וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות בהולנד: השמרנים ניצחו, הימין הקיצוני התחזק

ניסן שטראוכלר, שליח וואלה! NEWS להולנד

16.3.2017 / 3:53

מפלגת השלטון בראשות מארק רוטה נותרה הגדולה בפרלמנט, ומפלגת החירות של חירט וילדרס הגיעה למקום השני עם 19 מנדטים, אך תישאר באופוזיציה. מכה לשמאל: מפלגת הלייבור ירדה מ-38 מנדטים - לתשעה בלבד. רוטה: "העם אמר 'לא' לפופוליזם"

צילום: רויטרס, עריכה: ורד לידני

מפלגת המרכז-ימין של ראש ממשלת הולנד מארק רוטה זכתה ב-33 מושבים בפרלמנט – כך עולה ממדגם הבחירות שפורסם אמש (רביעי) עם נעילת הקלפיות, ועודכן חצי שעה לאחר מכן עם נתונים נוספים. "מפלגת החירות" הימנית קיצונית בהנהגתו של חירט וילדרס, כמו גם מפלגת הימין הנוצרית-דמוקרטית והמפלגה הליברל-דמוקרטית D66 זכו כל אחת מהן ב-19 מנדטים, מתוך 150.

מפלגת "השמאל הירוק" זכתה ב-16 מושבים בפרלמנט - בהשוואה לארבעה שבהם היא מחזיקה
כיום, והסוציאליסטים ב-14. מפלגת הלייבור מהשמאל צנחה מ-38 מנדטים כיום לתשעה בלבד. כמו כן, מפלגת "דנק" שבראשותה עומד טונהאן קוזו, בן למהגרים טורקים, נכנסה לפרלמנט עם שלושה מנדטים.

לאחר פרסום תוצאות המדגם אמר רוטה כי "העם אמר 'לא' לפופוליזם השלילי". הוא הוסיף: "עלינו להקים ממשלה יציבה ולהנהיג את המדינה". 81% מבעלי זכות הבחירה השתתפו בבחירות, שיעור ההצבעה הגבוה ביותר ב-30 השנים האחרונות.

עוד על הבחירות בהולנד
כשהקיצוניים מאיימים להשתלט על הולנד, המוסלמים והיהודים משלבים כוחות
מנהיג הימין הקיצוני בהולנד עדיין מוקצה בעירו, אך רוחו מורגשת בכל מקום
האיש שהשווה את האסלאם לנאציזם מאיים לכבוש את הולנד

מנהיג הימין הקיצוני של הולנד חירט וילדרס אחרי שהצביע בקלפי בהאג, 15 במרץ 2017. רויטרס
מבחן כוח לימין באירופה. וילדרס מחוץ לקלפי בהאג, אתמול/רויטרס
המועמד לראשות הממשלה מארק רוטה, בחירות לפרלמנט ההולנדי, האג, הולנד. מרץ 2017. רויטרס
איבד מכוחו, אך נותר בראש. רוטה מצביע באמסטרדם, אתמול/רויטרס

וילדרס בירך את ראש הממשלה על ניצחונו. "הייתי מעדיף להיות המפלגה הגדולה ביותר, אך זכינו במושבים וזו תוצאה שיש להתגאות בה", אמר. "גם מחוץ לממשלה, השפעתה של המפלגה על הפוליטיקה בהולנד הייתה עצומה". וילדרס התייחס לדבריו של ראש הממשלה, ואמר: "לא הבנתי את כוונתו. הוא אומר שיש טובים ויש פופוליסטים רעים, הוא רומז שאני פופוליסט שלילי כמו סוג של נאצי".

מוקדם יותר הודה וילדרס למצביעיו בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו, וטען כי "הרווחנו עוד מושבים בפרלמנט – זה ההישג הראשון!". הוא הוסיף כי ראש הממשלה רוטה "עוד ישמע ממני!".

מועמד הסוציאל-דמוקרטים בבחירות לקנצלר גרמניה, מרטין שולץ, הגיב בטוויר: "וילדרס לא הצליח לנצח. זו אנחת רווחה, אבל אנחנו חייבים להמשיך ולהיאבק למען אירופה פתוחה וחופשית". ראש לשכתה של הקנצלרית אנגלה מרקל, פיטר אלטמאייר, צייץ: "הולנד, הו הולנד, את אלופה! ברכותיי על תוצאה מעולה!".

"תודה למצביעים!": הציוץ של וילדרס

בשונה מהבחירות לנשיאות ארצות הברית או צרפת, בבחירות בהולנד, שנתפסות כמבחן לגל הלאומי שהתחזק בשל המשבר עם טורקיה, לא יהיה מנצח ברור. בבית התחתון של הפרלמנט יש 120 מושבים, כך שכדי להקים ממשלה יש צורך בלפחות 61 חברים. בממשלה הנוכחית חברות המפלגה הליברלית-שמרנית של ראש הממשלה רוטה וכן מפלגת הלייבור, אולם פיזור המנדטים הצפוי יצריך ככל הנראה קואליציה של לפחות ארבע מפלגות - לראשונה מאז שנות ה-70.

לווילדרס, שהבטיח לעשות "דה-אסלאמיזציה" להולנד, לא היה סיכוי למעשה להרכיב את הממשלה הבאה גם אם מפלגתו הייתה הגדולה ביותר, מאחר שכל ראשי המפלגות הגדולות האחרות שללו שיתוף פעולה עמו אך ניצחון של מפלגת החירות היה עלול לטלטל את אירופה החרדה מאז הברקזיט וניצחונו של דונלד טראמפ.

"תהיה אשר תהיה התוצאה היום, השד לא ישוב אל הבקבוק והמהפכה הפטריוטית הזאת, בין אם היום או מחר, תתרחש", אמר וילדרס לאחר שהצביע בבית ספר בעיר האג.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההערכות הן שהקמת הממשלה החדשה תימשך זמן רב, והיא עשויה להיות חלשה בשל ריבוי המפלגות. רוטה, שמקווה שהשיפור במצב הכלכלי יאפשר לו לשמור על כיסאו, הבטיח כי לא יקבל את מפלגת החירות כשותפה בקואליציה או יסתמך על וילדרס שיתמוך בממשלת מיעוט, כפי שהיה בין 2010 ל-2012. ראש ממשלת הולנד מאשים את וידלרס בבגידה אחרי שזה הפסיק את תמיכתו וגרם למשבר פוליטי בתקופה שבה סבלה המדינה מבעיות כלכליות.

הבחירות בהולנד הן הראשונות מתוך שלוש מערכות בחירות קריטיות שיתקיימו השנה באיחוד האירופי ויבחנו את כוחן של המפלגות הפופוליסטיות. בחודש הבא צפויה מארין לה פן להעפיל לסיבוב השני בבחירות בצרפת, ובספטמבר צפויה מפלגת הימין הקיצוני בגרמניה לזכות לראשונה במושבים בפרלמנט.

(עדכון ראשון: 9:12)

אזרחים בעיר דן האג בהולנד מצביעים בקלפי בבחירות לפרלמנט, מרץ 2017. רויטרס
מצביעים בקלפי בעיר דן, אתמול/רויטרס
בחירות לפרלמנט ההולנדי, הולנד. מרץ 2017. AP
מצביעים בקלפיות, אתמול/AP
בחירות לפרלמנט ההולנדי, הולנד. מרץ 2017. AP
מצביעים בקלפיות, אתמול/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully