וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוטלה הרצאה של "שוברים שתיקה" בקריית אונו: "פעילות פוליטית אסורה"

מפעל הפיס, שהקים את הספרייה העירונית שם תוכננה להתקיים הרמת הכוסית בהשתתפות הארגון, הודיע כי מדובר באירוע שמנוגד לתקנון. עם זאת, מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי בעבר התקיימו במקום אירועים פוליטיים. ח"כ רוזין ממארגנות הכנס: "מפעל הפיס עובד בשירות הצנזורית רגב"

צלמים זמניים מורשים

(הרצאה של "שוברים שתיקה" בגלריה "ברבור" בירושלים, שברקת הורה על סגירתה)

הכנס בהשתתפות נציגים של "שוברים שתיקה" בקריית אונו, שפרסומו בשבוע שעבר בוואלה! NEWS ועורר תגובה נזעמת מצד שרת התרבות והספורט מירי רגב, בוטל על ידי מפעל הפיס, שהקים את הספרייה העירונית שם תוכננה להתקיים הרמת הכוסית. בסוף השבוע פרסם ראש העיר ישראל גל בחשבון הפייסבוק שלו, כי הכנס, שאורגן ביוזמת ח"כ מיכל רוזין (מרצ) ותוכנן להתקיים בתחילת החודש הבא, לא יתקיים.

לפי גל, מפעל הפיס מבטל את האירוע מאחר שאסור להשתמש במבנים בבעלות הארגון לצרכים פוליטיים. עם זאת, מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי בעבר התקיימו באותו אולם עירוני כנסים של מפלגות, בין היתר של "יש עתיד".

"התקבל במשרדי העירייה מכתב מאת מפעל הפיס הקובע כי על פי כללי ונהלי הארגון, חל איסור לעשות שימוש במבנים שמומנו על ידו לצרכי פעילות מפלגתית ופוליטית מכל סוג וכן לפעילות שאינה על פי ייעודה של הספרייה", כתב ראש העיר. "השבוע, העיר שלנו סערה לאור האירוע של מרצ שעתיד היה להתקיים בספריה העירונית, בהשתתפות ארגון 'שוברים שתיקה', אשר לעמדותיו אני מתנגד באופן נחרץ.

הספרייה העירונית, המשמשת גם כאולם תרבות, והושכרה בעבר לכינוסים פוליטיים, לא יכלה מבחינה חוקית לבטל את האירוע.

"עמדתי הייתה ונותרה כי על העירייה לפעול באופן דמוקרטי, לכבד ולשמור על חופש הביטוי ולא לנקוט עמדה לגבי תוכן הדברים, כל עוד אין מניעה משפטית לקיום אירוע זה או אחר. אלו הם כללי הדמוקרטיה ועלינו לכבד אותם, גם אם לפעמים זה שנוי במחלוקת. אולם, אמש כמי שעומד בראש העירייה המכבדת את החוק, אנו נמלא אחר לשון המכתב והיום הודעתי לסיעת מרצ כי האירוע לא יוכל להתקיים במקום המיועד".

שרת הספורט מירי רגב. יותם רונן
התנגדה לקיום הכנס ולהצעת הפשרה. רגב/יותם רונן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכנס בוטל משיקולים פוליטיים? הזמנה לאירוע של מפלגת הליכוד בספרייה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבוע שעבר פנתה רגב לראש עיריית קריית אונו בבקשה לבטל את האירוע, שבו אמורים לקחת חלק ארגון "שוברים שתיקה". השרה אף אמרה כי אם בקשתה לא תתקבל, תשקול מחדש את תקצוב הספרייה. "אני רואה בחומרה רבה שימוש במוסדרות תרבות לצרכים מפלגתיים או לארגונים החותרים תחת ערכי המדינה וסמליה, יש באירוע כדי לפגוע במדינת ישראל ובצה"ל", כתבה.

רגב הוסיפה וכתבה כי היא יש לנהוג כמו שעשו בעיריית ירושלים. "אני מצפה שתנהג בנושא זה, כפי שנהג ניר ברקת במקרה דומה והתנה את השימוש במבנה עירוני בכך שלא יקיימו בו פעילויות מסוג זה".

עם זאת, בעיריית ירושלים מסרו בזמנו כי הסיבה לסגירת "גלריה ברבור" היא עבירה על תקנות התכנון והבנייה - ולא פעילות פוליטית. "אני מגבה את החלטת היועץ המשפטי לעירייה, צר לי שהעמותה בחרה לצפצף ולהפר שוב ושוב את הוראותיו בכל הנוגע למותר ולאסור במבנה העירוני", אמר אז ברקת. "אין לכך כל קשר לחופש הביטוי. העירייה זקוקה למבנה לצרכים עירוניים אחרים ותתייעץ בין השאר עם נציגי השכונה לגבי שימושו העתיד".

מארגני האירוע בקריית אונו נתקלו בהתנגדות גם מצד ממלא מקום ראש העיר רון מלכה והמשנה לראש העיר עמי כחלון, שיצאו נגד קיום האירוע. "הכנס מהווה מתן לגיטימציה של כולנו, כהורים ובעיקר כמחנכים, לארגון פוליטי אנטי-ציוני, העוסק בהכפשתה של מדינת ישראל וחיילי צה"ל בארץ ובעולם", טענו.

יממה לאחר מכן הוצעה פשרה ובמסגרתה האירוע המקורי יתקיים, אך לצדו ייערך כנס של "האמת שלי" - עמותה שמטרתה להציג עדויות של מילואימניקים הפועלים בצורה מוסרית באירועים מורכבים, כתמונת ראי לאלו של "שוברים שתיקה". זאת לאחר שראש העיר גל סירב לבטל את ההרצאה המקורית. עם זאת, בסביבתה של רגב דחו את הפשרה.

כנס שוברים שתיקה אוניברסיטת תל אביב, 17 בינואר 2016. ראובן קסטרו
"כשמדובר במפלגות שמאל, האיומים בקיצוץ תקציבים מתחילים". כנס שוברים שתיקה/ראובן קסטרו

ח"כ רוזין טוענת כי מדובר ברדיפה פוליטית. "לאחר שרגב עמדה לצד ההימורים של מפעל הפיס, כעת היא פודה את התשלום על ידי הכפפתם לגחמותיה הפופוליסטיות והאנטי-דמוקרטיות. בעוד שלפני מספר חודשים משרד התרבות ומפעל הפיס לא פצו פה לגבי כנסים פוליטיים שהתקיימו במוסדותיהם, ביניהם של מפלגת הליכוד, כעת שמדובר במרצ, מפלגת שמאל, האיומים בקיצוץ תקציבים מתחילים והציפורניים נשלפות. זו הוכחה חד משמעית לניצול טיעונים בירוקרטיים למען רדיפה פוליטית וסתימת פיות ומראה מדויקת לכך שמפעל הפיס עובד בשירות הצנזורית רגב. בסיפור הזה לא נאמרה המילה האחרונה".

"שוברים שתיקה" ביקשו "להודות" לשרה רגב. "לא פעם ראשונה שמירי רגב מגדילה את הביקוש לאירועים שאליהם הוזמנו. בזכות ניסיונות ההשתקה, יותר אזרחים באים לשמוע ולהבין את המחיר המוסרי שגובה הכיבוש והסיבה שארגון של לוחמים שמספרים על השירות בשטחים כל כך מפחיד את שרת התרבות. האיומים של רגב הם עוד דוגמה לכך ששרת התרבות מעדיפה את ההתנחלויות חברון ויצהר על חופש הביטוי והדמוקרטיה. גם השרה רגב מוזמנת לקריית אונו כדי לשמוע מהחיילים איך נראה כיבוש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully