וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מהפכה חינוכית תוך שלוש שנים": החזון הטכנולוגי-ערכי של מנכ"לית מט"ח

27.3.2017 / 13:51

גילה בן הר מספרת בריאיון לוואלה! NEWS על היעד המרכזי של מערכת החינוך בצמצום פערים ועל השינויים שהיא עוברת הודות לטכנולוגיה. "בשנים הקרובות נראה את מבנה בית הספר ואת תפקיד המורה משתנים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אולי ביום שישי לא צריך לבוא לבית הספר אלא ללמוד באמצעים וירטואליים". מערכות למידה של מט"ח/מערכת וואלה!, צילום מסך

ה"ביג דאטה" יאפשר למורים לזהות היכן מתקשים תלמידיהם, הכיתות הגדולות יתפרקו לצוותים ומערכת השעות תשתנה לחלוטין. הריצה הטכנולוגית של השנים האחרונות גורמת למנכ"לית המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח) גילה בן הר להאמין שאחרי שנים שבהן חזו את המהפכה, היא יכולה להתחולל בתוך שלוש שנים.

בן הר, בת 66, עומדת בראש מט"ח מאז 2004. "נולדתי בחיפה, עסקתי בהוראה, אני בוגרת המחזור הראשון של בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית. הייתי ראש מנהל החינוך בתל אביב כמה שנים ואז קיבלתי הצעה לנהל את מט"ח", היא מספרת בריאיון לרגל כנס "מעצבים את העתיד 4" של מט"ח, שנפתח היום (שני) בירוחם. הכנס הוא אירוע הטכנולוגיה החינוכית הבינלאומי הגדול ביותר בישראל ומורכב מאירועים שיתקיימו בתל אביב ובירוחם. הכנס המרכזי יעסוק במעבר מטכנולוגיה חינוכית שראתה במוסדות את הלקוח, לטכנולוגיה שממוקדת בלומד.

עוד בנושא:
מהפריפריה להרצליה פיתוח: מהפכת ההייטק המפתיעה בירוחם
עם דרקונים בסוף העולם, המשקפיים הללו יחוללו מהפכה בעולם החינוך
אלמנת ההרוג בפיגוע קיבלה בשמו פרס הצטיינות משר החינוך

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הטכנולוגיה היא כלי, היא לא מטרה". בן הר/מערכת וואלה!, צילום מסך

משימתו העיקרית של הארגון היא יצירת כלי הוראה מתקדמים לטובת מערכת החינוך בישראל, הלקוח העיקרי של בן הר. "מט"ח, שהוקם ב-1971, הוא גוף שרואה את עצמו מחוייב להיות בחוד חנית ההבנה של שילוב תוכן פדגוגיה וטכנולוגיה. לאור זה הוא נמצא בכנסים, מופיע, כותב הצעות מחקר ומנסה לראות את הקשר בין תיאוריה לפרקטיקה. בשנים האחרונות אנחנו מחפשים טאלנטים באוניברסיטאות, אם זה בתחום שפות ואם בדאטה או מומחים ממדעי המוח", סיפרה בן הר.

ההתפתחויות הטכנולוגיות של השנים האחרונות יוצרות יותר מאי פעם אתגרים והזדמנויות לבן הר. "אנחנו רואים את התפקיד בחשיבה מה יקרה בעוד חמש ועשר שנים, איך להנגיש תכנים לקבוצות השונות בחברה כמו חרדים ערבים ועולים, ואיך לארוז תכנים. האם זה הספר שלמדנו בו פעם? אולי ספר דיגיטלי? אולי מציאות וירטואלית זה הפתרון?".

אי אפשר באמת לדעת לאן תקח אותנו הטכנולוגיה, אפילו לא בעוד שנים מעטות. לכן, היעד שמט"ח מציב הוא "איך נסייע למערכת בצמצום פערים". בן הר מסבירה: "איך אתה מנגיש תוכן טוב כולל סביבת למידה משמעותית גם לפריפריה, איך אתה מעודד מצוינות. יש לנו גם את מיזם '929' שהוא מיזם לעידוד לימוד התנ"ך ואנחנו מעורבים בו, וכמובן 'תיכון וירטואלי' במטרה לעודד לימוד חמש יחידות במתמטיקה ובפיזיקה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"הדבר הכי חשוב זו האמונה של המבוגרים ביכולת הילד להצליח"

"הטכנולוגיה היא כלי, היא לא מטרה", אומרת בן הר. "טכנולוגיה נועדה לשפר תהליכי הוראה ותהליכי הערכה ומדידה. אנחנו שואלים מה המשמעות של מדעי המוח לתהליכי הוראה ואיך לוקחים דיסציפלינות שונות ומייעלים באמצעותן את מערכת החינוך - בעיקר בשילוב של טכנולוגיה". בן הר ממשיכה להתייחס לשאלת האריזה. "אנחנו מתלבטים מה יהיה מארז התוכן החדש. דיברנו בעבר על ספרי לימוד ואחר כך על ספרים דיגיטליים. היום הווידאו הופך לכלי משמעותי, יש פה אפשרות להגיע לפסגות שלחינוך הקונבנציונלי קשה להגיע. הילדים שלנו היום חיים בסביבה שונה, מחפשים אתגרים ומשמעויות ואפשר להפוך את מערכת החינוך למעניינת ומאתגרת".

"נולדתי לאמא עולה חדשה ולאבא ניצול שואה", מספרת בן הר."אני לימדתי את אמא עברית. הייתי תלמידה בינונית אבל מאוד סקרנית. היו לי כמה מורים מעולים שמאוד הלכו איתי. מערכת החינוך השפיעה עלי מאוד - במיוחד המורים האלו. יצאתי מבית הספר כשאני יודעת שהדבר הכי חשוב זו האמונה של המבוגרים ביכולת שלך כילד להצליח, לקבל אותך כמו שאתה ולקבל את השוני בין התלמידים".

תמונות אילוסטרציה של ילדים הולכים לבית ספר – בצפון הישן בתל אביב. ראובן קסטרו
"הילדים שלנו היום חיים בסביבה שונה, מחפשים אתגרים ומשמעויות"/ראובן קסטרו

יכול להיות שנישאר תמיד בפיגור אחרי הטכנולוגיה ואחרי הילדים שנולדו אליה?

"תמיד היה פער דורות. מאז שהעולם נברא, על אף שהיום הטכנולוגיה מאיצה את החיים שלנו. אנחנו רוצים להקנות דברים נוספים לילדים, ערכים ושורשים. השאלה היא איך אתה יוצר את השילוב. פער דורי לא צריך להפחיד אותנו. דווקא את סביבת בית הספר שנשארה כל כך דומה אולי צריך לשנות. אולי ביום שישי לא צריך לבוא לבית הספר אלא ללמוד באמצעים וירטואליים".

איך מכניסים חידושים במערכת חינוך שמרנית מטבעה?

"זה נכון שהמערכת שמרנית אבל אתה רואה בה הרבה איים של חדשנויות. אגב, ישראל היא בין המדינות המובילות בבוגרי 12 שנות לימוד, ישראל לא משאירה תלמידים מאחורה ולא עושה הסללה מגיל עשר. הסוגיה המרכזית בחינוך בישראל היום היא הדרך להשכלה גבוהה ואם תתקבל לאוניברסיטה. אנחנו עובדים על פתיחת שערי השכלה גבוהה בעיקר לפריפריה. פה הטכנולוגיה עוזרת לנו שאתה לא צריך להביא פיזית מורה פרטי ליישוב מרוחק".

"תפקיד המורה הופך להיות פי כמה קריטי ומשמעותי כחונך מנחה וכמסייע"

יכול להיות שהדור שנולד עם סמארטפונים ביד יהיה הדור האחרון של בתי ספר של לוח וגיר?

"דיברו על זה בעבר אבל היום יש הזדמנות לעשות את זה. בעוד שלוש או חמש שנים נראה את מבנה בית הספר משתנה, נראה את תפקיד המורה משתנה. נראה מערכת בית ובית ספר מדברות ביחד, כולל שיעורי בית. ארגון הזמן בלמידה גם ישתנה".

מי שבמובנים מסוימים הוא החוליה החלשה של המערכת, המורה, יכול דווקא להתחזק, גם באמצעות השימוש בביג דאטה, למשל, שמנתח את הרגלי ודפוסי הלמידה של הילדים, שלומדים און ליין. "תפקיד המורה הופך להיות פי כמה קריטי ומשמעותי כחונך מנחה וכמסייע לראות מוקדי קושי ומוקדי הצלחה של תלמיד. מוקדי הצלחה במובן של פסיכולוגיה חיובית ומוקדי קושי כדי שמורה יזהה איפה כל תלמיד מתקשה", סיפרה בן הר.

"פה אנחנו בונים מערכות שיסייעו למורה לזהות איפה התלמיד מתקשה וכך ארגון התוכן בכיתה יוכל להשתנות. תלמיד אחד יוכל להתחיל ללמוד מפרק 3 ואחר מפרק 5 והתפקיד של המורה לנווט בכל זה כולל בלמידה שתהיה מחוץ לבית הספר", הוסיפה בן הר. גם הכיתות הגדולות לא יהיו מאיימות כל כך: "הטכנולוגיה מאפשרת למצוא מבנים וקבוצות חדשות בתוך הכיתה, כשקבוצה אחת תעבוד באמצעות מחשב ואחרת עם המורה ואחרת עם אמצעי דיגיטלי אחר", אמרה בן הר.

  • עוד באותו נושא:
  • מט"ח
  • ירוחם
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully