וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שינלדר הבוליביאני" נחשף: הטייקון שהציל 9,000 יהודים בשואה

במחסן בעיר לה פז אותרו מסמכים שגילו את פועלו הלא-מוכר של מאוריסיו הוכשילד, איש עסקים שהשתמש בקשריו בממשלה ושילם מכספו כדי לארגון אשרות כניסה לפליטים מגרמניה

מאוריסיו הוכשילד, איש עסקים מבוליביה שהציל אלפי יהודים בשואה. Bolivia.com, צילום מסך
היה חבר במחתרת נגד המשטר הנאצי. הוכשילד/צילום מסך, Bolivia.com

איש עסקים מבוליביה סייע ל-9,000 יהודים להימלט מגרמניה הנאצית – כך עולה ממסמכים שנמצאו במחסן בלה פז, שזיכו את מאוריסיו הוכשילד בכינוי "שינלדר הבוליביאני". טייקון הכרייה, יהודי שהיגר למדינה מגרמניה בעצמו, ריצה עונש מאסר אחרי שלא שילם מסים וניצל את עובדיו, אולם הממצאים החדשים צפויים לשנות את תדמיתו במדינה הדרום-אמריקנית.

הוכשילד היה חבר במחתרת שפעלה נגד המשטר הנאצי, והוא שילם מכספו כדי לממן את סידורי ההגירה והקליטה של הפליטים היהודים שנמלטו מאירופה. המסמכים גם הראו כי הוא הקים שתי חברות שסייעו למתנגדי השלטון. הוא אף קלט רבים מהם בחברות הכרייה שלו והקים בית ספר לילדים יהודים בלה פז.

ב-1938 הוא שכנע את הנשיא דאז ג'רמאן בוש לאפשר הנפקת אשרות כניסה מיוחדות למהגרים היהודים כשהוא השתמש בטיעון כי הם חיוניים לכוח העבודה. זה ככל הנראה מעיד על כך שלהוכשילד היו קשרים בממשל והוא השתמש בהם כדי להציל יהודים.

הוכשילד נולד ב-1881 בביבליס שבמערב גרמניה והיגר לבוליביה ב-1921 בשל אהבתו לטיפוס הרים. אחרי שסירב לציית לחוק חדש הדורש תשלומי מס גבוהים יותר, נשלח הוכשפילד למאסר. לאחר שחרורו ב-1944, הוא עזב לארצות הברית ומעולם לא שב לבוליביה. הוא מת בפריז ב-1965.

עוד ידיעות מהעולם
ברקע האיומים של ארה"ב: צפון קוריאה ערכה ניסוי במנוע טילים
ארה"ב: אדם נעצר בכניסה לבית הלבן אחרי שאמר שיש ברכבו פצצה
"הנשיא, לחיצת יד?": כשטראמפ השפיל את מרקל בבית הלבן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully