וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסע שורשים ראשון לנוער באתיופיה: "אפגוש את אבא אחרי עשור"

28.3.2017 / 16:50

בפרויקט משותף של עיריית תל אביב ומשרד החינוך ייצאו מחר 17 בני נוער ממוצא אתיופי לביקור במדינה ממנה עלו. "אני רוצה לסגור מעגל, יש לי הרבה שאלות שלא היו להן תשובות", סיפרה ליאורה אדוניה, אחת הנערות במסע

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן.

17 בני נוער בני העדה האתיופית מתל אביב ייצאו מחר (רביעי) לטיול שורשים באתיופיה, כחלק מפרויקט של עיריית תל אביב. הנערים, תלמידי תיכון בעיר, יבקרו בשלושה מוקדים במדינה: גונדר, אדיס אבבה ואקסום, דרכם ילמדו על יהדות אתיופיה. לפי עיריית תל אביב, מטרת המסע היא לחזק את זהותם של בני הנוער היוצאים למסע, ברובם עולים שהגיעו לישראל בגיל הרך, בין השנים 2006-2004, שמרביתם ממחוז גונדר.

בני הנוער נבחרו לפרויקט לפני כשנה וחצי, וכחלק מההכנה למסע עברו שיעורים שעסקו בזהות האישית, למדו על ההיסטוריה של יהדות אתיופיה, עסקו בשאלת הגזענות בישראל, והכינו עבודת שורשים אישית. בין המשתתפים גם שתי נערות שיזכו לפגוש את אביהן לאחר עשר שנות ניתוק, מאז עלו לארץ.

עוד בוואלה! NEWS:
חרף החלטת הממשלה: משרד החינוך מקדם תכניות נפרדות ליוצאי אתיופיה
מחמת הספק: בית המשפט זיכה את הנאשם ברצח אמו בקיבוץ מחניים

תושבי תל אביב בני העדה האתיופית שיוצאים למשלחת מטעם העירייה לביקור באתיופיה. מרץ 2017. עיריית תל אביב, מערכת וואלה! NEWS
משלחת הנערים שייסעו לאתיופיה/מערכת וואלה! NEWS, עיריית תל אביב

"אני עדיין לא מעכלת שאני טסה מחר", סיפרה לוואלה! NEWS ליאורה אדוניה, תלמידת כיתה י"ב בתיכון נעמת ביפו. "אראה איפה נולדתי, ואפגוש את אבי אחרי שלא ראיתי אותו יותר מעשר שנים. אני מתרגשת מאוד".

"בתחילה לא תכננתי לפגוש אותו, אבל במהלך ההכנה סיפרתי שיש לי אבא באתיופיה", היא משחזרת, "דוד שלי חיפש את מספר הטלפון שלו. התקשרנו לשם וקבענו שבשבת הוא יגיע לפגוש אותי. יש בי כל מיני תחושות – אני מתרגשת, מופתעת, ובעיקר לא מעכלת. נראה לי שרק כשאגיע לשם אתחיל להרגיש משהו".

"יש לי קצת זיכרונות משם", מספרת אדוניה, "אני הכי רוצה לראות את אבא שלי, לסגור איתו מעגל – ולשאול אותו למה הוא לא עלה איתנו לארץ. יש לי הרבה שאלות שאף פעם לא היו להן תשובות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ליאורה אדוניה, תלמידת תיכון נעמ"ת ביפו שנוסעת למשלחת צעירים מטעם עיריית תל אביב לאתיופיה, 28 במרץ 2017. יותם רונן
תפגוש את אביה לראשונה אחרי עשר שנים. אדוניה/יותם רונן

ליאורה עלתה עם אמה לישראל בשנת 2006. אביה לא הסכים לעלות לארץ, והוריה נפרדו. "אני רוצה לשאול אותו למה הוא לא רצה ליצור איתי קשר, כי העובדה היא שכשאני רציתי לפגוש אותו, התאמצתי ומצאתי את מספר הטלפון שלו".

"לפני כשנה וחצי הציעו לי להשתתף במסע השורשים", משחזרת אדוניה. "במשך שנה וחצי לימדו אותנו על השורשים שלנו, על אהבת ארץ ישראל ועל החיבור לאתיופיה. במקביל, עבדנו כדי לממן חלק מעלות הטיול. לקחו אותנו לשבוע לעבוד בפנימייה בהרצליה – וגם זאת הייתה תקופה מיוחדת".

שירלי רימון-ברכה, ראשת מנהל חינוך בעיריית תל אביב, סיפרה כי "הרעיון לפרויקט קם מתוך קבוצת מנהיגות שהקמנו בשכונת נווה גולן ביפו, שרוב תושביה הם יוצאי אתיופיה. זיהינו שם פוטנציאל מנהיגות בקרב בני הנוער שהעלו רצון מאוד חזק לנסוע לאתיופיה. כשביקרתי במדינה לפני כשלושה חודשים, הבנתי את העוצמה של יהדות אתיופיה, ואת הסיפור שכמעט לא מסופר בישראל. הבנתי שחשוב שבני נוער ייסעו ללמוד ולהתחבר למשמעות של יהדות אתיופיה".

שירלי רימון ברכה, ראש מנהל החינוך בעיריית תל אביב. באדיבות עיריית תל אביב, מערכת וואלה! NEWS
"זה כלי חשוב מאוד". רימון-ברכה/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות עיריית תל אביב

על מהלך הטיול סיפרה רימון-ברכה כי הנערים "ייצאו לשמונה ימים, לגונדר ולכפרים מסביבה, איפה שהתגוררו יהודים. הם יבקרו באקסום, שהייתה ממלכה יהודית גדולה מאוד במאה ה-14, וכמובן יהיו גם באדיס אבבה. מדובר בשלושה מוקדים דרכם הם ילמדו את הסיפור של היהדות במדינה".

רימון-ברכה הסבירה כי המשלחת היא תוצאה של "שיתוף פעולה של מוקד קליטה, וגם של משרד החינוך", והדגישה כי "היה חשוב לנו שהילדים ייקחו חלק במימון הנסיעה, וכדי לאפשר זאת הם עבדו במהלך הקיץ במשך שבוע בפנימייה – צבעו, גיננו, שיפצו ועזרו, ותמורת זה קיבלו סכום של 20 אלף שקל. אנחנו מאוד מתרגשים, המסעות הם כלי חינוכי מאוד חשוב", והדגישה כי מדובר בפרויקט "ראשוני, אבל לא חד-פעמי. אני מקווה שיהיו עוד מסעות כאלה בעוד ערים", ייחלה רימון-ברכה. "אם ניתן לאפשר את זה לבני נוער, זה כלי חשוב מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully