וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג הימין הקיצוני בהולנד עדיין מוקצה בעירו, אך רוחו מורגשת בכל מקום

ניסן שטראוכלר, ונלו

15.3.2017 / 14:02

גם בוונלו, הסמוכה לגבול עם גרמניה, רבים מתנערים מחירט וילדרס, אך הסוגיות שבהן הוא עוסק - זהות והגרים - השתלטו על הבחירות. תומכיו סבורים כי מאחורי הקלעים, האהדה אליו רבה יותר. "הוא היחידי שאומר את האמת"

צילום: רויטרס, עריכה: ורד לידני

על רקע התחזקות הימין באירופה ולקראת הבחירות שיתקיימו בהמשך השנה בצרפת וגרמניה, בכל העולם נושאים עיניים לתוצאות הבחירות בהולנד. נושאי הליבה הקשורים לגל ההגירה המוסלמי, עניינים כלכליים והמשבר עם טורקיה מהווים חלק מרכזי מהשיח ומהווים גורם משמעותי בהחלטת הבוחר. לחירט וילדרס, מנהיג הימין הקיצוני, יהיה קשה מאוד להיבחר להנהגת המדינה, הוא גם רחוק מלהיות אהוד – אפילו בעיר הולדתו - אבל כבר בבחירות הללו הוא הצליח לשלוט על השיח ולהפוך לאיש המדובר ביותר במערכת הבחירות.

בשעה 07:00, מעט אחרי שהשמיים החלו להתבהר, נפתחו הקלפיות בוונלו, עיר בת 100 אלף תושבים הנמצאת במחוז לימבורג, סמוך לגבול עם גרמניה. ונלו היא גם עיר הולדתו של וילדרס, 'כוכב' הבחירות הנוכחיות. האיש שהיה מועמד שולי עד לפני כעשר שנים, הפך למתמודד שעשוי בסוף היום להפוך למנהיג המפלגה הגדולה ביותר בהולנד, לפי הסקרים מפלגתו מדורגת שניה, כזה שכבר כעת משפיע מאוד על סדר היום בהולנד.

ראשוני הבוחרים הגיעו לקלפי ניידת בתחנת הרכבת המרכזית של העיר ונתקלים בדזירה ט'יסן, פוליטיקאית מקומית מהפלגה הנוצרית-דמוקרטית, שמחלקת לבאי הרכבת חומרי הסברה ותפוחים. "בימים הללו יש לא מעט בעיות בהולנד, אבל זו לא חכמה לצעוק שיש בעיות ולא להציע פתרונות", אמרה. "לצערי, יש לא מעט מפלגות שכל מה שהן עושות זה להציף את הבעיות הללו תוך זריעת שנאה".

לדבריה, מי שבולט בנטיעת הפחד והשיסוע החברתי הוא וילדרס, "מצד אחד הוא נחמד אל אנשים, יש לו לא מעט דעות ליברליות והוא מאוד בעד בעלי חיים. הוא גם מאוד מחובר לאדמה, מדבר בהיגיון על נושאים רבים, אבל מצד שני הוא מאוד קיצוני בכל הקשור למוסלמים והאנטי שיש לו נגדם. הוא נוטע פחד באנשים ובשל הקיצוניות שלו הוא אינו אהוד, גם כאן בעיר שבו הוא גדל, שבה עדיין יש לו קרובי משפחה".

מנהיג הימין הקיצוני של הולנד חירט וילדרס אחרי שהצביע בקלפי בהאג, 15 במרץ 2017. רויטרס
"הוא מעז להגיד את מה שאנשים חוששים". וילדרס, היום/רויטרס

אל הקלפי מגיעים מרטין, טכנאי מחשבים בן 26, וסטפן, עובד בתעשיית הרכב בן 24. שניהם מתגוררים בשכונת גנוי שבצפון העיר, אזור שבו לווילדרס תומכים רבים. "וילדרס הוא אדם עם עקרונות, הוא מעז להגיד את מה שאנשים חושבים ומפחדים להגיד, כדי שלא יסתכלו עליהם ויחשבו שהם גזענים", אמר מרטין. "בזכותו מארק רוטה (ראש הממשלה הנוכחי, נ"ש) התיישר והתחיל להתנהג כמו מנהיג ולא נכנע לארדואן וגם מתחיל לטפל בבעיית המהגרים. הבעיה היא שברגע שייגמרו הבחירות, הוא יחזור להיות כנוע כי הוא לא באמת מאמין במה שהוא עושה".

סטפן חיזק את דבריו. "בעיית המהגרים היא קשה והיא תתפוצץ לנו בפנים. מנסים לעשות דה-לגיטימציה לווילדרס, אבל הוא היחידי שאומר את האמת", הוא אמר כי הוא לא מרבה לשתף את חבריו בעבודה שהוא מצביע למנהיג הימין הקיצוני. "כשאני אומר לאנשים שאני מצביע לו, יש לא מעט אנשים שמסתכלים עליי באופן מוזר ולפעמים זה ממש מגיע לוויכוחים וריבים, אבל אני בטוח שיש הרבה אנשים שלא אומרים שהם מצביעים לו והם יצביעו עבורו. לדעתי הוא יפתיע בגדול ויסיים כמפלגה הגדולה ביותר".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

סיור בעיר מראה כי דעתם של מרטין וסטפן אינה בהכרח משקפת את דעתם של תושבים רבים אחרים בעיר. רק לאחרונה, בזמן הקרנבל המקומי, ביקש וילדרס לציין אותו יחד עם תושבי העיר. ואולם, ראש העיר סירב לנוכחות הפוליטית שלו מחשש למהומות שיגרמו כתוצאה מהגעתו. אמנם רוב המצביעים ציינו את נושא המהגרים ואת הנושאים הכלכליים כנושאים מרכזיים, וכמובן את המשבר המדיני הנוכחי עם טורקיה, אך רבים חושבים שהטיפול בסוגיות הללו צריך להיות שונה.

"וילדרס הוא אידיוט", אמר בנחרצות ביורן הוברסטאט העובד בבית קפה הנמצא בלב העיר. "הוא פופוליסט והוא מדבר שטויות, גם אם הוא יקבל 20 או אפילו 25 מושבים בפרלמנט, הוא עדיין לא יוכל לעשות כלום. אני לא רואה אותו מביא הישג גדול בבחירות הללו". ביורן בחר להצביע דווקא למפלגת D66 הליברלית. "הם לא רק מדברים על הבעיות, הם גם מציעים פתרונות מעשיים".

"רוטה מנהל את המשבר עם טורקיה באופן מצוין"

התנהלותו של ראש ממשלת הולנד מארק רוטה במשבר הנוכחי עם טורקיה, העניקה לו קולות רבים. הסקרים האחרונים העלו את מפלגתו לאזור 28 המנדטים, ירידה תלולה מ–40 המנדטים שהיו לו בבחירות הקודמות, אך חמישה יותר מהסקרים שנעשו לפני המשבר עם טורקיה. בדומה לישראל, ראש הממשלה יהיה מי שיצליח להרכיב קואליציה עם רוב בפרלמנט המונה 150 מושבים. מי שמגיע ל-76 מנדטים יהיה ראש הממשלה, מה שיהפוך את המשימה של וילדרס לקשה עד בלתי אפשרית. זאת מאחר שראשי המפלגות הגדולות הודיעו שלא יסכימו לשבת עמו בקואליציה.

יוריס, מהנדס בן 28, הגיע לקלפי בבניין העירייה כדי להצביע למפלגתו של רוטה, מפלגת העם לחירות ודמוקרטיה. "הם עשו עבודה טובה בשנות כהונתם. התלבטתי בינם לבין D66, אבל בסוף החלטתי לתמוך בהם, בטח לנוכח האופן שבו הם מנהלים את המשבר הנוכחי עם טורקיה", סיפר. יוריס מגדיר עצמו כליברל ומעריך את התנהלות ראש הממשלה גם במשבר הנוכחי וגם ביחס למהגרים.

"באזור הזה של הולנד אנחנו לא רואים הרבה מהגרים ופליטים, הם נמצאים יותר בצפון, אבל בכל זאת זה נושא מרכזי עבור כולם", אמר. "אני חושב שאם הם כאן, הם צריכים לאמץ את חוקי המדינה ולכבד אותם, מבחינתי זה מובן מאליו". לדבריו מצטרף גם בורמאס, בן ה-52. "אני מצביע ליציבות ולכן אני מחזק את מארק רוטה, יש דברים שוילדרס אומר ואני מזדהה איתם, אבל רוטה ריאלי יותר. האופן שבו הוא מנהל ללא כניעה את המשבר עם הטורקים שכנע אותי סופית להצביע לו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כרזת תמיכה במפלגת הירוקים בוונלו/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדומה לישראל, מפלגת העבודה המקומית, הלייבור, שהחזיקה ב-36 מושבים בפרלמנט צפויה להתרסק. בחלק מהסקרים היא אף קיבלה מספר חד-ספרתי של מנדטים. "אבי הצביע להם, וגם אני אמשיך להצביע להם עד יומי האחרון", אמר אלכסנדר ג'ייקובס בן ה-80, תושב העיר ב-25 השנים האחרונות. "אנחנו עשירים מספיק ואנחנו צריכים להיות טובים לכל אדם שזקוק לעזרה שלנו ושאנחנו מסוגלים לתת אותה", הסביר.

אל הקלפיות המנומנמות מגיעים גם מצביעי מפלגות הירוקים ומפלגות למען בעלי חיים. "הרבה מחכים לסוף היום, כאן אין יום חופש", אמרה קרלה, שהצביעה למפלגה למען בעלי החיים. "אני מאמינה שאנשים מבינים שההצבעה היא ההזדמנות שלהם להשפיע על מה שקורה לנו במדינה".

הבחירות בהולנד מושכות תשומת לב עולמית רבה. אירופה מושכת ימינה, הפליטים שהגיעו מארצות ערב ותגובת השרשרת בעקבות גל ההגירה, וגם פעולות הטרור שאירעו באירופה, גרמו לתנופה בקרב מפלגות הימין הפופוליסטי והקיצוני ברחבי היבשת. בגרמניה ובצרפת, שבהן יתקיימו בחירות בחודשים הבאים, מחכים במתח לתוצאות הבחירות בהולנד שהן המבחן הראשון השנה למפלגת ימין קיצוני באירופה.

מארין לה פן ממפלגת החזית הלאומית ופראוקה פטרי ויורג מותן ממפלגת אלטרנטיבה לגרמניה מקווים כי הישג של וילדרס ייתן רוח במפרשי הימין הפוליטי הקיצוני גם בארצם. המודל שלהם – וגם ושל וילדרס - הוא של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שהצליח באמירותיו לכבוש את לבם של רבים ולהפתיע בבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully