וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חזרתי אליו - ונתתי לו בעיטה ומכה בראש": עדויות מתיק השוטר הנוגח

6.4.2017 / 7:20

שוטר היס"מ משה כהן, שתועד תוקף נהג פלסטיני, טען בחקירתו כי מדובר בהתנהלות של "אזרח מול אזרח", ללא רקע לאומני - והודה כי לנהג, מאזן שוויקי, לא הייתה כוונה לפגוע בו. שוטר שלא דיווח על התקרית יועמד לדין משמעתי, שניים נוספים נשלחו לבירור

צילום: אחמד טוויל

"זאת הייתה התנהלות של אזרח מול אזרח", כך תיאר שוטר היס"מ משה כהן את התקרית חמורה שבה תועד מכה נהג פלסטיני. כהן, שהתפטר מאז מהמשטרה, הביע חרטה כבר בחקירתו הראשונה על התקרית, והסביר כי היא לא בוצעה על רקע לאומני. עם זאת, הוא הדגיש כי הנהג, מאזן שוויקי, קילל אותו ואף איים עליו "שיסבך אותו".

כהן נחקר כבר לפני כשבועיים, ביום האירוע שעורר סערה לאחר שפורסם סרטון המתעד את התקיפה. בשעת בוקר מוקדמת הוא שהה בעמדת המשטרה במשרד הפנים בשכונת ואדי ג'וז בירושלים וצפה בחניון מהמרפסת. בסביבות השעה 06:45 הבחין בנהג המשאית שחונה בסמוך. "ירדתי אליו למטה לתפוס אותו כדי שלא יברח והגעתי אליו", שחזר כהן.

"הוא ירד מהמשאית ובגדול היה דין ודברים שהוא כל פעם שינה את הגרסה 'כן פגעתי, לא פגעתי, כן חיכיתי לא חיכיתי' (בהתייחס לטענתו של כהן ששוויקי פגע ברכבו יומיים לפני התקרית, א"ס). בתחילה כשבאתי אליו והוא ירד מהמשאית הוא פגע בי עם הרגל שלו באזור החזה. אני לא מייחס לו שום כוונה לפגוע בי. ואני נתתי לו מכה לפנים".

לקריאה נוספת:
מפוני עפרה התלוננו למח"ש: "השוטרים היכו וגנבו את כספנו"
בגלל טעות של מח"ש: יוקפא כתב אישום נגד שתי אחיות בגין תקיפת שוטרים
השוטר שהכה את החייל ממוצא אתיופי נגד החלטת היועמ"ש: "חרג מסמכותו"

תקרית אלימה - שוטר יס"מ תועד נוגח ובועט בנהג פלסטיני בשכונת ואדי ג'וז במזרח ירושלים. מערכת וואלה! NEWS
כהן נוגח בשוויקי, כפי שתועד בסרטון שפורסם בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS

למרות שתיאר את התקרית כ"אזרחית", את המידע על זהותו של הנהג לקח כהן ממאגר המידע המשטרתי, וזאת בניגוד לנהלים האוסרים עליו לעשות שימוש במסוף המשטרתי לצרכים פרטיים – דבר שהוביל לאישום נגדו בגין הפרת אמונים. בחקירתו חזר והביע חרטה על מעשיו ואף תיאר קטעים שלא הופיעו בסרטון.

"יש מכה נוספת שנתתי לו שאותה לא רואים עם יד פתוחה לראש. היה גם שלב שלא רואים במצלמה שבפועל היו חילופי מכות ביני לבין אדם אחר שהיה שם", סיפר. "אחרי זה הגיעו שלושת היסמ"ניקים ועוד בחור נוסף שהיה במקום והפרידו ובזה זה נגמר. ואז חזרתי שוב לנהג המשאית ובעטתי בו".

כהן נשאל בחקירתו על תקריות אלימות נוספות בעברו. "היה איזה בחור אתיופי שאמרתי לו שילך לעשות הפגנה או משהו אבל בעניין הזה זיכו אותי", סיפר. "הייתה גם תקרית במשטרה הצבאית שבגינה עמדתי למשפט מג"ד. לא הייתה אלימות לפי מה שאני זוכר. היה עוד אירוע עם תקיפת שוטרים שאני פתחתי והתיק הזה נסגר".

חוקרי מח"ש ערכו עימות בין כהן למפקדו

כהן לא היה השוטר היחיד שנחקר באזהרה בגין התקרית בוואדי ג'וז. שוטר נוסף שנכח במקום נחקר בחשד שלא דיווח על האירוע כמתבקש. גם למפקדו של כהן הופנתה שאלה דומה – אם כי הוא לא נחקר באזהרה – וזאת לאחר שכהן אמר בחקירתו כי דיווח לו על "המכות". לדבריו, "אמרתי למ"מ שלי שפגשתי את זה שדפק לי את האוטו ושנתתי לו מכות ושאני ממש מצטער על הקטע הזה ושאני מתבאס. בלי קשר, אנחנו בלי טאבלטים ולא ממלאים דוחות תוך כדי. אני לא מוריד מהחומרה ומצטער, הייתי רק רוצה להתנצל בפני אותו אדם וללחוץ לו את היד".

י', מפקדו של יוסי, מסר אף הוא עדות במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש). בזמן האירוע, תיאר, הוא ישב במשרד הסמוך לחניון: "אחד השוטרים אמר לי שהוא חושב שהוא שמע צעקות ויש התגודדויות של סקרנים. לא ממש ייחסתי לזה חשיבות". לאחר התקרית, סיפר, הוא פגש בכהן, שעדכן אותו כי קיבל את הפרטים מהנהג – מבלי שהזכיר את המכות. רק לאחר מכן, החלו להגיע הדיווחים על התקרית החמורה.

חניון משרד הפנים בו שוטר יס"מ היכה נהג פלסטיני בוואדי ג'וז, מרץ 2017. אמרי סדן, מערכת וואלה!
"אחד השוטרים אמר ששמע צעקות - לא ייחסתי לזה חשיבות". רכבי משטרה בחניון משרד הפנים בוואדי ג'וז/מערכת וואלה!, אמרי סדן

חוקר: "אתה בטוח שבשום אופן לא ידעת שהייתה תגרה שמשה כהן היה מעורב בה?".

מפקדו של כהן: "חד משמעית לא. הפעם הראשונה שגיליתי את זה הייתה מהסרטון".

בגלל הבדלי הגרסאות בין כהן למפקדו הוחלט לערוך מעין "עימות" קצר ביניהם. המפקד הוכנס במהלך חקירתו של כהן לחדר שבו שהה ושם נשאלו השניים האם הוא ידע על התגרה או לא.

חוקר: "האם משה דיווח לך לאחר האירוע כי הוא מצא את נהג המשאית ונתן לו מכות?".

המפקד: "שאלתי את משה האם לקח את הפרטים של הנהג. הוא אמר לי שכן, וחזרתי לעבודת הניירת במחשב".

חוקר: "משה טוען שלא רק שדיווח לך שנתן לו מכות, אלא שאתה בתגובה אמרת לו: 'מה אתה אידיוט? מה תעשה עם זה עכשיו, תלך לחקירות ותתלונן עליו והוא עליך? מה עשית בזה'".

המפקד: "לא זוכר דבר כזה".

"ראיתי מישהו עם חבלה בעין וניסיתי לחצוץ בין משה לאזרחים"

המפקד בסופו של דבר לא נחקר כחשוד באזהרה, למרות עדותו של כהן, אולם י.ב., שוטר אחר, שהגיע לחניון בעקבות המהומה, דווקא נחקר בחשד שלא עצר את האלימות שהפעיל כהן ולא דיווח על התקרית. בתחילה מסר י.ב. עדות ראייה על חשד לפלילים לחוקרי מח"ש, מבלי שהושם תחת אזהרה. "הגעתי למקום וראיתי קבוצת אנשים עם משה", העיד. "משה אמר 'תזוזו ממני' או משהו כזה והגיע מישהו שהוא אמר שהוא המוכתר ושהכול בסדר ושלא צריך להתנהג ככה. הגיעו כמה אנשים שניסו להזיז את משה ומשה הזיז אותם. אני אמרתי לאנשים מסביב: 'בלי ידיים'".

בהמשך עדותו תיאר י.ב., את "התלהמות הרוחות", כלשונו, שהובילה אותו "לסרוק את השטח ולוודא שאין מפגע". בהמשך חזר ותיאר כי בתחילת האירוע חשב שמדובר בפיגוע. "ירדנו כי מדובר במקום עוין וכששמעתי מהמרפסת פתאום רעש וצעקות, אז אתה יכול לתאר לעצמך את הסיטואציה שבעצם היה יכול להיות שם מקרה פח"ע (פעילות חבלנית עוינת, א"ס) או שמישהו שלף סכין". בכל הנוגע להתנהלותו של כהן, תיאר י.ב., כי לא הבחין שכהן הרביץ למישהו אלא שרק "הזיז אנשים עם הידיים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"היה יכול להיות שם מקרה חבלני". כהן וחבריו של שוויקי במהלך התקרית, כפי שתועדה ממצלמת הרכב/מערכת וואלה!, צילום מסך

חוקר: "אני אומר לך שאתה לא מספר את כל האמת ושראית את משה בועט באחד האזרחים".

י.ב.: "לא ראיתי".

חוקרי מח"ש לא הסתפקו בעדותו של י.ב., ושבו וזימנו אותו לחקירה. הפעם – באזהרה. בחקירתו השנייה הוא נחשד כי "לא מנע את האלימות הקשה מצדו של כהן וכי לא מילא את חובתו לאחר האירוע ולא דיווח עליו". בחקירתו ציין י.ב. כי מעשיו של כהן הם "לא ערכיים ולא מוסריים", וזאת לאחר שבחקירתו הקודמת הגן על כהן ואמר כי הוא עשה שימוש "בכוח סביר".

לאחר שעומת עם החשדות נגדו, ציין לראשונה י.ב. כי אמירתו: "בלי ידיים, לא צריך ידיים" כוונה גם לאזרחים שנכחו בתקרית וגם לכהן, וזאת בתגובה לחשד לפיו לא עשה דבר כדי לעצור את חברו. "מישהו נראה לי שם את היד שלו עליי ואמרתי לו: 'תוריד את היד, תעזוב אותי שאני לא אעצור אותך על תקיפת שוטרים'", אמר בחקירה.

"ראיתי באמת מישהו עם חבלה בעין, אז הבאתי חיץ בין משה לבין האזרחים כדי להפסיק את האלימות הזו", הוסיף. בניגוד לגרסתו הראשונית, הפעם הודה י.ב. כי ראה את כהן נותן אגרוף לאחד המעורבים ובעיטה לנהג המשאית. אולם, חוקרי מח"ש לא השתכנעו מגרסתו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החוקרים לא השתכנעו מגרסתו של י.ב. משרדי המחלקה לחקירות שוטרים/מערכת וואלה!, צילום מסך

חוקר: "למה לא ניסית למנוע ממשה לתקוף את האזרחים?".

י.ב.: "משה הוא שוטר ואני מאמין שהוא ידע מה שהוא עושה. לא הייתי שם בתחילת האירוע ואני לא יודע מה מכלול הנסיבות".

לאחר מכן, עומת י.ב., עם העובדה שלא דיווח על האירוע. גם כאן אמר כי סמך על שיקול דעתו של כהן: "תיארתי לעצמי שמשה, עם הוותק שלו במשטרה והניסיון שלו והידע שהוא מדווח על הפעולות שהוא ביצע".

חוקר: "אני אומר לך שלא דיווחת כי רצית להגן על חבר שלך משה".

י.ב.: "לא. ממש לא".

בסיום חקירתו נשאל י.ב. מדוע שיקר בעדות הראשונה שמסר במח"ש.

חוקר: "למה לא סיפרת את כל הדברים האלה בעדות שנתת ביום האירוע?".

י.ב.: "באותו יום הייתי במצב נפשי ממש ירוד. כל כולי הייתי טרוד במקרה ובשאלה למה לא פתרתי את הבעיה בדרכים תרבותיות וערכיות. אני רוצה להמשיך לשרת במשטרה ולהתקדם בדרגות הקצונה כדי שאוכל ללמד דור של שוטרים ערכיים מקצועיים ומסורים לעבודתם".

בנוסף לכהן וי.ב., עומדים שני שוטרים נוספים בפני הליך בירור במשטרה, וזאת לאחר שגם הם לא דיווחו על האירוע כנדרש. העדויות מתפרסמות שעות ספורות לאחר פרסום דוח המבקר, שבו נמתחה ביקורת על כך שבמקרים רבים מידע אודות שוטרים שלא מועמדים לדין משמעתי או פלילי לא מועבר למשטרה ולא מטופל על ידי גורמי המשמעת.

מהמחלקה לחקירות שוטרים נמסר בתגובה: "מח"ש ממליצה להעמיד לדין משמעתי שוטר נוסף שצפה במתרחש ולא פעל לכאורה על מנת לחדול את הנאשם וגם לא דיווח על האירוע כמתחייב. שני שוטרים נוספים שעברו באזור לקראת סיום האירוע לא דיווחו, על פי החשד, על ההתרחשות, גם עניינם יועבר לבחינת הגורמים המוסמכים במשטרה".

מטעמם של עורכי הדין אבי חימי ומשה וייס, המייצגים את כהן, נמסר: "מדובר באירוע חריג שבחריגים לנוף חייו של מרשינו. הוא מצטער ומתחרט על שאירע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully