וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל: ארצות הברית עדכנה את ישראל לפני המתקפה בסוריה

בהודעה רשמית של דובר צה"ל, נמסר כי הצבא עודכן בטרם שיגור 59 טילי "טומהוק" לבסיס האווירי בחומס ו"תמך בהחלטה". נתניהו גיבה את התקיפה ואמר כי "טראמפ שלח מסר - במעשים ובדיבורים". פוטין נזף אתמול בראש הממשלה על האשמת המשטר במתקפה הכימית

רויטרס

צה"ל מסר הבוקר (שישי) בהודעה רשמית כי ישראל עודכנה מראש על התקיפה האמריקנית בבסיס חיל האוויר של צבא סוריה באזור חומס, שממנו יצאה המתקפה הכימית באידליב השבוע. בהודעה נמסר כי "צה"ל הביע את תמיכתו על ההחלטה". צבא ארצות הברית שיגר הלילה 59 טילי "טומהוק" מספינות קרב בים התיכון לעבר הבסיס. רוסיה, שהזהירה מפני תגובה צבאית, קיבלה התרעה מראש מאחר שכוחותיה היו נוכחים בבסיס.

ראש הממשלה בנימין נתניהו גיבה הבוקר את המהלך. "בדיבורים ובמעשים שלח הנשיא דונלד טראמפ מסר חזק וברור: שימוש בנשק כימי והפצתו הם בלתי נסבלים", אמר נתניהו. נתניהו הביע תקווה כי הפעולה האמריקנית תשפיע על הזירה הבינלאומית. "ישראל תומכת תמיכה מלאה בהחלטת הנשיא טראמפ ומקווה שמסר נחוש זה מול הפעולות הנוראיות של משטר אסד יהדהדו לא רק בדמשק, אלא גם בטהראן, פיונגיאנג ובמקומות אחרים".

שר הביטחון אביגדור ליברמן כינה את המהלך "מסר חשוב, הכרחי ומוסרי של העולם החופשי שהוא לא יסבול את פשעי המלחמה של משטר האימה בראשות אסד כלפי אזרחים חפים מפשע". ליברמן אמר עוד כי עדכונם של מערכת הביטחון וצה"ל בדבר התקיפה בטרם התקיימה, מוכיח את עומק היחסים בין המדינות. "את הזוועות הללו חייבים לעצור, ולאכזריות הזו יש מחיר. טוב שארצות הברית בהובלת הנשיא טראמפ, מנהיגת העולם החופשי, מתחילה לגבות אותו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה. מרץ 2017. AP
"מקווה שהמסר יהדהד גם בדמשק ובטהראן". נתניהו/AP

הטלוויזיה הסורית מסרה כי בסיס צבאי הותקף "בפעולת תוקפנות אמריקנית" בכמה טילים. גורם צבאי סורי אמר כי היא גרמה לאבידות. לפי צבא ארצות הברית, האינדיקציות הראשונות מצביעות על כך שהיכולות הכימיות של סוריה נפגעו. במוסקבה טרם הגיבו.

הבעת הגיבוי החד-משמעית של נתניהו מגיעה לאחר שיחת הטלפון שקיבל מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ובה האחרון נזף בו על "האשמות חסרות בסיס" כלפי המשטר במתקפה הכימית. לדבריו, האשמות כאלו לפני השלמת החקירה הן "לא מתקבלות על הדעת". נתניהו גינה את דמשק ביום שני וקרא לקהילה הבינלאומית לסלק את הנשק הכימי לסוריה, כפי שהתחייבה בהסכם שנחתם בין ארצות הברית לרוסיה ב-2013.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
שיגור טילי שיוט של צבא ארה"ב לעבר בסיס צבא סוריה באזור חומס, 7 באפריל 2017. רויטרס
שיגור הטילים מהספינות, הלילה/רויטרס

אחרי המתקפה, מסר טראמפ הצהרה מיוחדת מאחוזתו שבמאר א-לאגו, שם הוא נפגש עם נשיא סין שי ג'ינפינג. "זהו אינטרס לאומי חיוני של ארצות הברית למנוע ולהרתיע מפני השימוש וההפצה של נשק כימי קטלני". הוא קרא "לכל העולם הנאור להצטרף לארצות הברית בחיפוש אחר סוף לטבח ושפיכות הדמים בסוריה".

זו המתקפה האמריקנית הישירה הראשונה נגד משטרו של בשאר אסד מאז החלה מלחמת האזרחים בסוריה לפני שש שנים. הטילים שוגרו בסביבות השעה 4:00 לעבר שדה התעופה הצבאי בא-שעיראת. דובר הפנטגון מסר כי הטילים פגעו בכלי טיס, בהאנגרים, במאגרי דלק וביעדים לוגיסטיים, בבונקרים של אספקת נשק, במערכות הגנה אוויריות ובמכ"מים. השימוש בטילי שיוט נעשה במטרה להימנע מאפשרות של פגיעה בכלי טיס אמריקניים מצד מערכות הגנה רוסיות וסוריות.

זהו שינוי דרמטי במדיניות של טראמפ, שבמהלך קמפיין הבחירות הביע נכונות לשתף פעולה עם אסד נגד דאעש וקרא לשיקום היחסים עם רוסיה. ביום שלישי הוא הבהיר כי דעתו השתנתה לחלוטין בעקבות המתקפה, הקטלנית ביותר מאז 2013. אז, הנשיא ברק אובמה נסוג בו מהקו האדום שהציב לדמשק בתחילת מלחמת האזרחים, ולא תקף אותה, בעקבות הסתייגות של הקונגרס ולחץ רוסי, שהוביל להסכם בפיקוח האו"ם לפירוק סוריה מנשק כימי.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מוסר הצהרה על התקיפה בסוריה, 7 באפריל 2017. רויטרס
"שלח מסר ברור". טראמפ, הלילה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully