וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא כתב אישום: דין משמעתי לשוטרים שתקפו עובד במרכול בתל אביב

31.3.2017 / 18:38

שוטר מג"ב בן אדרי שתועד כשהוא עוצר בכוח את מיוסם אבו אל-קיעאן, עובד ברשת "סופר יודה" בשנה שעברה, יועמד לדין משמעתי בלבד. ארבעה שוטרים נוספים יטופלו משמעתית. על פי הממצאים, השוטרים לא פעלו במקצועיות והקניטו את העובד טרם המעצר

צילום: אבי כהן, עריכה: אוהד פיטר

(בווידאו: תיעוד מעצרו של אבו אל-קיעאן, מאי 2016)

המחלקה לחקירות שוטרים החליטה היום (רביעי) להעמיד לדין משמעתי את בן אדרי, שוטר מג"ב, בגין שימוש בלתי סביר בכוח והתנהגות שאינה הולמת כלפי עובד "סופר יודה" בתל אביב מיוסם אבו אל-קיעאן בחודש מאי אשתקד. עניינם של ארבעה שוטרים נוספים שלקחו חלק באירוע יועבר למחלקת משמעת במשטרה. בנוסף, הוחלט להעביר לבחינת הגורמים המוסמכים במשטרה את בחינת התנהלות השוטרים בתחנה, שעל פי החשד הקניטו את המתלונן.

מחומר הראיות עלה כי באירוע עורר המתלונן את חשדם של אדרי ושוטרת מג"ב נוספת ברחוב אבן גבירול בתל אביב, עת שוחח בערבית בטלפון מחוץ לחנות. השניים, שהיו בלבוש אזרחי, ביקשו מהמתלונן להזדהות ואף הציגו תעודה, אולם המתלונן סירב להזדהות והתעקש כי יגיע למקום שוטר לבוש במדים. אדרי הזמין למקום שוטר נוסף מיחידתו, שידע כי הוא לובש מדים. בשלב זה הגיע למקום מנהלו של המתלונן ואמר לשוטרים כי מדובר בעובד של הסופר. המנהל הזמין את השוטרים להיכנס למשרדו כדי לראות מסמכים מזהים אך השוטרים סרבו והתעקשו שהמתלונן יזדהה.

בשלב זה החלו להגיע למקום שוטרים נוספים, חברי הצוות של שני השוטרים הראשונים, ובמקום נוצרה התקהלות שבמסגרתה החלו העובד ואדרי לדחוף זה את זה. שוטר נוסף ניגש לעובד וככל הנראה הותקף על ידי אבו אל-קיעאן. בשלב מסוים, כשאבו אל קיעאן הוחזק מאחור על ידי אחד השוטרים, הוא תפס בצווארו של שוטר אחר וחנק אותו. לאחר מכן השתלטו עליו השוטרים והורידו אותו לקרקע.

עוד בוואלה! NEWS:
כחלון: "לא תהיה השפעה פוליטית על התאגיד שיקום"
בגלל ריב: תלמידי כיתה ה' בקריית שמונה הכינו "קבר" לבן כיתתם
מתווה הפשרה בתאגיד: חטיבת החדשות בתאגיד תפורק

מיוסם אבו אל-קיעאן, הותקף על ידי שוטרים בתל אביב. חורה, 23 במאי 2016. שי מכלוף
ממצאי מח"ש קבעו כי האירוע לא טופל במקצועיות. אבו אל-קיעאן לאחר שהותקף, מאי 2016/שי מכלוף

ניתוח האירוע הוביל למסקנה שמדובר ב"פרופיילינג" שבוצע על ידי אדרי, שיטת עבודה משטרתית בה מתבקש בן מיעוטים, אזרח ישראלי, להזדהות בפני שוטרים. על פי ממצאי בדיקת מח"ש, אבו אל קיעאן הונע מתחושה שנעשה לו עוול בעצם דרישת ההזדהות. הממצאים לימדו שהטיפול באירוע לא היה מקצועי והוביל להסלמה מיותרת, תוצאה שניתן היה להימנע ממנה. בהודעת משרד המשפטים נכתב כי "נוכח העובדה שמדובר בעיצומם של ימי פיגועי הסכינאים, החליטה המחלקה לחקירות שוטרים כי המישור הראוי לבחינת הדברים הוא המשמעתי-פיקודי, להבדיל מהאפיק הפלילי".

לפיכך הוחלט על העמדת אדרי לדין משמעתי בגין התנהגות שאינה הולמת שוטר ושימוש בלתי סביר בכוח ועל העברת עניינם של ארבעה שוטרים חשודים נוספים לבחינה משמעתית ופיקודית במשטרה. ההחלטה התקבלה, בין היתר, על יסוד העובדה שאדרי בחר להשתמש בכוח כלפי המתלונן, באופן שחרג מגבולות הסביר בנסיבות העניין שכן הוא ידע או יכול היה במאמץ סביר לדעת שאין מדובר באדם המהווה סכנה אלא רק באזרח המסרב להזדהות. ממשרד המשפטים נמסר כי טענות המתלונן בדבר הקנטות ואמירות בוטות מצד השוטרים בעת שנחקר בתחנת המשטרה, שאינן חוצות את הרף הפלילי, יועברו אף הן לבחינת הגורם המוסמך במשטרה.

עורכי הדין אורית חיון ודין כוכבי המייצגים שלושה מן השוטרים המעורבים בתיק מסרו: "בימים אלו כאשר עולה ביקורת קשה בציבור כנגד אלימות השוטרים, יש מקום לאזן בהחלטה לסגירת התיק. ראוי לציין כי תיק שהחל ברעש גדול וביקורת בוטה כנגד שוטרי מג"ב המעורבים, שהציבור מיהר להשמיץ, הסתבר ככלום ושום דבר מלבד שוטרים מסורים שביצעו עבודתם כשומרי הציבור נאמנה".

עוד מסרו חיון וכוכבי כי "כדאי ללמוד ממקרה זה כי בטרם לימוד ועיון מעמיק בחומר הראיות ובצילומי אבטחה אין להסיק מסקנות פזיזות ובלתי מבססות. יש לברך על החלטת מח"ש שהיתה קשובה לטענות השוטרים והגיעה להחלטה האמיצה על אף הביקורת הציבורית".


עו"ד נועה לוי מהוועד הציבורי נגד עינויים אמרה בתגובה לידיעה כי גרסת מח"ש ,לפיה מייסם אבו אל-קיאען תקף את אחד השוטרים, מנוגדת לראיות שידועות לנו כולן. "עדויות ראיה וסרטונים רבים מגבים את גרסתו של מייסם לפיה קבוצת שוטרים תקפה אותו באלימות קשה ולאור מצלמות ולעיני עדי ראייה", אמרה.

"מדובר בעוד דוגמא מצערת לכיסוי של מח"ש לאלימות קשה על רקע גזעני מצד המשטרה, אלימות המצטרפת למקרי תקיפה נוספים שאירעו בכפר אום אל-חיראן. אנו מתכוונים להגיש ערר על ההחלטה להסתפק בהעמדה לדין משמעתי בלבד, של אחד השוטרים בלבד".

(עדכון ראשון: 18:01)

  • עוד באותו נושא:
  • מח"ש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully