וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר מחריף: הולנד מזהירה את אזרחיה בטורקיה, מרקל נעמדת לצדה

הולנד ביקשה מהנוסעים לטורקיה להימנע משהייה במקומות הומי אדם. לקלחת הטורקית-הולנדית הצטרפה הקנצלרית שהביעה תמיכה בשכנתה. בתגובה, האשים ארדואן את גרמניה בתמיכה בטרור ואמר כי יטיל סנקציות דיפלומטיות על הולנד

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

המשבר הדיפלומטי בין הולנד לטורקיה עלה היום (שני) מדרגה נוספת כשהולנד פרסמה אזהרת מסע לאזרחיה בטורקיה, ובמקביל, כשאנקרה זימנה לשיחת נזיפה נוספת את הנציג ההולנדי. בהודעת משרד החוץ בהולנד התבקשו נוסעים "להימנע ממקומות הומי אדם". זאת, לאחר שאתמול התקיימה מחאה נגד מדיניותה של האג בטורקיה, שבמהלכה הוסר דגל הולנד ממבנה הקונסוליה באיסטנבול.

בתוך כך, בטורקיה, אמר היום השר הטורקי האחראי על היחסים עם האיחוד האירופי כי אנקרה תטיל סנקציות על הולנד לאחר שזו מנעה משני שרים טורקים לקיים אירועים פוליטיים בעיר רוטרדם לקראת משאל העם בחודש הבא על הרחבת סמכויות הנשיא רג'פ טייפ ארדואן. השר, עומר צ'ליק, הוסיף כי טורקיה צריכה גם לשקול מחדש את מחויבותה להסכם הפליטים עם האיחוד.

בינתיים, קיבלה היום הולנד חיזוק מידידתה ממזרח. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה היום כי היא תומכת בשכנתה ומזדהה עמה לנוכח ההשוואה שערך ארדואן בין ההולנדים לנאצים. לפי מרקל, ההשוואות למשטר הנאצי "לא מתקבלות על הדעת". ראש ממשלת הולנד מארק רוטה הודה לקנצלרית על תמיכתה.

לקריאה נוספת:
הבחירות בהולנד: המפסיד מהמשבר עם טורקיה הוא דווקא הימין הקיצוני
הכול עובד לפי התכנית: אירופה נפלה למלכודת של ארדואן
טורקיה ממשיכה במתקפה נגד הולנד: "בירת הפשיזם תשלם את המחיר"

מפגינים טורקים מול הקונסוליה ההולנדית, איסטנבול. מרץ 2017. רויטרס
הפגנה למען ארדואן בהולנד/רויטרס

בתגובה לתמיכתה, תקף היום ארדואן את גרמניה וטען כי היא תומכת בטרור. הוא איים כי יטיל סנקציות דיפלומטיות נגד הולנד ואמר כי הוא יפנה לבית המשפט האירופי לזכויות אדם בשל האיסור שהטילה על שרי אנקרה לדבר בעריה. מאז יום שבת האחרון תקף ארדואן בחריפות את הולנד, וכינה אותה "רפובליקת בננות" ושרידיה של "הנאצים והפשיסטים".

שר החוץ שלו מבלוט צ'בושאולו, שנחיתתו בהולנד נדחתה ביום שבת, כינה אותה אתמול "בירת הפשיזם" במהלך עצרת תמיכה בצרפת. "אם אתם מוכנים להקריב את היחסים בין טורקיה להולנד בשביל הבחירות ביום רביעי, אתם תשלמו את המחיר", הזהיר ארדואן בנאום שנשא בטקס באיסטנבול. בהולנד ילכו לקלפיות ביום רביעי, ולפי הסקרים, מפלגת הימין הקיצוני עשויה להתחזק.

היום המשיך משרד החוץ של טורקיה למתוח ביקורת על יחס הרשויות בהולנד כלפי אזרחים טורקים. בהצהרה מטעם גורמים במשרד החוץ באנקרה שהועברה לידי רויטרס נמסר כי "הקהילה הטורקית ואזרחנו היו נתונים ליחס רע, ונתקלו בשיטות משפילות ולא אנושיות במהלך התערבות חסרת פרופורציות נגד מי שניצלו את זכותם החוקית להפגין". הגורמים הוסיפו כי הם דורשים התנצלות רשמית בכתב על היחס לשרת המשפחה, שנבלמה בכניסה לקונסוליה ברוטרדם ביום שבת וגורשה לגרמניה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הפגנה מחוץ לקונסוליה הטורקית ברוטרדם, הולנד, מרץ 2017. רויטרס
אבטחה ברוטרדם/רויטרס

הסכסוך בין שתי המדינות הוביל היום גם את האיחוד האירופי להשמיע את קולו בנושא. שרת החוץ של הארגון פדריקה מוגריני הזהירה כי תפקח מקרוב על תוצאות משאל העם שייערך בטורקיה ב-16 באפריל ונועד להרחיב את סמכויותיו של ארדואן. מוגריני אמרה כי תוצאות המשאל "ייבחנו לנוכח מחויבותה של טורקיה כמועמדת להצטרפות לאיחוד האירופי".

גם ברית נאט"ו, שבה חברות טורקיה והולנד, נדרשה היום לסכסוך הדיפלומטי בניסיון להשקיטו. מזכ"ל הברית, גנרל ינס סטולטנברג הפציר בכל חברות הברית "להפגין כבוד הדדי, להרגיע את השטח ולנסות לפעול בצורה מדודה". הוא הוסיף כי "זה חשוב שנתמקד בכל מה שמאחד אותנו, כמו האיומים והאתגרים שמציב בפנינו ארגון המדינה האסלאמית (דאעש)".

(עדכון ראשון 18:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully