וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים לילדים אוטיסטים מעלים הילוך: "הממשלה עוברת על החוקים שלה"

27.3.2017 / 8:45

בעתירה שהגישו 14 משפחות לביהמ"ש המחוזי, הן דורשות לחייב את משרדי הרווחה והבריאות למצוא פתרון לילדיהם, שנותרו ללא מסגרת מתאימה חרף החוק המחייב לשלב אותם. "ליצמן וכץ עבריינים. טיפול עד גיל 3 הוא קריטי - הילד לא יכול לחכות לספטמבר"

גן ילדים. ShutterStock
דורשים פתרון לילדים/ShutterStock

14 משפחות לפעוטות עם אוטיזם, שנותרו ללא מסגרות חינוכיות תואמות, עתרו הבוקר (ראשון) לבית המשפט המחוזי בדרישה לחייב את משרדי הרווחה והבריאות למצוא פתרון לילדיהן. המשפחות דורשות למצוא מקום לילדים במעון יום שיקומי, ולחלופין לקבל את שעות הטיפול באופן פרטי בבתיהן. עד כה, נטען בפני ההורים - שעתרו למשרד הרווחה, הבריאות ול-11 עיריות - היא כי המעונות באזור מגוריהם בתפוסה מלאה.

הילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי, בגילאי חצי שנה עד שלוש, נתקלו במחסור מתמשך במקומות בגנים שיקומיים או גני תקשורת. הוריהם ניצבים בפני רשימת המתנה ארוכה למעונות היום, והילדים אינם מקבלים את הטיפול הבריאותי המקדם ואת החינוך שהם זכאים להם מתוקף חוק המעונות.

בדברי ההסבר לחוק המעונות, נכתב כי "פעוטות עם מוגבלות פיזית, שכלית וחושית קשה זקוקים למסגרת מיוחדת מגיל צעיר מאוד, וזאת משום שהתערבות טיפולית מתאימה בשלוש שנות החיים הראשונות של פעוט עם מוגבלות עשויה להגדיל במידה ניכרת את הסיכוי לשיפור מצבו בעתיד". החוק מחייב לאפשר לילד להיות במעון יום שיקומי עד השעה 16:00, בליווי פסיכולוג וקלינאי תקשורת.

ילד עצוב משחק עם צעצועים. ShutterStock
"התערבות טיפולית בשלוש שנות החיים הראשונות עשויה לשפר מצב הפעוט במידה ניכרת"/ShutterStock

דוד (שם בדוי) מראשון לציון, גילה בחודש האחרון כי בנו בן השלוש מאובחן כאוטיסט. "זה הכה אותנו בהלם", מספר דוד, "הבנו מכל אנשי המקצוע שעלינו לעשות הכול בדחיפות כדי לטפל בו כי הזמן דוחק. יש לנו תשעה חודשים שבהם אנחנו חייבים להכניס אותו למסגרת כי זה התקופה הכי קריטית לילד בהתפתחות שלו".

אלא שהמכשול הכי גדול להתפתחות, טוען דוד, הוטל על ידי המדינה: "פנינו לגורמי הרווחה בעיר עם כל המסמכים המתאימים שמפנים את הילד למעון שיקומי או בגן תקשורת, אלא ששם אמרו לנו שאין מקום בכל הארץ, גם אם היינו פונים באוקטובר ולא בינואר. רשימת ההמתנה אורכת לפחות עשרים ילדים.

"לא הייתה לנו ברירה, ושמנו אותו בגן פרטי שלא מתאים לו, בלי טיפולים ואנשי מקצוע. הוקצתה לי סייעת לשלוש שעות ביום לגן הפרטי, אבל היא לא יכולה לעבוד בגן כזה. הילד שלי לא מדבר, וכשילד בן שלוש לא מדבר, צריך ריפוי בעיסוק, פסיכולוגית רגשית וקלינאית תקשורת". עקב חוסר התמיכה מהגורמים הממשלתיים, התפטר לוין ממשרתו, כדי לטפל בבנו בעצמו. "אין מספיק אנשי מקצוע בשירות המדינה שיתנו לנו את הטיפול המתאים, ואני נאלץ לקחת אותו לטיפולים שעולים הרבה כסף".

חיים כץ שר הרווחה חותם על תכנית למימוש זכויות ניצולי השואה בישראל, בית העיתונאים סוקולוב – תל אביב. ניב אהרונסון
"זה החוק שלו - והוא עובר עליו". השר כץ/ניב אהרונסון

דוד מאשים את שר הרווחה, חיים כץ, ואת שר הבריאות, יעקב ליצמן: "אתם עבריינים. זה החוק שלכם, של מדינת ישראל, ואתם עוברים על החוק הזה. אם אני הייתי עושה את זה, הייתי נכנס לכלא. אם אתם לא מסוגלים להקים מספיק גנים, תעבירו להורים תקציבים וכסף לטיפולים, התקציב קיים. הילד שלי לא יכול לחכות לספטמבר".

עו"ד אמיר ברק, המייצג את ההורים בעתירה, אמר בשיחה עם וואלה! NEWS: "לעתירה יש שתי מטרות: למצוא לילדים מקום, ושעד עד אז יינתנו להם שירותים מינימליים שימנעו את ההידרדרות שלהם, פתרון ביניים להורים שלא ישאיר את ההורים בידיים ריקות. מבחינתנו זו בקשה לצו ביניים, עד שנגיע לפתרון האמיתי".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, מסרה: "יותר מדי זמן שאנו עדים לילדים עם צרכים מיוחדים, ששחור על גבי לבן זכאים למסגרת חינוכית ייעודית להם (מעון יום שיקומי) אך לא משולבים בה בשל שלל סיבות ותירוצים שאין להם מקום בעיניי. על הרשויות לדאוג לילדים הללו. הנטל נופל על ההורים שנאלצים לחכות חודשים על גבי חודשים יחד עם ילדיהם בבית".

משרד הרווחה: "יש שני מעונות חדשים בגן יבנה ובבאר יעקב"

ממשרד העבודה והרווחה נמסר: "עתירתו של עו"ד ברק טרם הגיעה אלינו ולכן לא נוכל להתייחס לפרטים בפנייה המדוברת. עם זאת, אנו מודעים כי ישנם פעוטות שזכאים להשמה במעונות יום שיקומיים, אך לצערנו טרם שובצו, וזאת לאור מצוקה במקומות פנויים במעונות אלו. ובכל זאת, על מנת לתת מענה מידי לפעוטות אנו מציעים חלופה הכוללת מימון של עד 80 שעות סייעת אישית במעון המפוקח על ידי גורם ממשלתי. כמו כן, ההורים זכאים לממש טיפולים פרא-רפואיים במסגרת קופת החולים אליה משתייך הפעוט.

"נכון להיום ישנם שני מעונות חדשים בגן יבנה ובבאר יעקב המיועדים עבור פעוטות שנמצאים על הרצף האוטיסטי. נציין כי מפעילי המעונות נמצאים עדיין בתהליכי התארגנות לפתיחת המעונות וזה כולל שיפוצים, גיוס צוות מיומן במהלך החודש- חודשיים הקרובים. בנוסף פרסם משרד העבודה והרווחה פניות נוספות להפעלת מעונות שיקומיים והמכרזים נמצאים כעת בבדיקה. ההורים לפעוטות דורשים בין היתר, בפניות שהופנו למשרד לקבל טב"מ (טיפול בריאותי מקדם) המגיע לפעוטות אוטיסטים במעונות. כל נושא הטב"מ מטופל על ידי משרד הבריאות ויש לפנות אליהם".

ממשרד הבריאות נמסר: "העתירה טרם התקבלה במשרד הבריאות, לכשתתקבל נגיב בבית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully