וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולנד מנעה משר החוץ הטורקי לנחות במדינה - וארדואן זועם: "נאצים"

הנשיא תקף ההחלטה לאסור על כניסתו של שר החוץ, שהתעקש לקיים עצרת תמיכה במשאל העם חרף איסור הרשויות, בדומה לדברים שהטיח בגרמניה השבוע. ראש ממשלת הולנד: "דבריו משוגעים"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

(בווידיאו: ארדואן תוקף את מרקל, השבוע)

ממשלת הולנד מנעה היום (שבת) משר החוץ של טורקיה לנחות במדינה בשל המחלוקת עם אנקרה סביב הקמפיין לגיוס קולות לקראת משאל העם בחודש הבא, ובתגובה כינה נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן את הולנד "נאצים". משרד החוץ באנקרה אף זימן את הנציג הדיפלומטי ההולנדי הבכיר במדינה לבירור. ראש ממשלת הולנד מארק רוטה גינה את ארדואן בחריפות וכינה את דבריו "משוגעים".

חילופי הדברים הגיעו אחרי שאמסטרדם הכריזה כי היא אוסרת על שר החוץ מבלוט צ'בושואלו להיכנס למדינה, לאחר שזה תכנן להגיע מחר לרוטרדם ולערוך בה עצרת פוליטית. איסור דומה הוטל השבוע מצד מדינות נוספות באירופה, בראשן גרמניה ואוסטריה. ארדואן השווה את מדיניותה של ברלין לזו של גרמניה הנאצית בתחילת השבוע, והקנצלרית אנגלה מרקל הפצירה בו לחדול מכך באופן מדי.

באנקרה מנסים לגייס את קולותיהם של אזרחים טורקים החיים ביבשת לקראת משאל העם שיתקיים בחודש הבא, שבו יבקש ארדואן - שהחריף בימים האחרונים את הטון שלו כלפי מדינות אירופה - להרחיב את סמכויותיו באופן נרחב.

לקריאה נוספת:
ארדואן תוקף בחריפות את גרמניה: "מתנהגים כמו הנאצים"
מרקל נגד ארדואן: "לא נקבל את ההשוואה לנאצים, יש לעצור זאת"
שר החוץ הטורקי בעצרת לוחמנית בגרמניה: "אל תרצו לנו על דמוקרטיה"

רג'פ טייפ ארדואן בעצרת בפני כינוס צעירים, אנקרה, 7 במרץ 2017. רויטרס
ממשיך במתקפה נגד אירופה. ארדואן/רויטרס

לפני ההכרזה ההולנדית, צ'בושואלו טען כי הממשלה ההולנדית מתייחסת לאזרחיה הטורקים כבני ערובה בכך שהיא מונעת מהם קשר לאנקרה, ואיים בהטלת סנקציות חמורות אם אכן תיאסר כניסתו. למרות זאת, הממשלה ההולנדית ציינה כי החשש מפני הפרת הסדר הציבורי וחששות ביטחוניים הכריעו את הכף.

ראש ממשלת הולנד הבהיר כי איום הסנקציות מטורקיה הפך את המגעים למציאת פתרון מוסכם והגיוני, לדבריו, לבלתי אפשריים. לדברי רוטה, הממשלות יכולות לדון ביניהם על "פתרון מקובל על הדעת", אך הבהיר כי לפי שעה אנקרה אינה מכבדת את החוקים הנוגעים לאספות פומביות.

"הולנדים רבים מרקע טורקי רשאים להצביע במשאל העם על החוקה הטורקית", מסר רוטה בהודעה שפרסם בעמוד הפייסבוק הרשמי שלו, "לממשלת הולנד אין כל בעיה עם אספות שנערכות במדינה על מנת ליידע את האזרחים על כך. עם זאת, אסור שהאספות האלה יתרמו למתיחות בחברה שלנו, וכל מי שמעוניין לערוך כינוס כזה מחויב לפעול על פי הנהלים, על מנת להבטיח את הסדר הציבורי והבטיחות".

מארק רוטה ראש ממשלת הולנד, 2017. AP
"אסור שהאספות האלה יתרמו למתיחות בחברה". רוטה/AP

לאחר שכבר אתמול הכריזה עיריית רוטרדם על כך שלא תאפשר את קיום הכינוס, צ'בושואלו הודיע כי בכוונתו לערוך את האירוע בקונסוליה הטורקית בעיר, כפי שעשה בהמבורג שבגרמניה. שאסרה גם היא על קיום אירוע דומה.

"אם הביקור שלי יגביר את המתיחות, שכך יהיה", אמר היום צ'בושואלו בריאיון לרשת CNN בשפה הטורקית, "איזה נזק אני כבר אגרום להם? אני שר חוץ, ואני יכול ללכת לאן שאני רוצה". השר אף ציין כי בעבר נאסרה כניסתו של מנהיג הימין הקיצוני בהולנד חירט וילדרס לבריטניה, "והם עשו מזה עניין גדול".

אותו וילדרס הוא אחד מהמועמדים בבחירות הכלליות בהולנד שייערכו בשבוע הבא, והסערה האחרונה במעורבותו הישירה של ראש הממשלה רוטה עשויה להטות את דעת הקהל לקראת ההצבעה. וילדרס עצמו, שנתפס בעבר בכמה אמירות מעוררות מחלוקת וגזעניות בנוגע לקהילות מהגרים בהולנד, היה מהגורמים החריפים ביותר בתגובתו לכוונות הממשל הטורקי לערוך כינוסים במדינה.

(עדכון ראשון: 14:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully