וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחלון על ההסכם: "לא תהיה השפעה פוליטית על התאגיד שיקום"

שר האוצר הגן על ההסכם על עתיד השידור הציבורי, שינתק את חטיבת החדשות מהתאגיד: "זה היה מאבק על עקרונות". עובדי התאגיד חסמו את צומת עזריאלי בתל אביב: "מהלך ציני של פוליטיקאים". היועמ"ש בשיחות סגורות: "לא מתלהב, אך החלופות גרועות יותר"

צילום: יותם רונן ואבי כהן, עריכה: ניב מעוז

שר האוצר, משה כחלון, הגן אחר הצהריים (חמישי) על ההסכם שהושג עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לעתיד תאגיד השידור הציבורי, ואמר כי "לא תהיה השפעה פוליטית על התאגיד שיקום". עובדי התאגיד מפגינים נגד המתווה מול קריית הממשלה בתל אביב, והאשימו: "מהלך ציני של פוליטיקאים, מקווים שזו לא המילה האחרונה". העובדים חסמו את צומת הרחובות קפלן ובגין, מול קניון עזריאלי.

"מאז שנכנסתי לתפקיד אני עומד כצוק איתן בשמירה על הדמוקרטיה, בית המשפט העליון ובאחריות לכספי הציבור", אמר כחלון. "המאבק בימים האחרונים היה מאבק על עקרונות, לא על אגו. אני שמח להציג היום את ההסכם שהצלחנו להגיע אליו יחד עם ראש הממשלה. הסכם שמבטיח את חופש העיתונות, חופש הביטוי, ושמירה תקציבית. כפי שהתחייבתי, לא יבוזבזו כספי ציבור לשווא. זה תפקידי, זו חובתי ואני ממלא אותה".

מסיבת עיתונאים של שר האוצר משה כחלון בנושא מתווה השידור הציבורי. ניב אהרונסון
לא ענה על שאלות. שר האוצר כחלון/ניב אהרונסון

"במסגרת ההסכם לא תהיה השפעה פוליטית בשום מסגרת עיתונאית", הוסיף כחלון. "גם בתאגיד שיקום הפוליטיקאים מורחקים בצורה חד משמעית. כל המערכת תיבחר כפי שנבחרה עד כה עם ועדת איתור, שופט וללא פוליטיקאים. שמרנו על היקפים חסרי תקדים בסכומים ליצירה הישראלית, להפקות המקור ולגופים האלה שכל כך חשובים לנו. אנחנו מתכוונים גם בהמשך הדרך לתגמל אותם אף יותר. התאגיד יוקם. לא יהיה חוק פיקוח על התקשורת, לא תהיה חריגה תקציבית. אין הדחה של ראשי התאגיד".

שר האוצר המשיך ואמר כי "ההסכם הזה מנע את חוק הפיקוח על התקשורת, חוק שהטיל מורא על חופש העיתונות ועיתונאים רבים – ובצדק. מדינת ישראל צריכה כבר לחזור למסלול של עשייה. השבועיים האחרונים הינם חריג שאינו מעיד על הכלל. ביום-יום הממשלה הזו עושה עבודה נפלאה למען הציבור. אנחנו בונים את העתיד של הילדים שלנו, אנחנו נותנים תקווה לחלשים בחברה, אנחנו פועלים לצמיחת המשק, חיזוק הכלכלה, צמצום הפערים והקטנת יוקר המחיה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"זו הסיבה שבגללה חזרתי לפוליטיקה וזו הפעילות שלנו למען העם", הסביר כחלון. "לצערי היו בעלי עניין שניסו להחריף את המשבר. זה טוב לפוליטיקאים אבל לא טוב לכלכלה ולאזרחים. מדינת ישראל זקוקה בשעה זו ליציבות כדי להמשיך את הצמיחה והפעילות למען האזרחים. יש לפנינו אתגרים רבים וצריך לטפל בהם למען עם ישראל".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אמר בשיחות סגורות כי הוא "לא מתלהב מההסכם, אך החלופות גרועות יותר". מנדלבליט אמר כי אין מניעה חוקית בהסכם, וכי בין החלופות שפסל – סגירת התאגיד לאלתר אחרי שהוקם בחקיקה, או פתיחתו ללא חטיבת חדשות. גם חוק הפיקוח על התקשורת נתקל בהתנגדות משפטית.

בשעות הצהריים סוכם בין אנשי נתניהו למשרד האוצר כי יוקם תאגיד נפרד לחדשות ולאקטואליה, במנותק מהתאגיד הקיים, וחטיבת החדשות הנוכחית של התאגיד תפורק. רשות השידור הקיימת תמשיך לשדר את החדשות עד להקמת החטיבה החדשה.

עובדי התאגיד חוסמים את הכביש מול קריית הממשלה כנגד מתווה השידור הציבורי. צילום: דנה ירקצי, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, דנה ירקצי
עובדי התאגיד חוסמים את צומת עזריאלי בתל אביב/דנה ירקצי, צילום: דנה ירקצי, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

מהתאגיד נמסר בתגובה להסכם: "מועצת התאגיד מתנגדת נחרצות להסכם בין שר האוצר לראש הממשלה, ותגן על העיתונאים ואנשי החדשות שעזבו מקומות עבודה והתייצבו לדגל על מנת להביא שידור ציבורי איכותי. אנו קוראים לשומרי הסף, היועץ המשפטי לממשלה ומבקר המדינה, להגן על האינטרס הציבורי ועל זכויות העובדים".

לפי המתווה, חוק הפיקוח על התקשורת, שקידם ראש הממשלה, יוקפא. ראשי התאגיד הנוכחיים, היו"ר גיל עומר והמנכ"ל אלדד קובלנץ, יישארו בתפקידם, אך לא יהיו אחראים על שידורי החדשות. משרד האוצר יגבש הסדרי פרישה עבור עובדי רשות השידור שלא ייקלטו בתאגיד ועובדי התאגיד שלא ישולבו בגוף החדש, תוך שמירה על מסגרות התקציב.

ההסדר, שגובש על ידי מנכ"לי משרדי האוצר והתקשורת, שי באב"ד ומומו פילבר, בליווי השרים יריב לוין וצחי הנגבי, קיבל את אישורו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. הנגבי, ממלא מקום שר התקשורת, שוהה בחו"ל אך עודכן בפרטי המתווה.

עובדי רשות השידור מפגינים מול קרית הממשלה כנגד מתווה השידור הציבורי. צילום: דנה ירקצי, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, דנה ירקצי
עובדי התאגיד מפגינים מול קריית הממשלה בתל אביב/דנה ירקצי, צילום: דנה ירקצי, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

עובד התאגיד יואב זהבי אמר בהפגנה: "מדובר במהלך ציני של פוליטיקאים שמעוניינים לשסע את הציבור. ההחלטה שהתקבלה פגעה בנו מאוד. הייתה התגייסות אדירה של העובדים. יש פה ציניות והכול ספינים פוליטיים. אני מקווה שזאת לא המילה האחרונה. אנחנו ביחד בינתיים ולא נפעל בפזיזות. אנחנו רוצים לעשות עיתונות חופשית ומגוונת".

(עדכון ראשון: 16:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully