וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רח"ט מחקר בריאיון בלעדי: "לאסד עדיין יש יכולות כימיות-בילוגיות"

7.4.2017 / 9:50

ראש חטיבת המחקר באגף המודיעין חושף כי ישראל ידעה שלנשיא סוריה נשארו יכולות כימיות שלא פורקו, וכי במתקפה באידליב - בעקבותיה תקפה ארה"ב לראשונה במדינה - נעשה שימוש בגז סארין ברמה משמעותית. הריאיון המלא יפורסם בערב חג הפסח

עריכה: שניר דבוש

"ידענו שיש לאסד יכולת ביולוגית-כימית שיורית (מספר הטילים שנותרו ומהווים איום), הכוללת גז סארין, מתוך ההבנה של (היקף הנשק – א"ב) שפורק ומה שלא הצליחו לפרק עד הסוף", כך אומר ראש חטיבת המחקר באמ"ן, תת-אלוף דרור שלום, בריאיון לוואלה! NEWS, ברקע השימוש בגז סארין, המוגדר נשק להשמדה המוני נגד אזרחים סורים.

לפנות בוקר שיגר צבא ארצות הברית עשרות טילים מספינות קרב בים התיכון, לעבר בסיס אווירי של צבא סוריה באזור חומס - שממנו יצאה המתקפה הכימית באידליב. המתקפה הכימית - שהוכחשה על ידי אסד, חרף הטלת האחריות עליו במערב, לרבות גורמים בישראל - גבתה את חייהם של כמאה אזרחים, רובם ילדים.

תקיפת ארה"ב בסוריה - כותרות אחרונות
בתגובה למתקפה הכימית: ארה"ב שיגרה עשרות טילים נגד צבא אסד
טראמפ: שנים של ניסיונות לשנות את התנהגות אסד נחלו כישלון דרמטי
צה"ל: ארצות הברית עדכנה את ישראל לפני המתקפה בסוריה

רח"ט מחקר, תא"ל דרור שלום 6 באפריל 2017. דובר צה"ל
"לסוריה יש עדיין יכולות ביולוגיות כימיות". רח"ט מחקר באמ"ן, תא"ל שלום/דובר צה"ל

בהתייחסו לאיום מעבר לגבול, הוסיף תא"ל שלום: "יש לנו פה מומחים מקצועיים מאוד מהעולם הרפואי, שמומחים גם לנשק ביולוגי-כימי. לפי התסמינים שראינו מהתמונות, שלהבנתנו אותנטיות, אנחנו רואים הרחבת אישונים, קצף, פרכוסים. זה נראה לנו כתוצאה מסארין ולא מחומרים אחרים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
שיגור טילי שיוט של צבא ארה"ב לעבר בסיס צבא סוריה באזור חומס, 7 באפריל 2017. רויטרס
עשרות טילים שוגרו לשדה התעופה. המתקפה האמריקנית על אדמת סוריה, לפנות בוקר/רויטרס

"כמו כן, היקף ההרוגים הגדול, שכולל הרבה ילדים, אומר שהיה פה שימוש בסארין ברמה משמעותית. אני לא יודע להגיד את האחוזים של השימוש". תא"ל שלום הוסיף: "אני חושב שלמשטר הסורי יש עדיין יכולות ביולוגיות-כימיות. אבל אני אומר את זה בזהירות הנדרשת".

"להערכתי, באירוע הזה האיראנים לא היו מעורבים"

ראש חטיבת המחקר גם התייחס לאפשרות שאיראן או חיזבאללה ניסו להניח את ידם על מאגרי נשק כימי. "האיראנים, באופן מסורתי, מגנים את השימוש בנשק כימי נגד אזרחים ערבים או מוסלמים שיעים וסונים, אמר את זה המנהיג חסן רוחאני בעבר. אבל אי אפשר לשכוח שאיראן מובילה או מנסה להוביל תכנית גרעין. בהיבט הזה של השמדה המוני, זה לא זר להם. אני חושב שבאירוע כזה האיראנים לא מעורבים. אני בסוף חושב שהציבור שלנו לא יילחץ ולא ייחרד אנחנו חזקים ואנחנו מרתיעים. מאיימים. הצבא שלנו חזק. מצד שני אנחנו לא זחוחים. אנחנו ערניים מאוד וקשובים מאוד".

ההפצה הכימית בבית החולים בסוריה 4 באפריל 2017. רויטרס
נפגעים במתקפה הכימית, אידליב/רויטרס

ב-2013, בעקבות טענות על שימוש שעשה משטר אסד בנשק כימי נגד אזרחים סורים, התפתח שיח בינלאומי שבמסגרתו החליטו המעצמות בתיווך רוסיה לפרק את ארסנל הנשק הכימי של אסד. הארסנל כלל אז לפי הערכות, יותר מאלף טון חומרים מסוכנים בעשרות אתרים שונים. צוותים מטעם האו"ם הגיעו ל-23 אתרים והחלו בתהליך פירוק הנשק והעברתו אל מחוץ לסוריה, בהסכמת אסד ובשיתוף פעולה של הצבא הסורי. התהליך סבל משורה ארוכה של עיכובים, חלקם כתוצאה מבעיות שינוע ואבטחה של החומרים המסוכנים אל חופי סוריה ומשם לספינות.

החשש היה שהשיירות יהוו מטרה למורדים סורים ובראשם ארגון המדינה האסלאמית (דאעש). רוסיה החליטה לאבטח את השיירות, אך לאחר מכן התעוררה בעיה נוספת. אף מדינה לא הסכימה לקחת על עצמה את תהליך פירוק הנשק המסוכן. רק לאחר התערבות ארצות הברית התקדם התהליך ובוצע על ידי מומחים על גבי כלי שיט בלב ים. למרות הפרסום הרשמי של האו"ם על אודות סיום הפרויקט העריכו גורמים במערב ובישראל כי משטר אסד ממשיך להחזיק בנשק כימי.

פקחי האו"ם בתוך מתקן נשק כימי. סוריה, אוקטובר 2013. רויטרס
פירוק הנשק הכימי בסוריה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully