וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצוי חריג: רמי לוי מנע מעובדיו להתאגד - וישלם מיליון שקלים וחצי

12.3.2017 / 16:36

בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע קבע כי בעלי חברת "שיווק השקמה" פיטר עובדים שיזמו התאגדות, ופעל לביטול הרוב הנדרש להקמת ועד עובדים. "בנסיבות החמורות, החריגות והקיצוניות יש לקבוע פיצוי הולם", נכתב בפסק הדין

רמי לוי. מגד גוזני
ישלם פיצוי בסך מיליון שקלים וחצי. לוי/מגד גוזני

בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע קבע היום (ראשון) כי איש העסקים רמי לוי ישלם פיצויים בסך מיליון שקלים וחצי בשל ניסיונו לפגוע בהתאגדות העובדים ברשת השיווק שבבעלותו. "רמי לוי ורשת 'שיווק השקמה' פגעו בהתארגנות העובדים באופן קיצוני – תוך פגיעה במובילי ההתארגנות והצרת צעדיהם באופן בוטה", קבע הרכב בית הדין בראשות השופט יוחנן כהן. התביעה הוגשה על ידי ההסתדרות, שייצגה את ועד עובדי חברת ביכורי השקמה במאבקם להתאגדות.

בחברת "ביכורי השקמה" הועסקו כ-180 עובדים ובהם נהגים, מלקטים, מלגזנים, עובדי ייצור, הנהלה ועובדי אחזקה. החברה פעלה בתחילה תחת בעלות משותפת של רמי לוי ושל חברת "ביכורי השדה דרום". במהלך 2015 רכשה רשת רמי לוי את חלקה של קבוצת נטו בחברה והפכה לבעלת השליטה היחידה. על רקע חילופי הבעלות, פנו באותה השנה כמה עובדים בחברה לנציגי ההסתדרות במטרה להתאגד לאור רצונם להסדיר את תנאי עבודתם ולהבטיח לצמצם ביטחון תעסוקתי.

עוד בוואלה! NEWS:
הרופאים פרשו מהדסה - הורי החולים יידרשו לשלם: "מרוויחים עלינו כסף"
לא הכול זהב: תחפושת של סטטיק גרמה לסכסוך משפטי בין ההורים
גז מדמיע, פצועים ומעצרים: מהומה במשפט המבוקש שנהרג מאש ימ"מ

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נסיבות חמורות ביותר". בית הדין לעבודה בבאר שבע/מערכת וואלה!, צילום מסך

מתוך 180 עובדים הצטרפו לבקשה 140 עובדים, אותם ייצגה ההסתדרות שהכריזה על יציגות באותו החודש, במקביל הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה כאשר העילה היא "התנכלות החברה להתאגדות העובדים ודרישה לקיום משא ומתן קיבוצי על מנת להבטיח את זכויות העובדים". באותה העת זומנו כמה מהפעילים המרכזיים בהתארגנות לשימוע לפני פיטורים. בזימון לשימוע נכתב כי הנהלת החברה שוקלת להביא לסיום עבודתם בשל תהליכי צמצום והתייעלות.

צעד נוסף שנעשה בחברה כדי למנוע את התאגדות העובדים היה סגירת פעילות חברת "ביכורי השדה" ומיזוגה לתוך חברת האם, כדי להביא לפיטורי העובדים בחברה במטרה להעסיקם מחדש בחברת האם. בפסק הדין נמתחה ביקורת חריפה על לוי ונקבע כי ההחלטה לסגור את פעילות חברת "ביכורי השקמה" ולמזג אותה לחברת האם הייתה מהלך פיקטיבי המונע משיקולים זרים של פגיעה בהתאגדות. בית הדין נימק את גובה הפיצוי החריג בכך שלוי והרשת שבבעלותו הסבו פגיעה קשה בהתארגנות העובדים הראשונית עד כדי העלמתה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"משנודע ללוי על ההתאגדות הוא סגר את החברה ופיטר את כל העובדים"

ההסתדרות יוצגה בבית המשפט על ידי עו"ד אלעד מורג מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות. עו"ד מורג אמר היום לוואלה! NEWS כי "מדובר בפסק דין חשוב מאוד. חשוב שבית הדין יבהיר למעסיקים שלא חשוב כמה הם גדולים ומה מעמדם הציבורי, שפגיעה בזכות של עובדים להתאגד היא אסורה. הפיצוי בשיעור שנפסק היום הוא צעד חשוב בהקשר הזה, מדובר במאבק של יותר משנה במהלכו העובדים שהובילו את ההתאגדות כבר מצאו מקומות עבודה אחרים עקב ההתנכלויות והיחס מצד המעסיק רמי לוי, בגלל שלא רצו לחזור ולעבוד בחברה, כל העובדים בביכורי השקמה פוטרו וקיבלו הצעות חדשות באותה חברה, חוץ מאותם עובדים שהקימו את מהלך ההתאגדות".

מורג הפנה אצבע מאשימה לעברו של לוי ואמר כי הוא רואה בו אחרי לפגיעה בזכויות העובדים. "מהרגע שנודע לו על התאגדות העובדים הוא פשוט סגר את החברה ופתח אותה במקום אחר. לוי פיטר את כל העובדים של החברה, סינף אותה לחברה הגדולה שלו כדי למהול את השליש הנדרש להתאגדות. מדובר בהתנהלות בלתי חוקית שנועדה לפגוע בהתאגדות העובדים ולמסמס אותה", אמר.

בפסק הדין נכתב, בין היתר, כי "בנסיבות החמורות, החריגות והקיצוניות יש לקבוע פיצוי הולם – בשים לב לשיעור ההפרה המירבי בין כל הפרה". לוי והרשת בבעלותו, הואשמו בין היתר ב"פגיעה בזכות השביתה המוכרת כבעלת מעמד של זכות יסוד, התבטאויות נחרצות וקשות נגד קיומו של ארגון העובדים ופגיעה קשה בהתאגדות.

"בחינת כל השיקולים, בנסיבות שבעניינינו מלמדים באופן מובהק כי לוי והרשת בבעלותו, נקטו ללא הרף בשורת צעדים שנועדו לסכל את מהלך ההתארגנות ולמחוק את קיומו של ארגון העובדים בחברה ובכך גם למנוע דריסת רגל של ארגון העובדים ברשת כולה. והלכה למעשה צלחו בכך לעת עתה. בנסיבות אלו, בדגש על כך שההתארגנות שהייתה בראשית דרכה ואף לא היה עוררין על יציגותה – נפגעה אנושות עד כדי כך שהלכה למעשה זו אינה פעילה עוד – מהווים נסיבות חמורות ביותר המצדיקות פסיקת פיצוי בסכום גבוה ומשמעותי ביותר", נכתב בפסק הדין. לוי והרשת חויבו לשלם את סכום הפיצוי להסתדרות תוך 30 יום ממועד מתן פסק הדין.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, אמר כי "ההחלטה המפורטת של בית המשפט מלמדת כי רמי לוי השתמש בשיטות מנוגדות לחוק על מנת לפגוע בזכות הבסיסית ביותר של העובדים. אדם שפגע באופן מכוון בחוק ובזכויות העובדים שלו, לא רק שאינו ראוי להדליק משואה במדינת ישראל, אלא חייב להתנצל על כך בפני העובדים ולשלם ביוקר על מעשיו".

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) התייחסה לפסק הדין: "פסק הדין חשוב ודרמטי המאיר באור אמתי את מי שהתחזה לרובין הוד על חשבון העובדים העניים והמנוצלים ביותר, ומדגיש שוב כי אסור בתכלית האיסור למעסיק לצאת נגד מהלך התארגנות של עובדיו. רמי לוי בחר להתעלם מפסק הדין התקדימי נגד גיל שרון, מנכ"ל פלאפון לשעבר, שנאלץ לסיים את תפקידו אחרי שחיבל באלימות בנסיונות ההתארגנות בפלאפון, ושב וחזר על אותם מעשים חמורים בדיוק. פסיקת בית הדין האזורי לעבודה, שאף הטיל קנס חסר תקדים על לוי, עושה את היום ליום חשוב לאלפי העובדים העניים ברשת רמי לוי. שלוי אף התנגד להעלאת שכר המינימום בטענה הצינית והדוחה ש'כל הכסף ילך לבזבוזים'. מארגני טקס הדלקת המשואות ביום העצמאות שהעניקו ללוי את הכבוד להדליק משואה צריכים גם הם לעשות חשבון נפש ולזכור כי התעמרות בעובדים וניצולם באופן שיטתי ומחפיר, מוציאה אנשים מכלל מי שראויים להדליק משואות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully