וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר אירופי למנהיגי האיחוד: "תוכיחו שאתם מנהיגי אירופה"

בכינוס חגיגי לציון 60 שנים להקמתו של האיחוד האירופי, קרא נשיא מועצת האיחוד: "אירופה תהיה מאוחדת – או לא תהיה כלל". למרות היעדרות בריטניה, חתמו 27 ראשי המדינות על הצהרה משותפת המבטיחה "עתיד אירופי משותף"

צילום: רויטרס, עריכה: שמרית גולדשטיין

נשיא מועצת האיחוד האירופי דונלד טוסק קרא היום (שבת) למנהיגי המדינות החברות באיחוד "להוכיח שאתם מנהיגי אירופה". בנאום שנשא בפני כינוס מיוחד של 27 המנהיגים – ללא בריטניה, שצפויה להכריז השבוע על הפתיחה הרשמית בהליך היציאה מהאיחוד האירופי – לציון 60 שנים לכינון אמנת רומא, שמכוחה הוקם האיחוד.

"אירופה כישות מדינית תהיה מאוחדת – או לא תהיה כלל", הבהיר טוסק בנאומו, על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הצרפתית. הוא הוסיף ודרש מהמנהיגים, שהתאספו בבניין העירייה ברומא, "להוכיח שאכפת לכם מהמורשת האדירה שירשנו מגיבורי האינטגרציה האירופית לפני 60 שנים". יציאתה הצפויה של בריטניה מגוש המדינות, עלייתם של קולות המתנגדים לאיחוד ביתר מדינות אירופה, משבר המהגרים, איום הטרור והכלכלה המקרטעת מעיבים על מה שהיה אמור להיות כינוס חגיגי ומופת לאחדות אזורית.

עוד בוואלה! NEWS:
מטענים בדואר: הארגון האנרכיסטי שמטיל אימה על בכירים באירופה
בריטניה: הליך היציאה מהאיחוד האירופי יחל באופן רשמי בשבוע הבא
בין ימין לימין קיצוני: וילדרס הפסיד בקלפי, אך ניצח בקרב על התודעה

חתימה על הצהרה משותפת בתום כינוס מנהיגי מדינות האיחוד האירופי, רומא, 25 במרץ 2017. רויטרס
בכירי הנהלת האיחוד האירופי בטקס החתימה, היום ברומא/רויטרס
חתימה על הצהרה משותפת בתום כינוס מנהיגי מדינות האיחוד האירופי, רומא, 25 במרץ 2017. רויטרס
"אירופה חופשית ומאחדת". קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, היום ברומא/רויטרס

טוסק, שכיהן בעבר כראש ממשלת פולין, הוסיף כי האיחוד האירופי היה עבורו סמל לחירות ולדמוקרטיה, בעת שגדל בפולין הקומוניסטית. "בזמנו, כולנו הבטנו לעבר המערב, לעבר אירופה חופשית ומאחדת", סיפר, "חייתי מאחורי מסך הברזל יותר ממחצית מחיי, שם היה אסור אפילו לחלום על ערכים כאלה".

בתום הכינוס, חתמו 27 המנהיגים על הצהרה משותפת, שננעלת במילים: "התאחדנו לטובה. אירופה היא עתידנו המשותף". המסר האופטימי שיצא מאולם הכינוס, שקרא לשוויון ולרווחה עבור אזרחי האיחוד, נתקל בהפגנות ברחבי רומא – הן של גורמי שמאל, שטענו כי מדיניות האיחוד אינה אינטגרטיבית דיה, והן של גורמי ימין אירו-סקפטיים, שטענו כי גרמניה היא המרוויחה הגדולה מהאיחוד, ואילו יתר המדינות יוצאות מופסדות.

השטיח האדום נפרש רגע לפני הגעת המנהיגים/רויטרס

"אנחנו חייבים להשיב את האמון מהאזרחים", טען ראש ממשלת איטליה פאולו ג'נטילוני, שקרא להיאבק בלאומנות הגואה באמצעות יצירת מקומות עבודה וקידום שוויון חברתי. ססיליה מלמסטרום, נציבת המסחר של האיחוד האירופי, הוסיפה כי היא רואה בחזונה "אירופה שניצבת למען ערכי החירות, הדמוקרטית ושלטון החוק", אולם הודתה כי "לפרויקט האירופי יש אתגרים וחסרונות רבים".

אתמול נועדו המנהיגים עם האפיפיור פרנציסקוס, שקיבל את פניהם בוותיקן לאירוע רשמי. האפיפיור אמר בפני ראשי המדינות כי האיחוד האירופי השיג הרבה ב-60 שנותיו, אולם הזהיר כי אירופה ניצבת בפני "ואקום של ערכים" וקרא לקדם שילוב מהגרים במדינות היבשת. יתרה מכך, הוא גינה את גל הפופוליזם והלאומנות, שלדבריו מהווים איום "גורלי" לגוש המדינות.

הפגנות מחאה במהלך כינוס מנהיגי מדינות האיחוד האירופי, רומא, 25 במרץ 2017. רויטרס
שר האוצר לשעבר של יוון ורופאקיס בהפגנת תמיכה באיחוד האירופי, היום ברומא/רויטרס
הפגנות מחאה במהלך כינוס מנהיגי מדינות האיחוד האירופי, רומא, 25 במרץ 2017. רויטרס
"דמוקרטיה באירופה". מפגינים ברומא, היום/רויטרס
הפגנות מחאה במהלך כינוס מנהיגי מדינות האיחוד האירופי, רומא, 25 במרץ 2017. רויטרס
"אירופה ללא גבולות". מפגינים ברומא, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully