וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקואליציה מתכנסת למסיבה, ונתניהו ובנט מתחרים על תפקיד מסמר הערב

14.3.2017 / 13:41

רגע לפני פגרת הכנסת, יגיעו חברי הקואליציה למסיבה בנוכחות אורח מיוחד, שאותו הם לא פוגשים בכל יום - ראש ממשלה. מי שיעיב מבחינתו על האווירה, יהיה יו"ר הבית היהודי שרושם הישגים אישיים ומאיים על "הבייבי" שלו - התקשורת

צילום: רויטרס

(בווידיאו: ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, החודש)

בהשראת חג פורים ולקראת יציאת הכנסת לפגרה בסוף החודש, תתכנס הקואליציה מחר (רביעי) לערב גיבוש מיוחד, פרי יוזמתו של יו"ר הקואליציה דוד ביטן. בתחילת השבוע קיבלו השרים והח"כים הודעת טקסט המזמינה אותם ואת עוזריהם ל"ערב של כיף" במלון בחדרה, בהשתתפות אורח הכבוד – ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"גיבוש זה חשוב, בכל זמן ובכל מקום", אמרו בסביבתו של ביטן ודחו כל קשר של תזמון האירוע לתזזית הגוברת במערכת הפוליטית על רקע החקירות המתמשכות בענייני ראש הממשלה. "מסיימים את מושב החורף", הסבירו, "למה לא להזרים קצת גם חיובי, רגע לפני שיוצאים לחופשה?".

בשבועות האחרונים בילה נתניהו יותר בחו"ל מאשר במליאת הכנסת, והעדיף להעביר את זמנו עם תרזה מיי, דונלד טראמפ וולדימיר פוטין. גם בשבוע הבא, האחרון לפני היציאה לפגרה, ייעדר נתניהו מנוף הכנסת לנוכח ביקורו בסין. כך, עבור מרבית חברי הקואליציה ערב הגיבוש יהווה פגישה נדירה עם ראש הממשלה. בעבר, נהגו נתניהו ורעייתו בעצמם מעת לעת לכנס יחד אירועי גיבוש קואליציוניים, אך הם הפסיקו עם המסורת הזו בערך ב-2013, מאז כניסתו לממשלה של יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט.

לקריאה נוספת:
בסיוע איש סודו של נתניהו: כך התפתח הקשר החם בין ישראל לפרגוואי
יעלון ביטל את חברותו בליכוד: "המפלגה שינתה פניה"
ח"כ פרץ: הבחירות הבאות לראשות הממשלה ייערכו ב-2018

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט בהצבעה בכנסת על חוק ההסדרה, 6 בפברואר 2017. רויטרס
השלים את חוק ההסדרה ומינה שופטים שמרנים לעליון. בנט/רויטרס

גם בגיבושון הקואליציה השבוע, בנט יהיה ככל הנראה החוליה החלשה, והבית היהודי תהיה מוקד המתיחות העיקרי. בנט וחבריו יוצאים לחופשת הפסח כשמאחוריהם הישגים לא מבוטלים. במהלך החודשים האחרונים הם השלימו את חקיקת חוק ההסדרה ומינו שופטים שמרנים לבית המשפט העליון. ואולם, נתניהו ובנט, שממשיכים בקרב האינסופי על קולות הימין, עדיין לא לגמרי צלחו את משבר עמונה. ההתחייבות שטרם מומשה להקים יישוב חדש למפונים, מעיבה על ההרמוניה. גם חוק מעלה אדומים, וככלל, כל רעיונות הסיפוח של בנט, שנמצאים כרגע בהמתנה מוסיפים לעננה השחורה. כקלף מיקוח, בבית היהודי התחילו לאיים על "הבייבי" של נתניהו - התקשורת, והם מתכוונים להקשות על החוק החדש שהוא מקדם להקמת רשות מפקחת אחת לכלל השידורים בישראל

נתניהו מעוניין לקדם במהרה את תזכיר החוק החדש - שהופץ רק בסוף השבוע שעבר - שקובע לדרג הפוליטי שליטה חסרת תקדים בשידורים המסחריים והציבוריים של המדינה. זאת, על מנת להסיט את תשומת הלב מכך שבניגוד להצהרותיו הראשוניות, רשות השידור לא תשוקם, ובסוף אפריל תאגיד השידור הציבורי יקום ויחל את שידוריו. נתניהו רוצה לעמעם את כישלונו שבהקמת התאגיד ולהבהיר שזה לא סוף פסוק: מיד לאחר הקמתו הוא פותח בקרב נוסף לביטול עצמאותו מכבלי הדרג הפוליטי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה הבוקר במשרדי ראש הממשלה, 19 בפברואר 2017. אוליבייה פיטוסי, הארץ
מעוניין בשליטת הדרג הפוליטי בשידורים המסחריים והציבוריים של המדינה. נתניהו/הארץ, אוליבייה פיטוסי

עליית התאגיד לשידור אינה דבר של מה בכך, כאשר ברקע פעלו כוחות חזקים מטעמו של נתניהו כמו יו"ר הקואליציה ביטן ושרת התרבות והספורט מירי רגב שנלחמו לסגור אותו. ההישג נזקף לזכותו של שר האוצר משה כחלון, שהתגאה בריאיון לערוץ 2 על כך שמנע "את הביזיון שמדינת ישראל מחוקקת חוק ומבטלת אותו", ושהתאגיד יקום, כפי שהתחייב.

ואולם, לגבי הצעת החוק החדשה - שתקנה לנתניהו שליטה חסרת תקדים בשידורי הטלוויזיה והרדיו בישראל ותרוקן את הרפורמה בשידור הציבורי מתוכן - כחלון בינתיים לא פותח חזית. זאת, כצפוי ממי שמאז ומתמיד היה השותף הקואליציוני החביב על נתניהו.

שר האוצר משה כחלון בטקס חתימה על הסכם גג למחיר למשתכן, עיריית אילת. מרץ 2017. יאיר שגיא, פול צלמים
התקרבות ניכרת לראש הממשלה. כחלון/פול צלמים, יאיר שגיא

נתניהו קיווה לקדם את חוקי התקשורת עוד לפני יציאת הכנסת לפגרה, אך בשלב זה נראה כי במשרד המשפטים בולמים אותו והוא ייאלץ להמתין למושב הבא לפני שימשיך במאמציו הבלתי נגמרים לעצב את שוק התקשורת. כך שכחלון לא ממהר להקדים את המאוחר ולהרוס את חופשת הפסח שלו בקרב פוליטי חדש, בטח לא על רקע ההתקרבות הניכרת של נתניהו אליו בשבועות האחרונים.

בין נסיעותיו התכופות לחו"ל של ראש הממשלה, הוא הרבה להתרועע עם כחלון פומבית, וירד איתו "אל העם" לעיני המצלמות - לארוחת חומוס ששודרה בלייב מירושלים ולביקור מתוקשר באילת לחתימה על הסכמים לפיתוח העיר. לא רק בארץ נתניהו דורש את קרבתו של כחלון, הוא הזמין אותו להצטרף אליו גם לביקור בסין, אך בסופו של דבר יסתפק בשר הכלכלה אלי כהן. בנוסף לכך, נתניהו אימץ היום בחום את כוונתו של כחלון להוריד מסים ופרסם עמו הודעה משותפת כדי לבשר זאת לציבור. צעד זה מפיץ בחלל המערכת הפוליטית ריח חזק של בחירות.

שר הביטחון אביגדור ליברמן בכנס דוברי הרשויות המקומיות, מלון לאונרדו, אשדוד. נובמבר 2016. לירון מולדובן
מרוצה מתואר שר הביטחון. ליברמן/לירון מולדובן

מצדו השני, נתניהו רואה בעל ברית קרוב גם בשר הביטחון, אביגדור ליברמן, שמתייצב עמו בציר אחד כדי להרוס את חלומות הריבונות של בנט. ליברמן, ששב השבוע מרצף פגישות מדיניות עם בכירי ממשל טראמפ בארצות הברית, מרוצה מתואר שר הביטחון ונהנה למצב עצמו כמבוגר אחראי וכימין פרגמטי ופרקטי ומרבה להתקוטט עם בנט על כמעט כל נושא אפשרי. כמו כחלון, שזקוק לעוד זמן במשרד האוצר כדי להמשיך במגמת הורדת מחירי הדיור, גם ליברמן ממש לא ממהר להיפרד מהכיסא. שניהם, בתמורה, מעניקים לנתניהו גיבוי פוליטי פומבי לנוכח עננת החקירות ומייצרים עבורו יציבות מבורכת בתקופה של הרבה סימני שאלה.

בנט, לעומת זאת, נשמע הרבה פחות בטוח מכחלון, ליברמן והמפלגות החרדיות מהעתיד הלא נודע בצל החקירות של ראש הממשלה. בינתיים, הוא החליט להיערך מראש ולהגן על כסאו בראשות הבית היהודי. בשבועות הקרובים הוא יהיה עסוק בפריימריז שעליהם הכריז השבוע. אבל לאחר שובה של הכנסת מפגרה, הוא מתכוון להגביר את הלחץ מימין על נתניהו, שמנסה בינתיים להבין מה הוא יכול ולא יכול לעשות במסגרת דרישות הממשל האמריקני לריסון הבנייה בהתנחלויות. ביטן אולי מנסה לגבש את הקואליציה, אבל בנט הוא עדיין האורח הכי פחות רצוי מבחינתו של נתניהו בחגיגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully