וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל תולים תקוות ברוסיה: מעריכים שתוביל הסדרה בגולן הסורי

9.3.2017 / 0:30

לצד החשש שהקרבות ברמת הגולן הסורית יזלגו מעבר לגבול, בישראל רואים בחיוב את ההשפעה הגוברת של רוסיה ומקווים שתסייע למצב בגולן. בנוסף לפגישת נתניהו ופוטין, הקרבה בין הבית הלבן בראשות טראמפ לקרמלין עשויה להניב הבנות ולייצב את המזרח התיכון

צילום: טוויטר

(מתקפה של המורדים נגד משטר אסד בדרעא, בחודש שעבר)

רמת הגולן הסורית עוברת שינויים בחודשיים האחרונים ובצה"ל ממשיכים לעקוב בדריכות אחר ההתפתחויות מחשש שהלחימה תזלוג ותשפיע על הגבול הישראלי. בתל ג'מוע שבצפון רמת הגולן נלחמת קבוצת המורדים "ג'יש אל-ווליד" - בצבא סוריה החופשית - כדי להשיג שליטה על גבעה אסטרטגית שעד לפני מלחמת האזרחים הייתה בה נוכחות מובהקת של צבא אסד וחיזבאללה. הקרבות נראים היטב מהצד הישראלי.

על פי דיווחים, בכפרים שג'רה, נאפעה ועין-דכר, מול מבוא חמה בדרום רמת הגולן, שמופצצים מדי שבוע על ידי כוחות נאמנים לצבא אסד, איבדו המורדים עשרות לוחמים, מחציתם לפי הערכות בני המקום והיתר הגיעו מאזורים אחרים בסוריה ושאר המזרח התיכון. באותם כפרים קיימת התמרמרות של בני המקום נגד המורדים בעקבות הניסיון לכפות עליהם את חוקי הדת הקיצוניים וכן בשל ההתקפות של אסד.

בסיס צהל בדרום רמת הגולן על גבול סוריה, דצמבר 2016. ניב אהרונסון
עוקבים בדריכות אחר ההתפתחויות. כוחות צה"ל בגבול סוריה/ניב אהרונסון

בעיר דרעא בדרום סוריה, מאה קילומטרים מדמשק, שמחצית תושביה מורדים ומחציתם אזרחים תומכי אסד, מתנהלים קרבות כבדים על השליטה בעיר. בשבועיים האחרונים צבא אסד הגביר את התקיפות לאחר שהעיר הוגדרה כאחד היעדים בסדר העדיפויות של המשטר הסורי בשל המיקום המוביל לדמשק והקרבה לגבול עם ירדן.

ההערכות בישראל הן כי אסד לא ממהר לחזור אל גבול רמת הגולן אך הוא עסוק בהחזרת השליטה על המוקדים שעוטפים את דמשק ואת ציר החוף. חומס עומדת בראש סדר העדיפויות ולאחר מכן בין היתר גם דרעא. לשילוב הזרועות עם הרוסים יש השפעה והרתעה בשטח. כפי שניתן לראות לדוגמה במרכז רמת הגולן. ארגון ג'בהת א-נוסרה המיר את שמו לג'בהת פתח א-שאם כדי לא להיות מזוהה עם אל-קאעדה מחשש שרוסיה תתקוף אותו בצורה ממוקדת.

ילדים בדומא, דמשק, 12 בפסטמבר 2016. רויטרס
אסד מנסה להחזיר את השליטה באזור לידיו. דמשק, 2016/רויטרס

המגמה השנייה אותה מוביל משטר אסד היא קידום משא ומתן עם ראשי הכפרים והעיירות ברמת הגולן הסורית. המסר הוא מאוד קיצוני: "תראו מה קרה בחאלב. אם לא תגיעו להסדרה יגזרו עליכם הרס וחורבן". כך למעשה לפני כחודשיים הגיעו ראשי העיירה חאן אל-שייח', בין קונייטרה לדמשק, להסדר עם משטר אסד על הסכם כניעה בתמורה לשקט יחסי. חלק מ-1,200 המורדים ו-2,300 מבני משפחותיהם עזבו את האזור. על בסיס אותו מתווה הגיע משטר אסד להסדר עם ראשי שלושת הכפרים במורדות החרמון הסורי: ח'ור, ביתימיא ובית סבר. תליית דגל סוריה במרכז הכפר וכניעה תמורת שקט והשארת אמצעי הלחימה בידי הלוחמים במרחב.

בשבועות האחרונים מתנהל משא ומתן דומה במרחב מזרעת בית-ג'אן ובית-ג'אן שבצפון רמת הגולן. חצי מהמובלעת מוחזקת בידי קבוצות מורדים ביניהם ג'בהת פתח א-שאם ואח'ר אל-שאם שמרכיבות בין היתר את צבא סוריה החופשי שהפך מארגון לרעיון, והוא כיום מותג ללא ארגון. אין בו מפקדי פלוגות ולא מפקדי גדודים אלא אוסף ארגונים שהמכנה המשותף ביניהם הוא העובדה שאין ללוחמיו זקנים (בניגוד למורדים הג'יהאדיסטים) ושכולם מעוניינים להפיל את אסד מהשלטון. בישראל מעריכים כי משטר אסד ינסה לקדם משא ומתן עם כפרים ועיירות נוספים במרחב רמת הגולן כדי להפחית את היקף הקרבות ולייצב את האזור והשליטה באזור. זאת, בזמן שחיזבאללה ממשיך להחזיק יועצים בצפון רמת הגולן.

לוחמי צבא סוריה החופשי בחאלב, סוריה, 12 בדצמבר 2016. רויטרס
מותג ללא ארגון. לוחמי צבא סוריה החופשי בחאלב/רויטרס

ישראל ממשיכה לתחזק מדיניות תקיפה בכל מה שקשור לשמירה על גבול רמת הגולן וההגנה על היישובים סמוכי הגדר. במערכת הביטחון מעריכים כי התקיפה של גדוד הסיור של גולני בסיוע כלי טיס על כוח דאעש שאייש מוצב של האו"ם בדרום רמת הגולן בחודש נובמבר העבירה מסר קיצוני באזור. לא רק למורדים שניסו לפגוע בחיילי צה"ל אלא לחיזבאללה שמתבלט על רקע פרסומים זרים שחיל האוויר תוקף שיירות נשק בסוריה, כי צה"ל לא חושש להתעמת ולהגיב בירי על כל הפרה בגבול. מאז התקרית, על פי הדיווחים, התרחק ארגון שוהדא אל-ירמוכ מקרבת הגבול.

חיזבאללה ממשיך להפעיל 8,000 לוחמים בכל זמן נתון על אדמת סוריה כדי ליצור רצועת ביטחון, למנוע חדירה לבקעת הלבנון ולתקוף מעוזי מורדים על אדמת סוריה. למרות זאת, הארגון ממשיך להתאמן במתווה ישראלי ונערך לאפשרות של מערכה עתידית. צה"ל מנגד מקיים את מרבית התרגילים האוגדתיים בגבול הצפון תחת עיניו הבוחנות של חיזבאללה כדי להגביר את ההרתעה הישראלית. במקביל מעריכים בישראל כי חיזבאללה מקיים סיורים משותפים עם צבא לבנון על הגבול בניגוד להסכם 1701. מסר ברוח טענה זו הועבר לכוחות יוניפי"ל בדרום לבנון.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 10 בפברואר 2017. רויטרס
הפך לגורם מייצב. פוטין/רויטרס

לצד זאת, בישראל רואים בהשפעה ההולכת וגוברת של רוסיה בסוריה בפרט ובמזרח התיכון בכלל הזדמנות להוביל לשינוי חיובי ואף להסדרה ברמת הגולן. בישראל מעריכים כי רוסיה מנהלת כיום את סוריה ובהתאם לכך מעמדם של חיזבאללה ואיראן פחת משמעותית בסוריה, למרות שאסד נותר מחויב להם. הרוסים מתעקשים לצנן את נוכחות השיעים סביב משטר אסד ולייצר סדר עדיפות רוסי במרחב.

עוד אומרים בישראל כי הרוסים הפכו לגורם מייצב ומביטים כיום על רוסיה כמתווך אפשרי בעת חיכוך באזור בזמן שארצות הברית הדירה את רגליה מסוריה והסביבה ומדיניות הנשיא האמריקני החדש דונלד טראמפ עדיין לא ברורה. מחר ייפגש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם הנשיא פוטין במוסקבה וידון עמו בין השאר בנושא הסורי.

בנוסף לכך, בישראל מעריכים כי הקרבה בין הבית הלבן בראשות טראמפ לקרמלין עשויה להניב הבנות שיביאו לייצוב המזרח התיכון ואף להביא להסדרה ברמת הגולן. בישראל מעריכים כי חיזבאללה מבין שמעמדו במרחב השתנה. הוא עדיין מנסה להבריח אמצעי לחימה מסוריה ללבנון אך לפי הערכות בישראל הוא נזהר לא לפגוע באינטרס של אסד לקדם תקיפות נגד מורדים בסוריה ולחזק את יחסיו עם הרוסים.

(עדכון ראשון: 21:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully