתתף בפסגה אף הוא, יגיע בשלב זה כמתוכנן לרוסיה ביום רביעי הקרוב.

מוסקבה זועמת על המתקפה האמריקנית, שכללה שיגור של עשרות טילי שיוט לעבר בסיס א-שעריאת בחומס, והבטיחה לעבות את מערך ההגנה בסוריה.

לקריאה נוספת:
רוחאני על התקיפה בסוריה: "הטרוריסטים חוגגים את פעולת טראמפ"
סוריה: הרמטכ"ל סייר בבסיס שהופצץ; "מטוסי הקרב שבו להמריא"
אמריקנים ממוצא סורי בירכו על התקיפה: "אסירי תודה לטראמפ"

שר החוץ של בריטניה בוריס ג'ונסון ושר החוץ של נורבגיה בורגה ברנדה, הוועידה הבינלאומית למען סוריה. בריסל בלגיה, 5 באפריל 2017. רויטרס
מנסה לקדם עמדה משותפת במערב. ג'ונסון/רויטרס

כמה שעות לאחר ששיגרו שתי ספינות קרב אמריקניות השטות בים התיכון 59 טילי "טומהוק" לעבר הבסיס בחומס, החלה לעשות את דרכה לאזור ספינת הקרב "אדמירל גריגורוביץ'" בדרך לנמל טרטוס שבסוריה. סוכנות הידיעות הרוסית "טאס" דיווחה כי נוכחותה של הספינה לחופי סוריה "תלויה בהתפתחויות האזוריות", אולם צפויה להימשך לפחות חודש.

ברוסיה סירבו לקשר באופן ישיר בין התקיפה למפגן הכוח הרוסי, אולם בנאט"ו ובארצות הברית רואים זאת כחלק ממילוי ההבטחה הרוסית לעבות את מערכי ההגנה בעקבות המתקפה האמריקנית, שהגיעה בתגובה למתקפה הכימית של צבא אסד בעיירה חאן שייחון. גורמים בנאט"ו אמרו לרשת CNN כי זאת "אחת מפריסות הכוח הגדולות ביותר של רוסיה בעשורים האחרונים".

אניית הצי הרוסי "אדמירל גריגורוביץ'" בדרכה לים התיכון, איסטנבול, טורקיה, 7 באפריל 2017. רויטרס
"מפגן כוח ומתיחת שרירים". אניית הצי הרוסי בדרכה לסוריה/רויטרס

דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זחרובה דחתה היום את הטענות של גורמים אמריקניים בדבר מעורבות אפשרית של מוסקבה במתקפה הכימית השבוע, שהביאה למותם של לפחות 80 בני אדם. המתקפה האחרונה, לדבריה, מוכיחה כי ארצות הברית היא "המדינה הכי לא צפויה בעולם". בריאיון לרשת "רוסיה 1", טענה זחרובה כי לוושינגטון "אין אסטרטגיה ברורה" בכל הנוגע למדיניות חוץ.

הדוברת אף טענה כי האמריקנים "יתביישו" במתקפה נגד הבסיס של צבא אסד באזור חומס. "הייתי קוראת לזה 'משחקי הכס האמריקניים'", אמרה, "זאת מלחמה של שבטים פוליטיים פנימיים, של מבנים צבאיים-כלכליים, פוליטיים ופיננסיים שלא מסוגלים לקבל את תוצאות הבחירות".

זחרובה עוד הבהירה כי המתקפה האמריקנית "לא קשורה בשום אופן לניסיונות להגיע לשורש האמת בנוגע למה שקרה עם הנשק הכימי, או מביאה לצעדים ממשיים כלשהם לעבר חקירה". לדבריה, האמריקנים "דרשו חקירה בנוגע לציוד, למטוס ששימש למתקפה בחאן שייחון, ואז הם הולכים ומפציצים את אותו ציוד שהם דורשים לבחון ולבדוק".

תגובת טראמפ- ארה"ב תקפה את הבסיס שממנו יצאה המתקפה הכימית בסוריה. רויטרס
"החלטית, מוצדקת ומידתית". התקיפה האמריקנית בסוריה, אתמול/רויטרס

היא הבהירה כי את השאלות והטענות שיש למוסקבה להציג לממשל האמריקני, יפנו בכירי הקרמלין לשר החוץ האמריקני רקס טילרסון שיגיע בשבוע הבא לביקור ברוסיה. זאת, לאחר שאתמול התבטא טילרסון, שנחשב בתחילה לאהוד על הקרמלין, באופן חריף למדי בתגובה לחילופי הדברים בין ארצות הברית לרוסיה לאחר המתקפה האמריקנית.

שר החוץ האמריקני אמר הלילה כי הוא "מאוכזב" אך "לא מופתע" מהתגובה הרוסית, שהכחישה כל דיווח על שימוש בנשק כימי בידי צבא אסד ודבקה במחויבותה לדמשק באופן מלא. "ברור שרוסיה כשלה באחריותה למלא את ההתחייבויות מ-2013", הבהיר, בהתייחסות להסכם לפינוי הנשק הכימי מסוריה. "לכן, רוסיה הייתה שותפה לפשע, או פשוט חסרת כל יכולת לקדם את מטרת ההסכם".

(עדכון ראשון: 15:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully