וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט מנע את הענקת פרס ישראל לאמן יאיר גרבוז, נושא "נאום הקומץ"

22.3.2017 / 13:15

שר החינוך החליט לבטל את הענקת פרס ישראל בתחום האמנות הפלסטית, שמרבית חבריה תמכו בהענקת הפרס לגרבוז. האמן נשא את "נאום הקומץ" לפני הבחירות במרץ 2015, ובו תקף את "מנשקי הקמעות והמזוזות" ועורר סערה ציבורית. השר: "פעלתי בהתאם לנהלים"

צילום: סאטלינק תקשורת – שרון שדה, יותם רונן; עריכה: גדי וינסטוק

שר החינוך נפתלי בנט מנע בחודשים האחרונים את הענקת פרס ישראל לאמן יאיר גרבוז, לאחר שנשא את "נאום הקומץ" בכיכר רבין לפני הבחירות במרץ 2015. דבריו עוררו אז סערה ציבורית, שלדעת רבים אף השפיעה על תוצאות הבחירות. הסיפור פורסם לראשונה הבוקר (רביעי) ב"ידיעות אחרונות".

במסגרת ההליך, דרושה הסכמה פה אחד של חברי הוועדה שאמונה על בחירת הזוכה על מנת להעניק את הפרס. "רק המלצה שנתקבלה פה אחד בוועדת השופטים תובא בחשבון לצורך הענקת הפרס", קובע תקנון פרס ישראל.

במקרה זה, מדובר בארבעת חברי הוועדה לאמנת פלסטית: פרופ' יעקב דורצ'ין, פסל וצייר וחתן פרס ישראל בתחום האמנות הפלסטית ב-2011; ד"ר איה לוריא, מנהלת ואוצרת ראשית של מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית; פרופ' חיים מאור, אמן ואוצר תערוכות; ואמן ישראל כהן, חתן פרס ישראל לציור. שלושה מתוכם תמכו בגרבוז.

לקריאה נוספת:
גרבוז על נאום הקומץ: "אוי ואבוי אם זה חצי עם"
מהצ'חצ'חים ועד מנשקי הקמעות: האמירות הגזעניות שהרעידו את המדינה
"צריך להחרים את יאיר גרבוז כמו שהחרימו את אחי, דודו טופז"

האמן יאיר גרבוז אמר כי "מנשקי קמעות השתלטו על המדינה" - ועורר סערה. יח"צ,
פרס ישראל נמנע ממנו בגלל התבטאותו השנויה במחלוקת. גרבוז ב"נאום הקומץ", מרץ 2015/יח"צ

על פי התקנון של פרס ישראל, במקרה של חילוקי דעות "רשאי שר החינוך לבחור ולהרכיב ועדה חדשה לאותו התחום". עם זאת, הוועדה החדשה הייתה דנה באותם מועמדים. כך, במטרה למנוע מגרבוז לקבל את הפרס, החליט בנט שלא לכנס ועדה חדשה, ולמעשה לבטל השנה את הענקת פרס ישראל בתחום האמנות הפלסטית. פיזור הוועדה הוא מהלך נדיר, שלא נעשה בשנים האחרונות.

מלשכת השר בנט נמסר בתגובה: "השר בנט לא היה מעורב בשום שלב במהלך עבודת הוועדה. לכשהובא חוסר ההסכמה לידיעתו, פעל השר בהתאם לנהלים".

שעות לאחר מכן אמר בדברים בכנס פיס לחינוך וכלכלה בירושלים, כי הוא תומך בהחלטה של הוועדה. "אני לא מומחה באומנות פלסטית, אבל יותר מדי שנים הגדירו שיש פה תרבות-על ותת-תרבות, ואלה הרוב ואלה הקומץ. אני לא יודע מי רוב ומי קומץ. רבי יהודה הלוי הוא קומץ? הרמב"ם הוא קומץ? הרב משאש? יש לנו תרבות מופלאה ואין לאף אחד מונופול על הדבר הזה. אני לחלוטין מגבה את החלטת ועדת הפרס. כולנו עם אחד וקומץ גאה", אמר בנט.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"מנשקי הקמעות, עובדי האלילים והמשתטחים על קברים - הם רק קומץ"

גרבוז נשא את הנאום השנוי במחלוקת ב-7 במרץ 2015, עשרה ימים לפני הבחירות לכנסת ה-20. בין היתר נאם בפני אלפי באי העצרת בתל אביב כי "אמרו לנו, ורצו שנאמין, שהאיש המתועב שרצח את ראש הממשלה, בא מתוך קומץ של אנשים הזויים... חזרו ואמרו ושיננו לנו שהגזענים המאיימים והמקללים אינם מייצגים כלל את החברה הישראלית. הם רק קומץ... מנשקי הקמעות, עובדי האלילים והמשתחווים ומשתטחים על קברי קדושים – רק קומץ".

יממה לאחר מכן, דחה גרבוז את הביקורת שנשמעה עליו בשיחה עם וואלה! NEWS. "כל טענותיי היו מופנות לשלטון, ורק השלטון יכול להיעלב ממני. לא במקרה אין להם מה להגיד. הרי השלטון מתעסק כל הזמן בענייני ביטחון. הופיעו שם מאיר דגן ועמירם לוין, ואמרו דברים איומים. אלה אנשים ששימשו בתפקידים בכירים ביותר. אין להם אפשרות להתמודד עם זה. הם לקחו משפט אחד - לא שלא אמרתי, אמרתי – וכמובן עיוותו את השימוש בו. מספיק שאחד או שניים לבו את זה, וכולם קופצים", אמר.

שר החינוך נפתלי בנט בכנס שדרות לחברה וכלכלה, סינמטק שדרות. נובמבר 2016. לירון מולדובן
"לא היה מעורב בעבודת הוועדה". בנט/לירון מולדובן

(עדכון ראשון: 09:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully