וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנוסח המרוכך לא עזר: בתי משפט הקפיאו את צו ההגירה של טראמפ

16.3.2017 / 15:27

שופט פדרלי בהוואי הוציא צו מניעה המקפיא את צו ההגירה החדש של הנשיא, זמן קצר לפני כניסתו לתוקף. בהמשך גם בית משפט במרילנד הקפיא את התכנית. טראמפ: "התערבות משפטית חסרת תקדים, נילחם בזה בעליון"

צילום: רויטרס, עריכה: שמרית גולדשטיין

בתי משפט פדרליים בהוואי ובמרילנד הקפיאו היום (חמישי) את צו ההגירה החדש של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. הצו היה אמור להיכנס לתוקף בחצות שעון ארצות הברית, ולמנוע כניסת פליטים לשטח ארצות הברית למשך 120 יום, למעט כאלה שעבורם נקבע מועד כניסה למדינה, וכן הנפקת ויזות למשך 90 יום לתושבים משש מדינות בעלות רוב מוסלמי: איראן, סוריה, סודן, לוב, סומליה ותימן.

צו ההקפאה הראשון הוצא על ידי בית המשפט הפדרלי בהוואי. הוא קבע כי הצו עלול לגרום נזק כלכלי להוואי אם תימנע כניסת סטודנטים ותיירים למדינה וכי הוא מפלה על בסיס לאום. בעקבות הפסיקה, תותר המשך הנפקת הוויזות וכניסת הפליטים לשטח ארצות הברית כרגיל. הפסיקה הגיעה לאחר עתירה שהוגשה נגד המהלך בשבוע שעבר במדינת הוואי, מיד לאחר שהודיעו שרי החוץ, המשפטים והגנת המולדת על פרטי הצו החדש. הצו במרילנד קבע כי התכנית של טראמפ מפרה את החוקה האמריקנית.

בנאום שנשא הלילה בעצרת בפני תושבים בנשוויל, טנסי, הגיב טראמפ להקפאת הצו החדש ואמר כי מדובר ב"התערבות משפטית חסרת תקדים". "אנחנו עובדים יומם ולילה לשמור על ארצנו בטוחה מטרור. ראינו את ההרס של ה-11 בספטמבר, בוסטון, סן ברנדינו. יש לנו חקירות בארצות הברית של מאות פליטים בחשד למעורבות בטרור. יש לנו אזורים לא יציבים בעולם. לכן הוצאתי צו נשיאותי להשעות באופן זמני הגירה מאותם אזורים", אמר.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חותם על צו בבית הלבן, 23 בינואר 2017. AP
טראמפ חותם על הצו המקורי, בינואר/AP

"שופט זה עתה חסם את הצו הנשיאותי על איסור כניסה של פליטים לארצנו מאזורים מסוימים. הם חסמו גרסה מרוככת של הצו הקודם, שנחסם גם הוא, שלא היה צריך לחסום אותו מלכתחילה. ההוראה החדשה הותאמה לפסיקת בית המשפט הקודמת", הוסיף, ועקץ אתיריבתו בבחירות הילרי קלינטון: "החוק והחוקה נותנים לנשיא להשעות הגירה כאשר הוא או היא, למרבה הצער זו לא תהיה הילרי, חושבים שזה יהיה באינטרס של ארצנו".

לדבריו, "אנחנו מדברים פה על ביטחון האומה שלנו, על הביטחון של האנשים שלנו. אני יודע שאתם ספקנים. אתם לא חושבים שזה נעשה על ידי השופט בגלל סיבות פוליטיות? לא. זה גורם לנו להיראות חלשים, ואיננו חלשים יותר. תסתכלו על הגבולות שלנו. נילחם בזה, ניקח את זה כל הדרך לבית המשפט העליון. אנחנו הולכים לנצח, אנחנו הולכים לשמור על ביטחון אזרחינו אנחנו ננצח בזה. אנחנו נציית להיגיון הבריא ולמודיעין. הדרך הכי טובה להשאיר בחוץ טרוריסטים מלתקוף את ארצנו היא למנוע מהם להיכנס לכאן מלכתחילה".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מחאה נגד איסור הנשיא טראמפ לכניסת מוסלמים לארצות הברית, מחוץ לבית המשפט לערעורים בו יוחלט בנוגע לצו הנשיאותי. סן פרנסיסקו 9 בפברואר 2017. AP
מפגינים נגד צו ההגירה, בחודש שעבר/AP

בשבוע שעבר הודיעו חמש מדינות: וושינגטון, אורגון, מינסוטה, מסצ'וסטס וניו יורק כי יצטרפו להוואי ויעתרו לבית משפט פדרלי כדי לחסום את צו ההגירה החדש. התובע הכללי של מדינת וושינגטון בוב פרגוסון אמר כי אף שנעשו שינויים משמעותיים בצו החדש מהצו הקודם, הוא עדיין מכיל כשלים משפטיים. "אנחנו טוענים כי הנשיא לא יכול להכריז כי הוא חף מכל צו מניעה או צווים אחרים שמוציא בית משפט", אמר פרגוסון.

ב-3 בפברואר הוציא בית משפט פדרלי צו מניעה לאומי נגד יישום הצו המקורי. עשרות תביעות הוגשו לבתי משפט בארצות הברית נגד הצו המקורי, ומדינת וושינגטון אף הצליחה להביא להשעייתו בתביעה שהגישה לבית משפט פדרלי. היא טענה כי הוא מפר את ההגנות המעוגנות בחוקה נגד אפליה על רקע דת.

טראמפ מתח ביקורת פומבית על השופטים שפסקו נגדו והצהיר כי יילחם בהם בבית המשפט העליון. אך לאחר מכן, החליט לגבש צו חדש עם שינויים, שיהיה קל יותר להגן עליו בבתי המשפט.

(עדכון ראשון: 2:19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully