וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהצ'חצ'חים ועד מנשקי הקמעות: האמירות הגזעניות שהרעידו את המדינה

דניאל רוטמן

8.6.2016 / 0:32

דבריו של דודו טופז ערב הבחירות הסתיימו בניצחון של בגין, חיים חפר אמר שלמרוקאים "תרבות של מופלטות" ועורר מהומה ו"נאום הקומץ" של גרבוז הוביל לגינויים. הדברים המיוחסים ליו"ר חדשות 10 מצטרפים לשורת התבטאויות של אנשי ציבור בגנות עדות המזרח לאורך ההיסטוריה

צילום: סאטלינק תקשורת – שרון שדה, יותם רונן; עריכה: גדי וינסטוק

בווידאו: "נאום הקומץ" של גרבוז, מרץ 2015

הסערה הציבורית שפרצה שלשום (שני) עם פרסום הדברים שיוחסו ליו"ר הדירקטוריון הנכנס של חדשות 10 רמי סדן, הוציאו מחדש את השד העדתי מהבקבוק ויצרו מהומה פוליטית, שהגיעה לשיאה באיום של ש"ס להצביע נגד הקואליציה אם לא יודח מתפקידו. הדברים שסדן אמר לכאורה מזכירות אמירות גזעניות אחרות שהושמעו בעבר, שחלקן הוציאו עשרות אלפים להפגנות סוערות ואף השפיעו על תוצאות מערכות בחירות.

אחד המקרים המפורסמים ביותר הוא "נאום הצ'חצ'חים" של דודו טופז, ערב הבחירות הסוערות ב-1981. דבריו גרמו לסערה ציבורית נרחבת ויש שמייחסים לה את הפסדו של שמעון פרס בבחירות. "תענוג לראות שאין כאן צ'חצ'חים שהורסים אסיפות בחירות... הצ'חצ'חים של הליכוד הם בקושי ש"ג, אם הם בכלל הולכים לצבא", אמר בנאום בכיכר מלכי ישראל בתל אביב. דבריו של טופז, שזכו לתשואות אדירות בעצרת, הופנו כלפי הציבור המזרחי.

לקריאה נוספת:
גולן יוכפז: "רמי סדן אמר לי - 'אני שונא את ש"ס ודרעי כמותכם באליטה'"
יו"ר חדשות 10 החדש מגיב לסערה: "לאנשים בתקשורת קשה עם חובש כיפה"
דרעי שוחח עם נתניהו: "ש"ס לא תעבור לסדר היום על דברי יו"ר חדשות 10"

משפטו של טופז נפתח ונדחה. נעם כהן
"הצ'חצ'חים של הליכוד הם בקושי ש"ג". טופז/נעם כהן

למחרת נערכה במקום עצרת של הליכוד, שבמהלכה עלה לנאום מועמד המפלגה לראשות הממשלה מנחם בגין. בדבריו שיבח בגין את פעילותם של לוחמי המחתרת המזרחים. "הם פתחו בלבותיהם רימון יד: לחצו! אשכנזי? עיראקי? יהודים! אחים! לוחמים!", אמר בנאום שנכנס לספרי ההיסטוריה. דבריו של טופז גרמו להתלכדות הציבור המזרחי סביב הליכוד ויש שיגידו שאף הובילו להפסד של המערך באותן הבחירות.

טופז לא היה איש התרבות היחיד שתקף את המזרחים. זעם רב עורר גם הריאיון שנתן המשורר נתן זך ב-2010. "יש כאן שני עמים שאין ביניהם שום דבר במשותף; אלה באים מהתרבות הגבוהה ביותר שישנה, התרבות המערב?אירופאית, ואלה באים מהמערות", אמר. גם את דעתו על חברי ש"ס לא חסך זך: "אנשי ש"ס שותים מים שיהפכו אותם לבורים לדורי דורות. מי שגמר את ש"ס לא יעבור למחשבים או להיסטוריה אירופית".

התבטאויות אלו עורר זעם בקרב יוצאי עדות המזרח. פעילים חברתיים רבים החלו לקיים הפגנות מול ביתו של המשורר בכיכר רבין בתל אביב, בטענה כי מדובר ב"ביזוי של הציבור המזרחי". ציבור המפגינים אמר כי "הגיע הזמן לאינתיפאדה של מזרחיות ומזרחים נגד מעוזי הגזענות בישראל".

גם למשורר חיים חפר, הידוע בלשונו החריפה ובשפתו הלא מסוננת, הוציא לא אחת את השד העדתי. בריאיון ב-2002 אמר בין היתר: "מה הביאו לנו המרוקאים? תרבות של מופלטות וכמה קברים. אולי ההתפתחות שלהם תבוא עוד מעט, אולי היא בתהליך". דבריו של חפר גררו הדים רבים ואמנים רבים מיהרו לגנותו, ואף נערכו כמה הפגנות נגדו.

חיים חפר, ספטמבר 2012. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
"אולי ההתפתחות של המרוקאים בתהליך". חפר/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

אירוע מעורר מחלוקת נוסף נרשם ערב הבחירות לכנסת ב-2015. האמן יאיר גרבוז נשא את "נאום הקומץ" בעצרת מפלגות השמאל בכיכר רבין ואמר: "מנשקי הקמעות, עובדי האלילים והמשתחווים ומשתטחים על קברי קדושים, המטרידים המיניים והאנסים, קומץ, איך זה שהקומץ שולט בנו? איך זה שבאין מרגיש ובאין מפריע, הוא, הקומץ, נעשה לרוב?".

דבריו של גרבוז, שרבים ראו בהם כאילו תקף את בני עדות המזרח, הביאו לגינויים מכל קצות הקשת הפוליטית והציגו את מפלגות השמאל כמי שמנותקים מהציבור ורואים בציבור הימני כפרימיטיבי.

גם במערכת הפוליטית היו מי שבחרו להתבטא נגד עדות המזרח, דבר שעלה בקריירה הפוליטית שלהם. חבר הכנסת ואלוף במיל' אורי אור ממפלגת העבודה ראה את הדרך החוצה לאחר שלא חסך את דעותיו על חברי הכנסת המזרחיים במפלגתו. בריאיון שנערך עמו ב-1998 אמר כי "אי אפשר לקיים איתם שיחה נורמלית". לדבריו, חלקם הגדול "פרימיטיביים ופועלים לפי הרגש וכלל לא לפי השכל".

הערות אלו הובילו לגינויים חריפים על ידי כל חברי מפלגתו, כולל היו"ר אהוד ברק. חבריו למפלגה באותה עת הדגישו כי מהתבטאויותיו של אור נשמע צליל גזעני, הפוגע במפלגת העבודה ובאחדות העם ושהדבר הסב נזק עצום למפלגה. לבסוף נאלץ אור לעזוב את הזירה הציבורית.

(עדכון ראשון: 22:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully