וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת בצה"ל: חוסר בקרה על ירי תחמושת בצוק איתן הביא לפערי ענק

13.3.2017 / 13:45

במטכ"ל ביקרו את זרוע היבשה עקב שימוש ללא בקרה במלאי התחמושת במבצע בקיץ 2014. כעת, מנסים בזרוע לתקן את המצב על ידי רכש מוקדם ושימוש בתחמושת דמה באימונים. הקצינים בשטח חוששים: "הרמה נפגעת, חמאס וחיזבאללה משתפרים בינתיים עם אש חיה"

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: יוסי אלטר

(הרמטכ"ל איזנקוט על דוח המבקר על צוק איתן: "צהל לא חסין")

בצה"ל הוציאו לפועל בתקופה האחרונה פרויקט שמטרתו צמצום הפערים במלאי התחמושת והחלפים של זרוע היבשה, שנוצרו בשנים האחרונות ובעיקר אחרי מבצע "צוק איתן", כתוצאה משימוש נטול בקרה במלאי הקיים. ביקורת חריפה נמתחה במטה הכללי על המצב בזרוע היבשה, ובעיקרה עומד שימוש חסר התחשבות במלאים לקראת לחימה עתידית.

במסגרת הפרויקט, מנסים בצה"ל לעלות בהיקף המלאים לקראת לחימה, ובהתאם לכך, לרכוש תחמושת מוקדם ולתכנן את השימוש בה באימונים. התחמושת באימונים היא בדרך כלל זולה יותר, כזו שתוקפה עומד לפוג או שונה מהתחמושת שנעשה בה שימוש בקרב. קצינים מחטיבות סדירות בצה"ל סיפרו כי צמצום הירי באש חיה ומעבר לאימון וירטואלי, או ללא תחמושת, פוגע ברמת איכות האימונים ובכשירות הלוחמים. בינתיים, חמאס מגביר את קצב האימונים באש חיה וחיזבאללה צובר ניסיון מבצעי בלחימה בסוריה.

לקריאה נוספת:
בריכת הכרישים של עזה: הקרב של צה"ל באויב הנעלם במנהרות
הערכה בצה"ל: חמאס מתכנן חדירת מחבלים מכמה מנהרות במקביל
דוח המבקר על "צוק איתן" אילץ את יעלון לשוב לחיקו של נתניהו

תותחנים יורים לעזה. יולי 2014. בן קלמר
ירי תותחנים לכיוון רצועת עזה, מבצע "צוק איתן"/בן קלמר
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה. יואב דודקביץ'
חיילים בחיל השריון במהלך מבצע "צוק איתן"/יואב דודקביץ'

לפער המלאים בחלפים ובתחמושת עבור כוחות היבשה, יש גם מחיר. עד כה חתמו במשרד הביטחון עבור צה"ל על עסקאות בסך שלושה מיליארד שקלים לצמצום הפערים, לפני כחודשיים נחתם שלב ב' של העסקה בסך 1.75 מיליארד שקלים נוספים ושלב ג' טרם יצא לדרך. גורמי צבא הסבירו, כי החימוש בצה"ל הופך למדויק ולמתקדם משנה לשנה - בדגש על פגזים עבור חיל השריון וחיל התותחנים - ובהתאם לכך העלות מתייקרת.

קצינים בכירים בזרוע היבשה סיפרו לוואלה! NEWS שמטרת הפרויקט היא לאפשר למפקדים הזוטרים לעשות שימוש בתחמושת, גם בלהט הקרב, מבלי לחשוב על היקף המלאים, ובמקביל שמפקד החטיבה יהיה במעקב אחר המצב ויעדכן במידת הצורך את הדרכים שמתחתיו. לדבריהם, הכוונה היא לא לגרום למפקדים בשטח לחשוב פעמיים אם לירות או לא – אלא להנחות את המפקד לבקר את עצמו בסופו של יום, ולהיות בבקרה על המלאים. מפקדים בכירים בצבא טוענים כי על המפקדים ברמת השטח להתחשב גם באימונים בהיקף המלאים, וכי ניסיון נוסף לחסוך בתחמושת הוא שימוש נרחב בסימולטרים לכל אמצעי הלחימה.

כניסה קרקעית לרצועת עזה במסגרת מבצע צוק איתן. נועם מושקוביץ
טנקים בכניסה הקרקעית לרצועת עזה, מבצע "צוק איתן"/נועם מושקוביץ

"כחלק מצעדי ההתייעלות בצה"ל, בשנים האחרונות מתקיים מעבר משימוש בתחמושת חיה באימונים לתחמושת דמה ייעודית", אמרו גורמים בצה"ל. "התחמושת הייעודית מדמה באופן מיטבי תחמושת חיה. נראותה ומשקלה דומים מאוד לתחמושת החיה, והיא משמיעה רעשי פיצוץ בדומה לה, אך מכילה פחות חומר אנרגטי ועקב כך עלותה פחותה. במסגרת הפיתוחים נעשה כיום שימוש ברימון דמה וייכנסו לשימוש בשנתיים הקרובות פצמ"ר רב פעמי, כדור אימונים לטנקים, כדורי דמה למקלע ועוד. הפיתוחים נעשים בשיתוף עם גורמי השטח, שמגדירים את צרכי הלוחמים ובכך מתאימים את תחמושת האימונים ללוחמים באופן מיטבי. השימוש בתחמושת אימונים מביא לחיסכון והתייעלות כלכלית משמעותית, תוך שמירה על ביטחון הלוחמים".

מדובר צה"ל נמסר: "כחלק מהליך שיפור המוכנות של צה"ל בשנים האחרונות, ישנו שימוש בתחמושת חלופית באימונים. מדובר בתחמושת זולה יותר המאפשרת לשמר את אורך הנשימה של צה"ל בחירום. נציין כי באימונים נבחרים, צה"ל משתמש באופן מבוקר בתחמושת חיה בהתאם לצרכי האימון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully