וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסיונות התאבדות והרטבה במיטה: הצלקות הנפשיות של ילדי סוריה

7.3.2017 / 16:50

ארגון "הצילו את הילדים" חקר את ההשלכות הנפשיות החמורות של מלחמת האזרחים בסוריה, המתחוללת כבר שש שנים, על הילדים, שרבים מהם לא מכירים מציאות אחרת. "הסיכון לדור שבור ואבוד מעולם לא היה גדול יותר"

מקור: טוויטר

(בווידאו: עשרה הרוגים בפיצוץ בסוריה, פברואר)

אחרי שש שנות מלחמה, דוח נרחב ראשון מציג את ההשלכות הנפשיות החמורות של מלחמת האזרחים בסוריה על הילדים החיים במדינה, ששלושה מיליון מהם לא מכירים מציאות אחרת. על פי מחקר הארגון הבריטי "הצילו את הילדים" שפורסם הלילה (שלישי), רבים מהילדים הסורים סובלים מחרדה, מנסים לפגוע בעצמם או להתאבד, וסובלים מפוסט טראומה בשל החשיפה הממושכת למלחמה העקובה מדם. חלק מהם סובלים מהרטבות במיטה, מפתחים לקויות והפרעות דיבור וכמה אף מאבדים את יכולת הדיבור לחלוטין.

"אחרי שש שנות לחימה אנו נמצאים בנקודת מפנה, שלאחריה ההשפעה על השנים המעצבות של הילדים ועל התפתחותם תהיה כה גדולה שהנזק עלול להיות קבוע ובלתי הפיך", אמרה מרשה ברופי, יועצת לבריאות הנפש בשלוחת הארגון במזרח התיכון. "הסיכון לדור שבור, אבוד בטראומה הסובל מלחץ ומתח קיצוניים, מעולם לא היה גדול יותר".

עוד בוואלה! NEWS:
צלפים, צנחנים - וצוללנים: תיעוד מיוחד של כוחות רוסיים בסוריה
הישג בשיחות השלום: נציגי האופוזיציה בסוריה הסכימו לעקרונות האו"ם
חקירת האו"ם: צבא אסד הפציץ במכוון שיירת סיוע לחאלב הנצורה

חילוץ פצועים מהריסות בעיר חאלב, סוריה, 24 בנובמבר 2016, מקום שני בקטגוריית "חדשות מתפרצות", סדרות, בתחרות צילומי העיתונות 2017. רויטרס
"דור שבור ואבוד בטראומה". אבות נושאים את ילדיהם לאחר פיצוץ בחאלב/רויטרס

החוקרים שוחחו עם 450 ילדים, מתבגרים ומבוגרים בשבעה מחוזות בסוריה. המבוגרים העידו כי הגורם העיקרי ללחץ הפסיכולוגי המופעל על האזרחים הוא ההפצצות הבלתי פוסקות שמאפיינות את המלחמה. יתרה מכך, בתי ספר ובתי חולים היוו לא פעם מטרות תקיפה, ורבים מהמוסדות שיכלו לתמוך בילדים הסובלים מטראומה נהרסו בדיוק בתקופה שבה היו זקוקים להם יותר מתמיד.

כעת, החשש המרכזי בקרב ארגוני זכויות האדם הוא התקבעות הצלקות הנפשיות בעוד הילדים הופכים למבוגרים. "תסמיני הפרעת המתח החריפה החופפים עם פוסט טראומה יכולים להפריע להתפתחות המוח ואיברים אחרים, ולעורר הפרעות נפשיות חמורות יותר ובעיות התמכרות", הדגישה אלכסנדה צ'אן, מומחית לבריאות הנפש באוניברסיטת הארוורד. "ילדים חיילים פגיעים במיוחד לטראומה שנגררת אל הבגרות".

תושבים בעיירה א-ראי, מצפון לחאלב, 27 בדצמבר 2016. רויטרס
נותרו לבד להתמודד עם זוועות המלחמה. ילדים בא-ראי שמצפון לחאלב/רויטרס

לפי הדוח, 80% מהמרואיינים אמרו כי הילדים הפכו לאגרסיביים יותר, ו-71% העידו על החמרה בבעיית ההרטבה במיטה – שני סימפטומים של הפרעת חרדה חריפה ופוסט טראומה בילדים. החוקרים מצאו גם כי שני שליש מהילדים איבדו אדם קרוב, ביתם נהרס או נפגע מהפצצות או סבלו מפציעות בשל המלחמה.

כמה מהמרואיינים סיפרו כי הם מכירים רופא אחד בלבד, במחוזות ובהם יותר ממיליון תושבים. אחד מארבעה ילדים אמר כי אין לו עם מי לדבר או לאן ללכת וכי הוא מרגיש מפוחד או עצוב. יותר מחצי מהמבוגרים שהתראיינו בידי "הצילו את ילדים" אמרו כי הם מכירים ילדים או מתבגרים שגויסו למיליציות בסוריה.

מהארגון נמסר כי לפחות שלושה מיליון ילדים חיים באזורים שבהם הם נחשפים לנשק בתדירות גבוהה, ולפחות שלושה מיליון צעירים מתחת לגיל שש, ולא מכירים מציאות אחרת מלבד המלחמה. "חלק מהילדים בסוריה נותרו להתמודד לבד עם זוועות המלחמה, ראו את הוריהם נהרגים לנגד עיניהם. הם לא זוכים לתמיכה ראויה", אמרה ברופי.

חאלב לאחר כיבושה על ידי צבא אסד, 18 בדצמבר 2016. רויטרס
לא זוכים לתמיכה נפשית ראויה. חאלב לאחר כיבושה על ידי צבא אסד/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully