וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר הרצח בלוד ובראמה: מחאה על "טבח נשים בחברה הערבית"

4.4.2017 / 1:04

סמאח סלאימה, מנהלת עמותת "נשים ערביות במרכז", אומרת כי בשנה האחרונה יש מספר שיא של נרצחות: "אין לנשים ביטחון". ח"כ תומא-סלימאן: "אזלת היד של המשטרה מעודדת רוצחים"

צילום: ג'יליס וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

פעילות חברתיות בחברה הערבית צפויות להפגין מחר (רביעי) מול תחנת המשטרה ברמת אשכול בלוד, במחאה על "טבח נשים בחברה הערבית". מאות מטרים מתחנת המשטרה, נרצחה בשבוע שעבר סיהאם אזברגה, תושבת העיר בת 30. אתמול נרצחה אישה נוספת, תושבת כפר ראמה בת 35, בעת שנהגה ברכבה.

לשני מקרי הרצח האלה מצטרפים הדיווחים שלשום על רצח תושבת טמרה, לאחר שהופצו סרטונים שבהם היא נראית נתונה לאיומיו של גבר. מאוחר יותר התברר כי האישה נמצאה בחיים, אולם היא נמלטה והועברה למקלט לנשים, בעקבות האיומים על חייה. סמאח סלאימה, מנהלת עמותת "נשים ערביות במרכז" (נע"מ), ציינה כי מדובר ב"מספר שיא" של מקרים, לאחר שבשנה שעברה נרצחו 16 נשים ערביות.

"אנחנו עוברים גל מתמשך מהשנה שעברה", הבהירה סלאימה, "הממוצע בעשר השנים האחרונות עמד על רצח של עשר נשים בכל שנה". לדבריה, אל העלייה במספר מקרי הרצח מצטרפת התופעה של רוצחים רעולי פנים במקרים האחרונים. היא הוסיפה: "היום אין לנשים ביטחון, לא בתוך הבית שלהן ולא במרחב הציבורי".

עוד בוואלה! NEWS:
השוטר שתועד מכה פלסטיני התפטר מהמשטרה: "מקבל אחריות מלאה"
בנו של מיליארדר מוכר נעצר בחשד שתקף את רעייתו במשך 17 שנים
כדורגלן העבר אלן מסודי נעצר בחשד לתקיפת בת זוגו

סיאם אזברגה שנרצחה בשבוע שעבר בלוד. באדיבות המשפחה
"להפסיק את הטרור כלפי נשים". אזברגה/באדיבות המשפחה

סלאימה קראה לציבור הרחב להצטרף למחאה. "אנחנו אומרות די, זה לא קטטה ברחוב, זה לא סכסוך משפחתי, זה מישהו שמשכיר רוצח שכיר, שמגיע רעול פנים עם משתיק קול, עושה את העבודה והולך", תיארה. "המקרים האלה לא מפוענחים על ידי המשטרה. זה פשע מאורגן. זה לא רק איומים, אלא מישהו שפשוט שוכר רוצח, וכל עוד המשטרה לא תופסת את האנשים הלאה ולא מענישה אותם, הם מבינים שאפשר לחסל אישה בקלות ולצאת מזה בלי עונש".

היא הוסיפה כי "לא ברור למה" אזברגה נרצחה. "זה באמת תעלומה, מדובר בבחורה שקטה, מי מחפש להרוג אישה כזאת?", אמרה. "היא הייתה רווקה, ממשפחה מאוד ענייה", סיפרה סלאימה. "היא ואחותה פרנסו את המשפחה, אביה הוא נכה וגם אחיה. היא עבדה מאוד קשה לעזור לאימא שלה".

לדברי סלאימה, "היו הרבה פרסומים שהיא הייתה פעילה פמיניסטית, אבל זה לא נכון". היא הסבירה כי "אחותה הייתה פעילה ומגיעה לאירועים. הלוואי והיא הייתה מגיעה יותר לאירועים שלנו – מי שפעילה חברתית היא אחותה ואנשים התבלבלו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
הפגנת נשים נגד אלימות בעקבות הרצח של שני נשים בשבוע אחד בטבריה ובלוד מול קריית הממשלה, 29 במרץ 2017. אבי כהן
"די לרצח נשים".הפגנה מול קריית הממשלה לאחר המקרים בלוד ובטבריה/אבי כהן

ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת), יו"ר הוועדה למעמד האישה בכנסת, ציינה כי "בעקבות הרצח השני בחברה הערבית, אני מכנסת לישיבת חירום את הוועדה לקידום מעמד האישה ביום חמישי בבוקר". במהלך הישיבה, לדברי חברת הכנסת, יתקבלו דיווחים מהרשויות על הטיפול במקרי האלימות, ובאופן ספציפי במקרי הרצח בראמה ובטבריה, שם נרצחה בשבוע שעבר אדל גולדשטיין קלמן, על פי החשד על ידי גרושה.

"על פניו נראה כשל מערכתי בטיפול במקרים", הבהירה תומא סלימאן. בהתייחסות למשטרה ולרשויות הרווחה, הוסיפה: "כאשר יש הישנות של מקרי רצח שלא פוענחו, זה מראה על אזלת יד ומעודד את הרוצחים לרצוח, תוך הבנה שהם לא ישלמו מחיר על זה". לדבריה, "לא מתקבל על הדעת, ואנחנו לא מוכנים לקבל את התירוצים של אי שיתוף פעולה מהקהילה הערבית. אם המודיעין של המשטרה יפעל כמו שצריך בנושאים שהוא צריך להקדיש להם את העשייה שלו, יגיעו לרוצחים ואז יתחילו להגן על נשים במרחב הציבורי כמו שצריך".

עאידה תומא במסיבת עיתונאים של הרשימה המשותפת, תל אביב. פברואר 2015. דרור עינב
"כשל מערכתי בטיפול במקרים". ח"כ תומא סלימאן/דרור עינב

"כל שבוע יש משהו חדש, אישה אחרת מאוימת", הוסיפה חנין ראדי, תושבת טירה שארגנה מרוץ לנשים לפני כשלוש שנים, ואלמונים ירו על מכוניתה ועל ביתה בשל כך. "זה מזעזע", הבהירה, "קשה לי לעכל את זה. זה מפחיד, זה מלחיץ, באמת חבל. עד עכשיו אני מפחדת. אני רצה בחוץ ומפחדת". לדבריה, "זה מסוכן. אני לא נותנת לבנות שלי לצאת היום לרחוב".

ראדי הבהירה כי "עד היום לא קיבלתי תמיכה מאף אחד. אני פוחדת לחזור לארגן מרוץ או אירועים למען נשים בגלל מה שקרה". לטענתה, "המשטרה, חברי הכנסת, ראשי העיריות – כולם צריכים לעשות מעשה, כדי להפסיק את הפחד והטרור שיש היום כלפי נשים בחברה ערבית".

(עדכון ראשון: 21:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully