וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות בהולנד: המפסיד מהמשבר עם טורקיה הוא דווקא הימין הקיצוני

13.3.2017 / 9:00

בעוד העמדות של מנהיג מפלגת החירות חירט וילדרס, המתנגד להגירה ולאסלאם, ידועות לציבור, השבירה ימינה של ראש הממשלה נוגסת בבסיס התמיכה שלו. יומיים לפני הבחירות, סוגיות ההגירה והזהות שולטות - והשמאל לא רלוונטי

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

ימים ספורים לפני הבחירות שבסופן הוא מקווה להבטיח את כהונתו השלישית, ראש ממשלת הולנד מארק רוטה לא רוצה להיתפס כמי שנכנע לאיומיה של טורקיה. הוא גרם לזעם באנקרה אחרי שאתמול הוא סירב לאפשר לשר החוץ הטורקי לנחות במדינה ובלם את שר המשפחה בכניסה לקונסוליה ברוטרדם. בכך, ייתכן שראש הממשלה חיזק את תדמיתו כמנהיג חזק לקראת הקרב עם מנהיג הימין הקיצוני חירט וילדרס.

אנדרה קרוול, מומחה למדעי המדינה מהאוניברסיטה הפתוחה באמסטרדם, אמר כי בקמפיין המאופיין בלאומנות ובזהות לאומית, מי שתרוויח מהעימות עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן היא מפלגת ימין-המרכז של רוטה ולא מפלגת החירות האנטי-אסלאמית של וילדרס. "רוטה הוא שחקן מפתח מאחר שהוא ראש הממשלה", הסביר קרוול. לכן, לדבריו, "ראש הממשלה יכול לומר: 'אנחנו אלו שבאמת מגנים על האינטרסים שלכם, אנחנו אלו שיורדים לשוחות כדי להגן על הולנד".

תמונת המפגינים המנופפים בדגלי טורקיה מתעמתים עם המשטרה ברוטרדם אמורה לכאורה לשחק לידיו של וילדרס, אולם קרוול סבור שעמדותיו נגד ההגירה והאינטגרציה ידועות כבר במשך שנים בקרב הציבור, ולכן ייתכן שהוא לא ירוויח מכך.

לקריאה נוספת בנושא
הכול עובד לפי התכנית: אירופה נפלה למלכודת של ארדואן
טורקיה ממשיכה במתקפה נגד הולנד: "בירת הפשיזם תשלם את המחיר"
דגל הולנד הוסר מהנציגות באיסטנבול – דגל טורקי הונף במקומו

מנהיג הימין הקיצוני בהולנד חירט וילדרס בעצרת בספייקניסה, ליד רוטרדם, 18 בפברואר 2017. רויטרס
רוצה להגדיל את כוחו. מנהיג הימין הקיצוני וילדרס/רויטרס

מפלגות אחרות, דוגמת מפלגת השלטון הליברלית והמפלגה הנוצרית דמוקרטית, המנסות לנגוס מבסיס התמיכה של מפלגת החירות דרך שבירה ימינה בסוגיות אלו צפויות לקצור הישגים פוליטיים בבחירות הצמודות ביום רביעי. "הבחירות עדיין פתוחות לגמרי", אמר קרוול. "מה שמפלגות הימין עושות עכשיו הוא לקפוץ מהמשבר עם טורקיה אל סוגיות ההגירה, האינטגרציה והחשש לגבי הזהות שאנחנו עדיין חולקים".

בן בוט, שר החוץ לשעבר מטעם הנוצרים-דמוקרטים, אמר ביום שבת כי ההחלטה שלא לאפשר לשר החוץ הטורקי לנחות במדינה ככל הנראה הושפעה "משיקולי בחירות". דבריו נאמרו במקביל לכך שמפלגתו עולה בסקרים. לפיהם, היא תקבל כ-20 מושבים מתוך 150 מושבי הבית התחתון של הפרלמנט. לפי הסקרים, מפלגתו של ראש הממשלה תקבל 27 מושבים, ואילו זו של מנהיג הימין הקיצוני 23. עם זאת, בוחרים רבים טרם החליטו כיצד יצביעו.

בינתיים, סבור קרוול, מפלגות השמאל המתמקדות בסוגיות כלכליות כמו יצירת מקומות עבודה וביטוח בריאות צפויות להפסיד מהעיסוק במשבר עם טורקיה. "מה ששולט בקמפיין אלו סוגיות הגירה, אינטגרציה, ביטחון, טרור, זהות", אמר. "הסוגיות הללו כה דומיננטיות עד שהנושאים המעסיקים את השמאל נעדרים מהשיח לחלוטין".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הפגנה מחוץ לקונסוליה הטורקית ברוטרדם, הולנד, מרץ 2017. רויטרס
שוטרים הולנדים בסמוך לקונסוליה הטורקית ברוטרדם/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully