וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דני דיין: "יהודי ארה"ב חווים אנטישמיות שקראו עליה רק בספרים"

11.3.2017 / 19:25

הקונסול בניו יורק ביקר את הקהילה היהודית בעיר רוצ'סטר, שבה הושחתו מצבות בבית עלמין יהודי. לדבריו, "אנטישמיות, כמו טרור, נמדדת לא רק במספר האירועים אלא בהשפעה התודעתית"

צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של NYGovCuomo, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: מושל ניו יורק ביקר ב"יד ושם", השבוע)

קונסול ישראל בניו יורק, דני דיין, בדיוק שב מביקור עבודה בישראל יחד עם מושל ניו יורק, אנדרו קואמו, כשבמרכז הקהילתי-יהודי JCC ברוצ'סטר ניו יורק התקבל איום בפצצה. רק שבוע קודם לכן, הושחתו כמה מצבות בבית הקברות היהודי בעיר. הוא החליט לבטל את הפגישות שתוכננו עבורו ולטוס לביקור בזק בעיר, שהקהילה היהודית בה מונה 18 אלף איש.

"מצאתי אותם במצב רוח מודאג", סיפר לוואלה! NEWS. "אמרתי להם שבאתי להביע סולידריות, אנחנו לא מחליפים את רשויות האכיפה ולא עושים את העבודה שלהם, אבל חשוב לנו להבהיר שאנחנו לא אדישים לתקריות האנטישמיות". דיין סיפר כי נסע לבית העלמין שהושחת תחת אבטחה כבדה, שם הצטרפה אליו לאבלי וורן, ראשת העיר רוצ'סטר, וכן מפקד המשטרה המקומי. "היא הייתה מאוד נחמדה, וסיפרה שיש להם ברית ערים תאומות עם רחובות", הוא מציין.

עוד בנושא:
הנשיא בוש האב גינה את האנטישמיות: "אסור לשתוק, זו מגמה מדאיגה"
משטרת ניו יורק: האיומים על מרכזים יהודיים "מאורגנים"
איגוד המרכזים היהודיים בארה"ב: "מתוסכלים מחקירת האיומים"

דני דיין קונסול ישראל בניו יורק במפגש עם הקהילה היהודית בוושינגטון. אנדרו גרוס, מערכת וואלה! NEWS
דיין במפגש עם הקהילה היהודית בניו יורק/מערכת וואלה! NEWS, אנדרו גרוס

לדבריו, מדובר היה בסיטואציה לא שגרתית. "אנחנו רגילים שהם באים לביקורי הזדהות עם יהודי ישראל בזמני טרור ומלחמה, ופתאום הנציג הדיפלומטי של ישראל צריך לבוא ולהביע הזדהות עם הקהילה היהודית". דיין מסביר כי האווירה בקהילה הייתה קשה בעת הביקור. "כשמגיעה התראת פצצה וצריך לפנות את כל הנוכחים, כולל ילדים וזקנים, זה מראה קשה", הוא אומר. "זאת תופעה חמורה. אנטישמיות, כמו טרור, נמדדת לא רק במספר האירועים אלא בהשפעה התודעתית ובחשש שזה זורע בלב האנשים. אמנם לא רבים, אבל יש אנשים שמוציאים את ילדים מה-JCC. זה סימן שלגל הזה יש אפקט, זה דבר חמור ביותר, אם במקום לשלוח את הילדים לשם, הם ישלחו אותם למקום שבו אין איומים בפצצות, אבל גם אין אווירה יהודית. זה בעייתי ביותר".

עם זאת, הוא מדגיש כי הוא אינו סבור שקיימת כרגע סכנה פיזית ליהודי ארצות הברית, וכי ההשפעה היא תודעתית בעיקרה. "העובדה שזה דור של אמריקנים שחשבנו שבשבילם אנטישמיות מהסוג הזה, כל כך בוטה ועירומה מכל תחפושת, הוא משהו שקוראים עליו רק בספרי ההיסטוריה. והנה הם קוראים על זה בעיתונים ובאתרי האינטרנט. עוד דור שחווה אנטישמיות. מה שמתחיל בבית קברות, אתה לא יודע איך ייגמר. לנתץ מצבות בבית קברות זה לא לשלוח מייל או להתקשר ממספר לא מזוהה (הכוונה לאיומי הפצצות, ע"נ) - זה סוג של מבצע".

דני דיין קונסול ישראל בניו יורק במפגש עם הקהילה היהודית בוושינגטון. אנדרו גרוס, מערכת וואלה! NEWS
הדגיש כי הממשל מגויס ברצינות למלחמה באנטישמיות. דיין בניו יורק/מערכת וואלה! NEWS, אנדרו גרוס

בלא מעט קהילות יהודיות נשמעה ביקורת על תגובת הממשל לאיומים. רק השבוע שלחו 141 ראשי מרכזים קהילתיים מכתב לשר המשפטים ג'ף סשנז וקראו לו להאיץ את המאמצים למצוא את המאיימים, וכל מאה הסנאטורים שלחו מכתב דומה לכמה שרים, בדרישה שלא להרפות עד למציאת האנשים שעומדים מאחורי האיומים. דיין מדגיש כי להרגשתו הממשל מגויס במלוא הרצינות למלחמה בתופעה. "אני חושב שגם ברמה הפדרלית, גם ברמה המדינתית וגם בזו העירונית הרשויות מתגייסות. יכול להיות שלקח זמן להבין את חומרת העניין, אבל אין לי ספק שאין פה שום זלזול", הוא אומר.

בקהילות היהודיות מבקשים לשמר את שגרת החיים

בבית הכנסת שבמרכז הקהילתי JCRC שבוושינגטון הבירה נערך בלילה שבין חמישי לשישי כנס מיוחד להתמודדות עם האירועים, לאחר שבשבועות האחרונים התקבלו איומים גם במוסדות בעיר וגם בעיר רוקוויל הצמודה. ראש הארגון, רון הלבר, סיפר כי "המון מרכזים קהילתיים ובתי ספר נאלצו לעצור את הפעילות שלהם בגלל האיומים. תחשבו על ההשפעה שיש לזה לילד קטן, שצריך לצאת באמצע השיעור, או אדם מבוגר שהיה בעיצומה של ארוחה". הוא הוסיף כי "בשבועות האחרונים קיבלנו הרבה סיקור, זה לא סוג הסיקור שהיינו רוצים לקבל".

עם זאת, הוא קרא לכולם להמשיך בשגרת החיים שלהם ולא לתת למאיימים להשיג את מטרתם. "תודה לאל, אף אחד לא נפגע. נפגעו מצבות בבתי קברות, זה דבר נורא, הדבר הכי גרוע שאפשר לעשות זה לפגוע במי שמת. מצבות ניתן להחליף, ושיחות טלפון לא פוגעות פיזית באף אחד, אבל זה כן משבש את שגרת החיים. נמשיך ללכת לבתי הספר ולבתי הכנסת. האנשים שמנסים לעשות את זה גורמים לנו לתפוס מרחק, והדבר הכי גרוע זה לתת להם את מה שהם מבקשים".

מצבות שבורות בבית קברות יהודי בעיר פילדלפיה, ארה"ב, 27 בפברואר 2017. רויטרס
"עברנו שנה לא שגרתית". מצבות שהושחתו בפילדלפיה, בשבוע שעבר/רויטרס

מפקד משטרת וושינגטון התייחס גם הוא לאירועים ואמר: "עברנו שנה מאוד לא שגרתית. כשוטר אני נדרש שלא להביע דעה פוליטית, אבל יש לנו עיניים ואוזניים, וראינו סביב חילופי הממשל הרבה חוסר נוחות בקהילה שלנו ממה שקורה, הרבה פחד". לדבריו, "העובדה שהיה שינוי בממשל לא אומר שהערכים של העיר השתנו. אנחנו עיר שמקבלת את כולם, שלא מקבלת שנאה, ויש פה משטרה שלא תסבול שנאה. אני מצפה מהשוטרים שלי שיידעו להגיב ולהביע אמפתיה".

למרות הניסיונות להילחם בתופעה, האיומים נמשכים

לצד הירתמות גורמי האכיפה, נמשכים האיומים על מוסדות יהודיים ברחבי ארצות הברית, ואתמול התקבל איום שכזה במוזיאון הילדים היהודי בברוקלין. צ'לסי קלינטון, בתה של המועמדת הדמוקרטית לשעבר הילרי קלינטון, הגיבה לכך בחשבון הטוויטר שלה וצייצה: "זה נורא. אנטישמיות היא סרטן", והוסיפה עקיצה: "האם הבית הלבן כבר הגיב למכתב הסנאטורים?".

הציוץ של קלינטון:

ג'ון מילר ממשטרת ניו יורק אמר בריאיון לרשת CBS כי להערכת המשטרה, מדובר באיומים מתואמים. "זה נראה כאילו יש אדם אחד שעומד מאחורי חלק גדול מן האיומים, ועוד מספר חקיינים. זה אדם שהוא פחדן, הוא מסתתר והוא רוצה שאנשים יפחדו. הוא משתמש בטכנולוגיה שתגרום לכך שהקול שלו ישתנה. הוא משתמש גם בטכנולוגיה שמקשה לעקוב אחרי המספר שלו. הבנאדם הזה רוצה לזרוע פחד, וגם לגרום להפרעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully