וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: חודשיים אחרי - מח"ש שחזרה את הדריסה באום אל-חיראן

חוקרי המחלקה לחקירות שוטרים שחזרו את האירוע, בתנאים דומים לאלה ששררו בתקרית בינואר, בניסיון להתחקות אחר הנסיבות שהובילו למותם של יעקוב אבו אל-קיעאן ושוטר מג"ב ארז לוי. מח"ש: "הבדיקה נמשכת". בן דודו של אל-קיעאן: "החקירה לא רצינית". צפו בתיעוד

עריכה: יוסי אלטר

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) שחזרה הערב (רביעי) את אירוע הדריסה באום אל-חיראן, בניסיון להתחקות אחר הנסיבות שהובילו למותם של תושב המקום יעקוב אבו אל-קיעאן ושוטר משמר הגבול רס"ב ארז לוי. ביצוע השחזור חודשיים לאחר התקרית מעיד על כך שעוד לא התגבשו מסקנות סופיות באשר לאופי האירוע.

בתחילה טענו השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך ובכירים נוספים כי מדובר באירוע דריסה וכי הדורס הוא המחבל תומך "המדינה האסלאמית" (דאעש). לאחר כמה שבועות, ובתוך כך פרסום ממצאים מנתיחת הגופה, חזרו בהם הפוליטיקאים מהאשמות הללו.

"מחבל השייך לתנועה האסלאמית דהר לעבר כוחותינו במטרה להרוג כמה שיותר שוטרים עוד לפני תחילת הפינוי", אמר אלשיך עוד בטרם נפתחה חקירת מח"ש. ארדן התעקש כי מדובר בפיגוע, גם לאחר פרסום סרטון עם תיעוד המקרה, והאשים את הפוליטיקאים הערבים בהסתה. עם התקדמות החקירה, נסוג ארדן מגישתו המקורית וכינה את התקרית "אירוע קשה ומצער".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השחזור באום אל-חיראן, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי עדי ראיה במקום, חוקרי מח"ש שחזרו את נסיעת כלי הרכב שבו נהג אבו אל-קיעאן, במטרה להבין את רצף האירועים שהתרחשו במקום בבוקר 18 בינואר. קיום השחזור בשעות הערב, והשימוש בג'יפ הטויוטה של אבו אל-קיעאן, עשוי לדמות את התנאים ששררו בזירה במהלך האירוע. מהמחלקה לחקירות שוטרים נמסר בתגובה: "פעולות הבדיקה נמשכות".

עד כה, חודשיים לאחר האירוע, אף שוטר לא נחקר באזהרה, מה שמעיד על כך שאין חשד לפלילים במעשה. עם זאת, אין בכך לשלול נקיטת צעדים משמעתיים נגד ארבעת השוטרים שמסרו עדות במח"ש, או נגד מפקד הכוח שהיה במקום.

בתיעוד שהגיע לידי וואלה! NEWS, נראה הג'יפ במהלך השחזור כשאורות כלי הרכב דולקים - בניגוד לגרסת המשטרה הראשונית, ולפיה אבו אל-קיעאן נסע עם אורות כבויים. אחת הדילמות שניצבות בפני חוקרי מח"ש קשורה להתאמת הקליעים שנורו לעבר רכבו של אבו אל-קיעאן לבין כלי הנשק שביצעו את הירי. על רקע זה, נראה שהמדידות במקום נועדו להבהיר באופן סופי את מיקומי השוטרים במהלך הירי, במטרה לשפוך אור על נסיבות הפתיחה באש.

עימותים בכפר אום אל-חיראן בנגב,  18 בינואר 2017. רויטרס
הזירה באום אל-חיראן בבוקר האירוע/רויטרס

ראאד אבו אל-קיעאן, בן דודו של יעקוב שנהרג באירוע, האשים הערב את מח"ש בכך שהיא מנהלת חקירה לא רצינית: "רק אחרי חודשיים מאז האירוע נזכרו לעשות את השחזור בעקבות לחץ של התושבים ובני המשפחה וגם התקשורת. אם הם היו רוצים להוציא את האמת לאור הם היו עושים את זה מזמן, ורק בגללנו הם עושים זאת. אנחנו לא נרפה עד שהאמת תצא לאור, וכל מי שאחראי על זה יקבל את עונשו, כולל השר ארדן ושר החקלאות אורי אריאל".

"צוותי מח"ש הגיעו לפה, מודדים את השטח ומתכננים את השחזור עם הג'יפ שיורד מהבית של יעקוב אבו אל-קיעאן", אמר לוואלה! NEWS תושב המקום, שהבחין בחוקרים בשטח.

באירוע, שהתרחש לפני כחודשיים בכפר הבדואי, מצאו את מותם האזרח אבו אל-קיעאן והשוטר לוי בתום ניסיון של המשטרה לפנות מבנים בלתי חוקיים במקום. כלי הרכב שבו היה אבו אל-קיעאן נורה, והוא הידרדר ודרס למוות את לוי.

שחזור האירוע באום אל-חיראן בו נהרג רס"ב ארז לוי. 18 בינואר 2017. יניר יגנה
שחזור התאונה, הערב/יניר יגנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully