וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית הלבן על המתקפה הכימית בסוריה: תוצאה של חולשת אובמה

5.4.2017 / 0:28

בתדריך עיתונאים טען דובר הבית הלבן כי מעשיו "הנפשעים" של משטר אסד הם תוצאה של חוסר החלטיותו של ממשל הנשיא הקודם. גורם בממשל האמריקני: נעשה שימוש בגז סארין במתקפה על אידליב, ש"כמעט בוודאות" בוצעה בידי כוחות הנאמנים לאסד

עריכה: ניר חן

הבית הלבן התייחס אמש (שלישי) למתקפה הכימית בסוריה, שבה נהרגו כמאה בני אדם ונפצעו יותר מ-400, ואמר כי מעשיו הנפשעים של משטר בשאר אסד הם תוצאה של חולשתו וחוסר החלטיותו של ממשל הנשיא הקודם ברק אובמה. בתדריך עיתונאים בבית הלבן קבע הדובר שון ספייסר כי ממשלתו של אסד היא האחראית הישירה למתקפה, ה"ראויה לגינוי ושאינה יכולה להיעלם מעיניה של הקהילה הבינלאומית".

ספייסר הוסיף כי "הנשיא אובמה אמר ב-2012 ששימוש בנשק כימי יהווה קו אדום עבורו, אך לא עשה עם זה כלום". הדובר סירב לומר מה ממשלו של הנשיא הנוכחי דונלד טראמפ יעשה לגבי המתקפה אך ציין כי הנשיא שוחח היום בנושא עם הצוות לביטחון לאומי שלו.

גורם בממשל האמריקני אמר אמש כי בוושינגטון סבורים כי נעשה שימוש בגז סארין במתקפה על מחוז אידליב היום, ש"כמעט בוודאות" בוצעה בידי כוחות הנאמנים לנשיא אסד. הערב אמר שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון כי המתקפה הכימית בסוריה מראה כיצד אסד פועל, "בברבריות ברוטלית וחסרת בושה". הוא קרא לרוסיה ולאיראן לוודא שזה לא יקרה שוב. "אלה שמגנים ותומכים באסד, בהם רוסיה ואיראן, לא צריכים להחזיק באשליות לגבי אסד וכוונותיו", מסר בהצהרה. "כל מי שמשתמש בנשק כימי כדי לתקוף את העם שלו ולא מראה שום הגינות אנושית בסיסית, חייב לשאת באחריות".

ארצות הברית, בריטניה וצרפת דרשו הלילה ממועצת הביטחון של האו"ם לקיים דיון מיוחד בשל המתקפה. על פי ההצעה, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ידווח מדי חודש על שיתוף הפעולה של הממשלה הסורית עם החקירה הבינלאומית על שימוש בנשק כימי.

לקריאה נוספת:
גורם הצלה באידליב לוואלה! NEWS: "לא היה בית חולים שיטפל בפצועים"
המתקפה הכימית בסוריה: "בית החולים שמטפל בפצועים הופצץ"

ההפצה הכימית על בית החולים בסוריה 4 באפריל 2017. רויטרס
"וושינגטון צריכה להבהיר את עמדתה". סוריה, אתמול/רויטרס

לאחרונה הודיעו בכירי הממשל, בהם שר החוץ טילרסון ושגרירת ארצות הברית באו"ם, כי וושינגטון סבורה שהעם הסורי צריך להחליט בעצמו מי יעמוד בראשו ושבסדר העדיפויות של הממשלה, הדחת אסד מתפקידו, אינה הראשונה. היום מסר הבית הלבן כי ייתכן שעדיף לסורים שאסד לא ינהיג אותם.

שר החוץ של צרפת ז'אן מארק איירו אמר אתמול כי המתקפה הכימית היא מבחן לממשל האמריקני החדש ושהגיע הזמן שוושינגטון תבהיר את עמדתה לגבי אסד. "אמרתי להם שהם צריכים להבהיר מה עמדתם. השאלה היא כן או לא, האם האמריקנים תומכים במעבר שלטוני בסוריה, כלומר לארגן מעבר כזה? בסופו של התהליך הזה צריך לשאול אם אסד יודח".

המתקפה גררה תגובות זועמות ברחבי העולם. נשיא צרפת פרנסואה הולנד קרא למתקפה "טבח", ושר החוץ איירו הוסיף כי היא מפלצתית וקרא לכנס את מועצת הביטחון של האו"ם בנושא. שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני אמרה כי ממשלתו של אסד היא האחראית המרכזית למתקפה, ואילו האופוזיציה הסורית קראה לחקירה של האו"ם בנושא. בטורקיה כינו את התקיפה "פשע נגד האנושות". בבריטניה הזהירו את אסד כי הוא יואשם בפשע מלחמה אם יתגלה כי הוא עומד מאחורי התקיפה הכימית.

נציבות האו"ם לחקר המלחמה בסוריה הודיעה אתמול כי תבדוק את החשדות לתקיפה כימית באידליב וכן את הדיווחים על תקיפת בית החולים, שאליו פונו נפגעים מהתקיפה. בהודעה שפרסמה הנציבות, שגינתה את המתקפה, נמסר כי השימוש בנשק כימי והירי המכוון על מתקנים רפואיים "עשויים להיחשב לפשעי מלחמה והפרות רציניות של חוק זכויות האדם". עוד נאמר מהצוות העצמאי, שבראשות המומחה הברזילאי פאולו פיניירו, כי "חשוב שהאחראים לתקיפות אלה יזוהו ויישאו באחריות להן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ילדים שנפגעו אתמול במתקפה/מערכת וואלה!, צילום מסך

דמשק התחייבה בעבר להוציא את מצבורי הגז שבשטחה אחרי המתקפה הכימית בפרברי דמשק ב-2013, אז נהרגו כאלף איש. ממשלו של אובמה התכונן אז לתקוף יעדים של המשטר אחרי שנחצה אותו "קו אדום", שהוגדר על ידו בתחילת המלחמה, אולם בשל התנגדות בקונגרס ולחץ רוסי, הושג הסכם פשרה בתיווך האו"ם.

לפי ההסכם שנחתם ב-2013, הייתה אמורה סוריה להשמיד את ארסנל הנשק הכימי שלה עד אמצע 2014 ולהיות נתונה תחת פיקוח של האו"ם. אף על פי שהאו"ם הגדיר את משימת פינוי הנשק הכימי מסוריה הצלחה, מומחים וגורמי מודיעין אמרו בשנים האחרונות כי סביר להניח שדמשק שמרה לעצמה מצבורים במתקנים חשאיים. מאז 2014 דיווחה האופוזיציה כמה פעמים על תקיפות שבהן היו מעורבים חומרים כימיים, כמו כלור. תקיפות שאותן הכחיש המשטר.

בינואר האחרון ייחסו לראשונה חוקרים בינלאומיים אחריות ישירה לאסד בדבר שימוש בנשק כימי במהלך מלחמת האזרחים במדינה. חוקרי האו"ם והארגון הבינלאומי למניעת הפצת נשק כימי הרכיבו רשימת אנשים האחראיים למתקפות פצצות כלור במדינה, שאירעו בהן 2014 ו-2015, ובהם אסד, אחיו הצעיר מאהר ובכירים נוספים בצבא הסורי.

בוועדת חקירה שהוקמה באו"ם אושר כי צבא סוריה השתמש בנשק כימי לפחות שלוש פעמים מאז שנת 2014. לפי דוח הוועדה, שהוגש ב-2016, קיים "מידע מספק" המצביע על כך שמסוקים של צבא אסד הטילו פצצה הנושאת חומר רעיל במחוז אידליב במרץ 2015. בדוח קודם שפרסמה הוועדה נמצא כי הצבא הסורי השתמש בנשק כימי לפחות פעמיים, אז צוינו מתקפות פצצות הכלור בכפרים טלמנס וסרמין.

(עדכון ראשון: 19:19)

מחממים יחסים: טראמפ מקבל את נשיא מצרים א-סיסי בבית הלבן. רויטרס
"מבחן לממשל". טראמפ עם נשיא מצרים א-סיסי, שלשום/רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ילדים פצועים באידליב, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully