וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השגריר הרוסי בטור מיוחד לוואלה! NEWS: כך ננצח יחדיו את הטרור

אלכסנדר שיין

9.3.2017 / 12:00

על פי "מפת הדרכים" של הקרמלין להתמודדות עם הטרור העולמי, הפתרון לאיום הנשקף מדאעש קיים – אך דורש מוכנות מצד מדינות העולם. ברקע הביקורת על מעורבותה בסוריה ולפני פגישת פוטין-נתניהו היום, מפרסם שגריר רוסיה בישראל אלכסנדר שיין את גישתה של מוסקבה לנושא

צילום: לע"מ, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: נתניהו מתייחס לפגישתו הקרובה עם נשיא רוסיה פוטין)

כשגריר רוסיה בישראל, אני מודע היטב לחששם של כל אזרחי ישראל מפני איום הטרור. ככל הנראה, הגישה הפרגמטית של רוסיה למיגור האיום הזה טרם הוסברה באופן מלא לציבור הישראלי. הגיע הזמן לסגור את הפער הזה, במיוחד לאור שיתוף הפעולה חסר התקדים בין הממשלות של רוסיה וישראל מאז תחילתה של הפעילות הצבאית הרוסית בסוריה בשנת 2015, ובמקביל ליוזמה המדינית של הנשיא ולדימיר פוטין לתיאום המאמצים לסיכול הטרור העולמי.

אין ספק שהטרור הפך לאחת התופעות הבולטות ביותר של השינויים הגלובליים מאז סוף המאה ה-20. ההתגברות של המעשים הבלתי אנושיים האלה ברחבי העולם, היא נושא לדיון רחב מאוד. ברוסיה, התופעה הזו אינה חדשה כלל, כאשר במהלך שנות ה-90 וה-2000, מחבלים רצחו יותר מ-3,000 אזרחים. המתקפות האלה המשיכו עם הפלתו של מטוס "איירבוס" A321 מעל חצי האי סיני באוקטובר 2015. ניסיוננו הארוך והמר בהתמודדות עם הטרור דחף את מוסקבה, לפני מספר שנים, לפתח "מפת דרכים" יסודית ללוחמה בטרור העולמי. אנו מיישמים אותה, הן ברמה המדינית והן ברמת הלוחמה.

עוד בוואלה! NEWS:
איראן והלחימה בסוריה במוקד: נתניהו יצא לביקור בזק ברוסיה
בישראל תולים תקוות ברוסיה: מעריכים שתוביל הסדרה בגולן הסורי
צלפים, צנחנים - וצוללנים: תיעוד מיוחד של כוחות רוסיים בסוריה

פיגוע באוטובוס בעיר וולגוגרד, רוסיה, 30 בדצמבר 2013. רויטרס
אלפי אזרחים נהרגו. זירת פיגוע בוולגוגרד, רוסיה, 2013/רויטרס

הפעולות המתמשכות של רוסיה מבוססות על ההבנה כי איום הטרור התפתח בהדרגה על פני תקופה ארוכה של זמן, ומקורו במספר סיבות, וביניהן:

- היחלשות המחסומים בין המדינות בתחום הכלכלה, התרבות והתקשורת. תקופת הגלובליזציה האחרונה הדגימה בצורה הברורה ביותר מתמיד את הפערים העמוקים ברמות ההתפתחות בין מדינות ועמים שונים.

- בנוסף לכך, הבעיות היסודיות, העמוקות ורחבות ההיקף של המדיניות הכלכלית והמקומית, הגבירו את תחושת הקיפוח שחשו אזרחי המדינות ברחבי העולם, לרבות במזרח התיכון ובצפון אפריקה.

- ניסיונותיהן של האליטות המערביות להכחיש את קיומו הברור של ריבוי דגמי ההתפתחות באמצעות כפייה מתמדת של הערכים שלהן ברחבי העולם. התנהלות זו עוררה התנגדות מצדן של החברות המסורתיות. הגורמים הקיצוניים ניצלו את התסיסה העממית הטבעית ואת הרצון לרפורמות.

- לבסוף, ארה"ב ונאט"ו הובילו מהלכי התערבות צבאית זרה ושימושים בעוצמה רכה, אשר ערערו או הרסו את מעמדן של מדינות, לרבות מנגנוני הביטחון בחלקים מסוימים של אזוריהן, ובכך הסירו את המחסומים שבלמו את הפלגים הקיצוניים.

כוחות צבא עיראק נלחמים בפעילי דעאש במוסול, 7 במרץ 2017. רויטרס
ישות הטרור הגדולה ביותר שהעולם ראה אי פעם. הלחימה בדאעש במוסול, השבוע/רויטרס

כל הגורמים הללו הולידו בשנת 2014 את "המדינה האסלאמית" (דאעש) – ישות הטרור הגדולה ביותר שהעולם ראה אי פעם. המעין מדינה האכזרית הזו, יחד עם "ג'בהת פתח א-שאם" והארגונים הקשורים, שמה את תוקפנות הטרור בלבן של הבעיות המאתגרות את הביטחון הבינלאומי.

הארגונים הללו גדלו וטפחו אף יותר לאחר שהם יצרו גלי בריחה המונית של פליטים, הפיצו את האידיאולוגיה הקיצונית ופרסו את הרשת שלהם ברחבי העולם, ובכך יצרו את הסכנה של חזרת לוחמי דאעש והפחד שלוחמים אלה עשויים להסתתר בין גלי הפליטים המבקשים מקלט.

המפתח להצלחה כבר קיים ומונח לפנינו

אנו מאמינים בנחישות כי התרופה לחולי הזה קיימת ונמצאת בהישג יד. הנהגתה של רוסיה, וכן ההנהגה של ישראל, מחויבות למציאות כי רק באמצעות שיתוף פעולה אמיתי עם מדינות אחרות נוכל לעקור את הבעיה הזו, שמאיימת על כולנו, מהשורש. המאבק המשותף חייב להיות מונחה על ידי החוק הבינלאומי בראשות האו"ם בהיותו המנגנון האוניברסלי לתיאום בין מדינות, אשר נוצר על בסיס ניסיון העבר של המין האנושי.

המפתח להצלחה כבר קיים ומונח לפנינו. מדובר ביישום המלא של החלטות האו"ם הבסיסיות על ידי הקהילה הבינלאומית, וביניהן: האסטרטגיה העולמית ללוחמה בטרור, הכלים האוניברסאליים של האו"ם ללוחמה בטרור והחלטות מועצת הביטחון של האו"ם מס' 1373 (2001), 1566 (2004), 1624 (2005), 2170 (2014), 2178 (2014), 2199 (2015), 2253 (2015). יוזמות נוספות תצטרכנה להילקח בחשבון בתנאי שהן מסתמכות אך ורק על כיבוד עקרונות הריבונות והשוויון של המדינות ואי התערבות בענייניהן הפנימיים.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סוריה בשאר אסד בפגישה במוסקבה, 20 באוקטובר 2015. מרשת RT, רויטרס
לדחות בתקיפות את גישת המוסר הכפול. פוטין ואסד במוסקבה/רויטרס, מרשת RT

גישתה של רוסיה היא גישה מקיפה ורבת פנים. המשימה שנמצאת בעדיפות הראשונה היא לגרום לתבוסה הצבאית של דאעש, ג'בהת פתח א-שאם ובעלי בריתם. הכרחי ביותר לתאם את מאמצי הלחימה של כל בעלי העניין המשפיעים והאחראים בשטח, לרבות הצבאות של ממשלות סוריה ועיראק, הכורדים, והפלגים המתונים של האופוזיציה הסורית, וכן כל גורם אחר אשר מוכן לתמוך בפעילות הקרקעית באמצעות הפצצת המחבלים מהאוויר. בנוסף, יש לבודד את המחבלים בסוריה על ידי ניתוק הזרמת הנשק, הציוד וכוח האדם דרך גבולות המדינה.

על מנת להשיג מטרה זו, כל בעלי העניין חייבים לדחות בתקיפות את הגישה בעלת המוסר הכפול שמשתמשת במחבלים ככלי להעברה של מדיניות זרה. באשר לסוריה, פירוש הדבר הוא ויתור על הרצון המונע מבחוץ לשינוי המשטר בדמשק, מכיוון שפתרון של שלום לטווח ארוך ניתן להשגה ולקיום אך ורק באמצעות הבחירה של העם הסורי.

במקביל, חיוני ביותר להפעיל תהליך מדיני אמיתי של פיוס בסוריה, לוב ותימן ולתמוך בו, כפי שנדרש על ידי ההחלטות הרלוואנטיות של מועצת הביטחון של האו"ם. בנוסף, חשוב להמשיך ולמנוע הצפה של איומים מאפגניסטן. הפריצה של המבוי הסתום בדיאלוג הישראלי-הפלסטיני וההגעה לפיוס המדיני בין ערב הסעודית ואיראן יביאו עימם השפעה מייצבת וברת-קיימא באזור.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ואבו מאזן בהלוויתו של הנשיא שמעון פרס, הר הרצל, ירושלים. ספטמבר 2016. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
חשוב לפרוץ את המבוי הסתום. נתניהו ואבו מאזן/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

רוסיה מקדמת הבנה הדדית בין הדתות בעולם. אנו משוכנעים כי על המזרח התיכון להישאר עם ריבוי דתות ועדות. מטרתנו באזור היא להקל על חידוש היחסים הבונים בין הסונים לשיעים, וכן לשלב ולהפעיל מאמצים בינלאומיים על מנת להבטיח את ביטחונם של המיעוטים הסובלים באזור, לרבות המיעוט הנוצרי.

ההתנגדות לאידיאולוגיית הקיצוניות האלימה היא בעלת חשיבות מרכזית עבור רוסיה. אנו לא נחסוך בשום מאמץ כדי להוכיח שאין שום קשר בין רדיקליות לבין אמונות דתיות אמיתיות או הגנה על זכויותיה של דת כלשהי. יש להכריז על הרדיקליזם האלים ככפירה בכל דת. בנוסף, עלינו לשמור ולקיים את הערכים האנושיים הבסיסיים המשותפים לכל הדתות בעולם.

לבסוף, משימת העקירה של הקיצוניות מהשורש שלובה באופן הדוק עם המאמצים להגדיל את הסיוע למדינות המתפתחות בשאיפתן לחסל את העוני, וזאת בהתאם למטרות התוכנית של האו"ם לפיתוח בר-קיימא לתקופה עד שנת 2030.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מוסקבה רוסיה. אפריל 2016. רויטרס
השותפות צריכה להפוך לעקרון היסוד. נתניהו ופוטין/רויטרס

על רקע התהליך ההיסטורי הבלתי נמנע, אשר מוביל לכיוון וליצירה של מערכת בינלאומית פוליצנטרית, השותפות בין התרבויות צריכה להפוך לעיקרון היסוד שבבסיס ההתנהלות הבינלאומית. חשוב ביותר לוותר באופן מתמיד על הניסיונות להשיג הטבות חד-צדדיות על חשבונם של אחרים. רק באמצעות תרבות של פשרה אנו נוכל לשמור על העולם בפני שקיעתו אל תוך תהום הקיצוניות.

הגישות הללו הן אלה שיצרו את הבסיס להבנה מדינית עיקרית ולשיתוף פעולה מעשי בין סוכנויות הביטחון הלאומיות, משרדי חוץ ומוסדות ממשלתיים אחרים של רוסיה וישראל, וכמו גם בין מנהיגיהם.

אלכסנדר שיין הוא שגריר רוסיה בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully