וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי כ-60 שנים: המחתרת הבאסקית החלה להתפרק מנשקה

הבדלנים העבירו את מאגרי הנשק שלהם לידי הרשויות בדרום צרפת, יותר מחמש שנים אחרי שהתחייבו לעשות זאת. "הארגון מפורז, ותהליך השלום עלול להפוך למטרה למתקפות", כתבו אנשי המחתרת. ספרד: "הם לא יקבלו דבר מהממשלה"

נציגי המחתרת הבאסקית במסיבת עיתונאים בשנת 2011. AP
לא נמסרו פרטים על כלי הנשק שכבר נמסרו. נציגי המחתרת הבאסקית, 2011/AP

המחתרת הבאסקית (ETA) החלה בהליך מסירת כלי הנשק שברשותה לרשויות בדרום צרפת, סמוך לגבול ספרד, לקראת התפרקות מוחלטת מנשקה במהלך היום (שבת). צ'ץ' אטצ'ברי, פעיל סביבה באסקי, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי נשק כלשהו כבר נמסר, אך הוא לא סיפק פרטים נוספים על ההעברה או על איזה כלי נשק נמסרו, בטענה כי פרטים אלה "חסויים".

אתמול הודיעה המחתרת כי בכוונתה להתפרק מנשקה במהלך סוף השבוע. במכתב שהגיע לרשת BBC נכתב כי המחתרת תמסור את כל מאגר הנשק שברשותה, הכולל רובים וחומרי נפץ. כמו כן, חברי המחתרת יידעו את הרשויות בצרפת היכן מוסתרים מאגרי הנשק שלהם.

עוד ידיעות מהעולם:
דיווחים בשבדיה: חומרי נפץ נמצאו במשאית מהפיגוע בשטוקהולם
גורמים בארה"ב: נבחנת מעורבות רוסיה במתקפה הכימית באידליב
הישג לטראמפ: אושר מינויו של ניל גורסץ' לבית המשפט העליון

: צעירים תולים שלטים לקראת מסירת הנשק של המחתרת הבאסקית, באיון, צרפת, 7 באפריל 2017. רויטרס
כרזה שנתלתה בצרפת לקראת מסירת הנשק/רויטרס

במכתב המחתרת נכתב כי "לאחר ויתור על כל כלי הנשק, עכשיו הארגון מפורז. אנחנו רוצים להזהיר כי התהליך יכול להיות מותקף עדיין על ידי אויבי השלום. הערבות האמיתית היחידה להצליח הם אלפי אנשים שיתכנסו בשבת בבאיון לתמיכה בפירוק הנשק", בהתייחסות לעיירה בדרום-מערב צרפת שבה נערכו המגעים.

דובר ממשלת ספרד, איניגו מנדס דה ויגו, אמר כי אתמול כי גם אם תמסור את כל מאגר הנשק, המחתרת "לא תקבל שום דבר ממדינה דמוקרטית כמו ספרד". הוא דרש כי הקבוצה לא רק תתפרק מנשקה, אלא גם תבהיר מי ביצע בעבר מתקפות בשם המחתרת.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המחתרת הבאסקית הוקמה בסוף שנות ה-50 של המאה הקודמת בתקופת משטרו של הדיקטטור פרנסיסקו פרנקו, במטרה להקים מדינה באסקית עצמאית בצפון ספרד ובדרום צרפת. יותר מ-800 בני אדם נהרגו בפעולות טרור של המחתרת מאז שהוקמה, ביניהן פיצוצים והוצאות להורג.

עם זאת, בשנים האחרונות נחלשה מאוד המחתרת לאחר שמאות מחבריה נעצרו וחלק מכלי הנשק שלה נתפסו. כלי תקשורת בספרד דיווחו לא פעם כי ככל הנראה לא נשארו כלי נשק רבים בידי המחתרת לאחר מבצעים רבים ומוצלחים של המשטרה נגדה. בשנת 2011 הכריזה על הפסקת אש חד צדדית והתחייבה למסור את נשקה, אך לא עשתה זאת עד היום. ספרד מסרבת לנהל משא ומתן עם המחתרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully