וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה שבחירות לא יצליחו לעשות לחקירות נתניהו, מנדלבליט כן

19.3.2017 / 15:22

ההנחה כי ראש הממשלה יפרק את הממשלה במטרה לעצור את החקירות נגדו לא מחזיקה מים, שכן בחירות לא ישפיעו על החקירות שכבר מתנהלות. ואולם, שיקול הדעת בנושא עומד לרשותו של היועץ המשפטי לממשלה, שנוקט בהססנות בכל הקשור לחקירות נתניהו

צילום: מאצ'י הוף, רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

איומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ללכת לבחירות אם שר האוצר משה כחלון לא יתיישר בנוגע לתאגיד השידור הציבורי, העלתה מיד את ההשערה שמדובר בניסיון להשעות את החקירה נגדו, לגרום לעיכובה ובכך למעשה למסמסה. "כעומק החקירה, עומק הדאגה לעובדי רשות השידור", היו מי שאמרו בהתבסס על ההנחה שכוונתו הנסתרת של נתניהו היא ללכת לבחירות במטרה לעצור את החקירה. אלא שלשון החוק ברורה מאוד: המקום היחיד שבו בחירות משפיעות על חקירות הוא בהחלטה על פתיחה בחקירה - לא בחקירה שכבר מתנהלת.

כך, למשל, קבע היועץ המשפטי לממשלה לשעבר יהודה וינשטיין לפני הבחירות הקודמות: פרשת מעונות ראש הממשלה, שבה מעורבת אשת ראש הממשלה שרה נתניהו, תיפתח - אולם רק לאחר שיוכרעו הבחירות. כלומר, הוא הודיע על מעבר לחקירה, שמחייבת גם חקירה באזהרה, אולם תחם אותה בזמן על מנת שזו לא תשפיע על מהלך הבחירות.

החלטתו של נתניהו אינה קשורה לכאורה לחקירה. לכאורה, משום שבכל זאת שיקול הדעת שמור ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שהוכיח עד עכשיו בחקירות נתניהו תכונה אחת מרכזית - הססנות. יש שיקראו לזה אף פחדנות.

לקריאה נוספת:
כץ תוקף את נתניהו: "לא גוררים את המדינה לבחירות בגלל התאגיד"
בחירות או ספין? גם במערכת הפוליטית לא יודעים לאן חותר נתניהו
ח"כים חרדים זעמו על קיום דיון על התאגיד בשבת: פגיעה חמורה בקדושה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כעומק החקירה, כעומק הדאגה לעובדי רשות השידור. נתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתיאוריה, מנדלבליט אמנם אמור להנחות את המשטרה להמשיך לחקור כרגיל, אולם בפועל הוא יכול להחליט "להוריד הילוך". לא יהיה מופרך גם לשער כי חצים מכיוונו של נתניהו יישלחו לעברו ולעבר המשטרה, אשר "מנסים לפגוע בהליך הדמוקרטי". השאלה היא עד כמה מנדלבליט יצליח לעמוד בלחצים, שילכו ויתגברו עם התקרבות מועד הבחירות.

בעבר הוטחה ביקורת ברשויות האכיפה על כך ששבועיים וחצי לפני הבחירות עוכבו לחקירה ליברמן ומקורביו, ובהם בתו. "חקירה שנמשכת כל כך הרבה שנים בדממה, מוצאת לה ביטוי שבועיים לפני בחירות - כשהמגמה מצביעה חד משמעית על התחזקותו של ליברמן", אמרו אז מקורבים מכיוונו ומפרקליט המדינה אז, משה לדור, שנחלץ להסביר כי בחירות שעומדות על הפרק אינן צריכות להשפיע על קצב החקירה. "אילו היינו מחליטים להימנע מהחקירה עכשיו, היו תוקפים אותנו מהצד האחר".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
יהודה וינשטיין ואביחי מנדלבליט, ישיבת ממשלה. 31 בינואר 2016. עמית שאבי, פול צלמים
אסכולות שונות. וינשטיין ומנדלבליט/פול צלמים, עמית שאבי

עוד הסביר לדור שבבחירה בין שתי האופציות – חקירת מקורבי ליברמן לפני הבחירות או לאחריהן - ההחלטה שהתקבלה היא שנכון כרגע לא לעכב את החקירה, ולאפשר אותה במהירות האפשרית. "איך אפשר לחשוב שהיה פה תכנון משותף של עשרות אנשים לרקום מזימה פוליטית? מעולם לא חלף בראשי שיקול כזה", הוסיף בתגובה החריגה.

מנדלבליט ולדור שייכים לשתי אסכולות שונות: בעוד לדור מעולם לא היסס לחקור אנשי ציבור עד כדי טענות על "רדיפה פוליטית" מצדו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, נוקט מנדלבליט בגישה ההפוכה ופועל בהיסוס בחקירות נתניהו תוך הטלת איסורים כאלה ואחרים על פעולות החקירה. ימים יגידו אם גם כאן יבלוט השוני ביניהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully