וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר התאגיד מחריף: נתניהו נערך לחקיקה במהלך הפגרה, כחלון מתנגד

16.3.2017 / 7:30

לדברי מקורבים לרה"מ, נתניהו מתכנן להעביר חקיקה לדחיית השידורים בדיונים מיוחדים של פגרת הפסח בכנסת, כך שתושלם לפני מועד תחילת השידורים – 30 באפריל. בסביבתו של כחלון הבהירו: הוא לא יסכים. בין השניים התקיימה שיחה קשה, ובה הבהיר כחלון שלא יתמוך בחוק התקשורת

צילום: שלומי גבאי, עריכה: יוסי אלטר

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שואף לדחות את עליית תאגיד השידור הציבורי לאוויר כבר בשבועות הקרובים. מקורבים לנתניהו אמרו אמש (רביעי), הוא מעוניין להעביר את הדחייה בחקיקה במהלך פגרת הכנסת, שמתחילה השבוע הבא, כך שהיא תושלם לפני תאריך היעד לעליית התאגיד – 30 באפריל. עם זאת, בסביבתו של שר האוצר משה כחלון הבהירו כי הוא לא יסכים לדחייה של השידורים.

העימות הפוליטי הפומבי המחודש סביב עתידו של התאגיד פרץ אמש במהלך אירוע הגיבוש של הקואליציה בחדרה. על רקע המחאה המחריפה של עובדי רשות השידור, שאף הפגינו מחוץ לאירוע, עלה נתניהו לנאום וקרא לכחלון לדחות את פירוק רשות השידור בחצי שנה ולמצוא פתרון מוסכם שימנע את פיטורי העובדים.

נתניהו התייחס למדיניות אי-הפללת צרכני קנאביס: "נפתחים לעתיד; מבינים את הסכנות". לשכת העיתונות הממשלתית
"החלטה שגויה". נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

נתניהו הודה שמדובר ב"החלטה שגויה" שקיבלה ממשלתו הקודמת והוסיף כי "גם שגיאה אפשר לתקן, זה לא מאוחר מדי". לאחר מכן פנה לכחלון, שכבר עזב את האירוע, ואמר לו: "בוא נשלב ידיים - בוא נעשה את התיקון הזה. לא מאוחר מדי לתקן, גם במסגרת התקציב. מה שצריך לעשות זה לקחת הפוגה של חצי שנה, להאריך את זה ולמצוא את הפתרון לדבר הזה".

זו הפעם השלישית בשנה האחרונה שראש הממשלה פועל לסגירת התאגיד, ודבריו התקבלו בזעם בסביבת שר האוצר. "נתניהו ממשיך לשחק ברגשות של עובדי רשות השידור. הוא כנראה שכח מי קרא להם חמאסניקים בקמפיין הבחירות וחוקק חוק שהגביל את קליטתם בתאגיד", אמרו בכירים באוצר ויו"ר סיעת כולנו, רועי פולקמן, צייץ שמדובר ב"ספין על גבי העובדים".

שר האוצר משה כחלון בטקס חתימה על הסכם גג למחיר למשתכן, עיריית אילת. מרץ 2017. יאיר שגיא, פול צלמים
"נתניהו ממשיך לשחק ברגשות של עובדי רשות השידור". כחלון/פול צלמים, יאיר שגיא

כחלון עצמו לא נכח באולם בזמן שנתניהו דיבר, ומתברר שלא לחינם. לדברי מקורבים לכחלון, בשבועות האחרונים ישנה מתיחות בינו לבין ראש הממשלה. נתניהו מצטרף לאירועים פומביים עם כחלון, אך בסביבת שר האוצר מאוכזבים מההתנהלות של נתניהו בנושא התאגיד ובהתעקשותו לקחת חלק באותם האירועים בדיוק.

ביום שני התקיימה פגישה בין כחלון לנתניהו, במהלכה הביע שר האוצר התנגדות לחוק התקשורת החדש שמקדם ראש הממשלה. כחלון הטיח בו מלים קשות, והבהיר לו שהחוק במתכונתו הנוכחית לא יעבור.

הכיסא הריק

נתניהו הזמין לאחרונה את כחלון לארוחת צהריים מתוקשרת, הצטרף לטקס חתימה על הסכמי גג באילת בשבוע שעבר, והצטרף לתכניתו להוריד מסים. הוא אף הציע לולהצטרף אליו לביקורו בסין בשבוע הבא, אך נענה בסירוב.

בהודעה לתקשורת על מתווה המסים, הדגיש ראש הממשלה כי מדובר "בהחלטה משותפת", אף ששר האוצר עצמו מדבר על הנושא זה שבועות. בהמשך לכך, העניק ראש הממשלה ראיון ל"תכנית הכלכלית" בגלי צה"ל, והתפאר ביכולותיו הכלכליות.

עוד לפני נאומו של נתניהו, ניכרו סימני הקרע כאשר כחלון בחר שלא לשבת בכיסא שיועד לו בשולחן ראש הממשלה, אלא יחד עם חברי סיעת כולנו. כמו כן, כחלון חלק שבחים ליו"ר הקואליציה דוד ביטן, מארגן האירוע, אך בדברים שנשא לא הזכיר את נתניהו. כחלון אמר לביטן: "אני שמח שאתה חלק מהקואליציה שיודע לקבל החלטות ולא מפחד. זו תכונה שלא נמצאת אצל הרבה וכשאתה מקבל החלטה את הולך איתה עד הסוף ולא שולח לאחרים", בעקיצה ברורה לראש הממשלה.

הפגנת עובדי רשות השידור מחוץ לאירוע של מפלגת הליכוד, מלון רמדה, חדרה. מרץ 2017. שלומי גבאי
עובדי רשות השידור מפגינים מחוץ לגיבוש הקואליציה בחדרה, אמש/שלומי גבאי

בפעם הקודמת שנתניהו ניסה לסגור את התאגיד, בנובמבר האחרון, כחלון התנגד גם כן מטעמים של עלות תקציבית. כדי לפתור את המשבר הוקם צוות מנכ"לים משותף בניסיון למצוא פתרון תקציבי שיאפשר את סגירת התאגיד והמשך פעילות רשות השידור, אך בחצי השנה האחרונה לא הצליח הצוות להגיע להסכמות מבלי לפרוץ את המסגרת התקציבית.

בסביבת ראש הממשלה המשיכו להתעקש אמש ש"אין שום בעיה תקציבית בדחיית עליית התאגיד. להיפך - עובדי הרשות מוכנים להתגמש ואף לספוג את עלות הדחייה. הדחייה יכולה להביא את רשות השידור למתכונת מאוזנת, במקום להעביר 700 מיליון שקל מכספי משלם המסים שאין עליהם בקרה ציבורית. אפשר להתאים את הכול למסגרת התקציבית".

הפגנת עובדי רשות השידור מחוץ לאירוע של מפלגת הליכוד, מלון רמדה, חדרה. מרץ 2017. שלומי גבאי
עובדי רשות השידור מפגינים מחוץ לגיבוש הקואליציה בחדרה, אמש/שלומי גבאי

במקביל, אתמול הודיע נתניהו כי ממלא מקום שר התקשורת, צחי הנגבי, יגיש היום את חוק התקשורת החדש. החוק מקים גוף מפקח אחד - שכפוף לדרג הפוליטי - לכלל השידורים בישראל, המסחריים והציבוריים כאחד, וצפוי בהמשך להביא לפיטורי מנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ, ולביטול עצמאות השידור הציבורי מהדרג הפוליטי. "זה חוק תקשורת שימנע מצב שגופים ציבוריים יהיו ללא פיקוח וגם שיגדיל את התחרות בתקשורת", אמר.

"עם ישראל מייחל לזה", אמר נתניהו, "הוא רוצה לראות קצת גיוון. ואת הגיוון נשיג לא על ידי שליטה אלא על ידי תחרות ועוד תחרות, כי היום כשאתה פותח את הטלוויזיה, חוץ מזה שאתה רואה את דוד ביטן, אתה פותח אתה שומע שמאל, פותח ערוץ שני - שמאל, פותח ערוץ שלישי - שמאל מראיין את שמאל", הוסיף נתניהו. גם הצעת חוק התקשורת, שתזכיר החוק שלה הופץ בשבוע שעבר, מעוררת התנגדות במשרד האוצר.

צחי הנגבי, מרכז הקונגרסים, תל אביב. 29 בדצמבר 2015. ראובן קסטרו
יגיש היום את חוק התקשורת החדש. הנגבי/ראובן קסטרו

כחלון התייחס לנושא התאגיד השבוע ואמר שכפי שהתחייב, התאגיד יקום. בנאום בכנס כלכליסט הוא אמר שמשרד האוצר יסייע במקרים "הומניטריים" של עובדי רשות השידור והבהיר כי לא היה חבר בממשלה, שבראשה עמד נתניהו, שקיבלה את ההחלטה על הקמת התאגיד. "החוק חוקק כשאני הייתי אזרח. עשו דה לגיטימציה לרשות השידור ואני קיבלתי את המצב הזה מוכן. בסופו של דבר מדובר היה מדובר כאן בכסף ציבורי ואני הייתי צריך לשמור על הקופה", אמר.

בהתייחס לחוק התקשורת החדש הוסיף: "התחייבתי שחופש הביטוי וחופש העיתונות יישמרו. לא תהיה כפיפות לדרג פוליטי. יהיה פיקוח מקצועי ולא פוליטי. מדובר בכסף ציבורי גדול ופיקוח הוא לא מילה גסה".

חמתו של נתניהו על תאגיד השידור הציבורי התעוררה מוקדם יותר השבוע, בעקבות ידיעה שפורסמה בערוץ 20 על השעייתה של סמאח וואתד, תחקירנית בדסק החדשות ששיתפה בחשבון הטוויטר שלה ציוץ המהלל מחבל. נתניהו העלה פוסט בפייסבוק בו כתב: "איך יראה השידור הציבורי תחת התאגיד? כתבת של תאגיד השמאל היללה מחבל. הייתם מצפים שהיא תפוטר? לא, היא רק 'מושעית'. בתאגיד השמאל בוחרים לתת מקום לתומכי מחבלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully