וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מגנים על המדינה בגופנו, אבל אין לנו מה לאכול בחג הפסח"

יעקב אילון

5.4.2017 / 0:29

אחד מכל חמישה חיילים נזקק לסיוע כלכלי, כך עולה מנתוני הצבא לקראת חג הפסח. חייל שהתראיין למהדורת החדשות של וואלה! NEWS סיפר על הקושי להתקיים ממענק מזון של 120 שקלים בלבד. צה"ל: "למפקדים וגורמי ת"ש מגוון כלים לטיפול בחיילים הזקוקים לסיוע"

עריכה: ניר חן.

"לא נראה לי הגיוני שאנחנו מגנים בגופנו ומחרפים את נפשנו למען המדינה, אבל כשאנחנו יוצאים לחופשת חג אין לנו אוכל על השולחן", כך סיפר מ', חייל דל אמצעים בריאיון למהדורת החדשות של וואלה! NEWS עם יעקב אילון. מ' תיאר את הבזבזנות שהוא רואה בצבא, לדבריו, כמו בבניית מעונות מגורים לקצינים בכירים במקום לדאוג לחייל הפשוט. "אני מכיר עוד המון חיילים במצב שלי", אמר. "גם כאלה שצריכים לערוק מהצבא כדי לעבוד ולהביא כסף הביתה, ובסוף גם נכנסים לכלא צבאי".

המצוקה הכלכלית שממנה סובלות אוכלוסיות גדולות בחברה הישראלית אינה פוסחת על חיילי צה"ל בשירות סדיר, ומנתוני הצבא שהתפרסמו לקראת חג הפסח עולה כי אחד מכל חמישה חיילים נדרש לסיוע כלכלי. "הצבא לא נותן יותר מ-120 שקל בחוגר", המשיך מ'. "ההורים שלי גרושים והם מתבססים על קצבת נכים. אני לא יודע מה לעשות עם זה. המצב משפיע על המקצועיות שלי כחייל, אני טרוד כיצד אשלם חשבונות ואביא אוכל הביתה".

בשנת 2016 היה תקציב הסיוע של צה"ל 423 מיליון שקלים, עלייה של 19.7 מיליון שקלים מהשנה שלפני כן. זאת, לא כולל משכורת המוגדרת כדמי קיום. מתוך כלל החיילים הזכאים לסיוע, 6,700 הם חיילים בודדים. מחציתם מוגדרים "חסרי עורף משפחתי" ומחציתם ללא משפחה בישראל. כ-3,000 חיילים נוספים זכאים לתשלום משפחות, בהם חיילים נשואים וחיילים המגיעים ממשפחות שמצבן הסוציו-אקונומי נמוך מאוד ומחייב סיוע של המוסד לביטוח לאומי. אלו זכאים להשלמת משכורת מהצבא עד לתקרת שכר של 4,052 שקל.

עוד בוואלה! NEWS:
הבית הלבן על המתקפה הכימית בסוריה: תוצאה של חולשת אובמה
סקר: סער בראש הליכוד גורף יותר מנדטים מנתניהו, יש עתיד מתחזקת
דאעש בהתייחסות ראשונה לטראמפ: "ארה"ב מנוהלת בידי אידיוט"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"רוב הבקשות של חיילים הפונים לבקש סיוע כלכלי כלשהו לא נענות כי הצבא לא יכול לאשר אותם", אמר דובר עמותת "בית חם לכל חייל" איתי שחר. "כשהתחלנו את המאבק להעלאת שכר החיילים אמרנו שצריך 100 אלף שקלים באופן מידי על מנת לפתור בעיה נקודתית. אבל זאת לא הבעיה היחידה, חלק גדול מעם ישראל במצב סוציו-אקונומי קשה, וכתוצאה מכך החיילים שמתגייסים עוזרים בבית ערב השירות, אני חושב שהפתרון שאנחנו מגבשים בוועדות הכסף הוא לעבור לצבא אחר. אני לא יודע אם הפתרון הוא צבא מקצועי, אבל המטרה שחייל יקבל משכורת, ולא דמי קיום שבכלל לא מספיקים".

ראש ענף ת"ש בצה"ל, סא"ל קרן זר אביב, אמרה כי הצבא אינו משלים עם המצב העגום, שאותו מתאר החייל מ', והסבירה כי הם עושים מאמצים רבים על מנת לשפר את תנאיהם של החיילים. "דמי הקיום עלו בשלוש השנים האחרונות ב-50%", אמרה. "אנחנו נמצאים במציאות שהתקציבים מצטמצמים ולא גדלים, אבל התקציב של עולם הת"ש גדל. היום יש לנו כלים משמעותיים לטפל בחיילים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
הרמטכ"ל גדי איזנקוט עם חיילים בודדים, בכפר הנופש של האגודה למען החייל וקרן לב"י,  22 באפריל. צלמים בקליק, מערכת וואלה! NEWS
הרמטכ"ל גדי אייזנקוט בחלוקת מזון לחיילים בודדים/מערכת וואלה! NEWS, צלמים בקליק

מדובר צה"ל נמסר כי ישנם פתרונות רבים עבור חיילים בודדים או חיילים הנמצאים במצב כלכלי קשה. "ברשות המפקדים וגורמי הת"ש בכלל צה"ל מגוון כלים לטיפול בחיילים הזקוקים לסיוע, ובהם תוספת שכרית, תשלומי משפחה, פתרונות דיור, מענקים כספיים, תווים לרכש מזון, ריהוט ומוצרי חשמל בסיסיים לביתו של החייל, מענק מתמשך וכלים נוספים מרובים.

"צה"ל מעמיד לרשות החיילים הבודדים שלושה פתרונות דיור: דירות יחד למען החייל (עבור חיילים בודדים חרדים קיימות דירות ייחודיות), בתי חייל ו"אימוץ בקיבוץ", זאת לצד סיוע כלכלי ותמיכה חברתית ואישית. חייל שבוחר שלא להשתמש באחד מפתרונות אלו, רשאי לבחור בהשתתפות בשכר דירה ולקבל כספי השתתפות חודשית. החודש עודכן תעריף ההשתתפות בשכר הדירה לחיילים הבודדים".

(עדכון ראשון: 23:20)

חיילים בעיר העתיקה, ירושלים. ShutterStock
תשלום של 120 שקל בחודש/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully