וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן: קיבלנו מסר ישיר מארה"ב - החלת הריבונות ביו"ש תוביל למשבר

6.3.2017 / 10:35

שר הביטחון אמר כי ממשל טראמפ הזהיר את הממשלה מביצוע פעולות חד צדדיות בשטחים והוסיף כי סיפוח השטחים אינו ריאלי. באופן חריג, הוא מתח ביקורת על כוח מג"ב שנרגם באבנים: היה צריך לירות לפי הוראות פתיחה באש, אסור היה לתוקפים לצאת ללא פגע

צילום: רוני כנפו, עריכה: יאיר דניאל

שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר היום (שני) כי ממשל טראמפ הזהיר את הממשלה מביצוע פעולות חד צדדיות בשטחים. "קיבלנו מסר ישיר, לא עקיף, כי החלת הריבונות ביהודה ושומרון תוביל למשבר מידי", אמר בדיון בוועדת חוץ וביטחון בכנסת.

"אני רוצה להבהיר בצורה ברורה את תפיסת עולמי: אנחנו צריכים להיפרד מהפלסטינים, לא לקלוט אותם בשטחנו", סיפר ליברמן בהתייחסו לריאיון של ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), שאמר אמש כי במציאות של מדינה אחת הפלסטינים יקבלו את כל הזכויות – למעט האפשרות להצביע לכנסת. שר הביטחון אמר כי מאז הריאיון אמש הוא נשאל על ידי גורמים בכל העולם אם זו עמדת הקואליציה.

"צריך להבין שמהלך של החלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון זה 2.7 מיליון פלסטינים, ואני כבר לא מדבר על המשפט הבינלאומי, על ההשלכות הפוליטיות, ההתייחסות של הקהילה הבינלאומית, שאנחנו לא ניתן להם זכות הצבעה. אני מדבר על החוק הישראלי בלבד, ובהתאם אליו הם חייבים לקבל מינימום תושבות כמו הפלסטינים במזרח ירושלים. פירוש הדבר, שמהיום הראשון מדינת ישראל תצטרך לשלם להם 20 מיליארד שקל רק מביטוח לאומי, רק דמי אבטלה והבראה ולידה, ואני לא מדבר על תקציבים ממשרד הפנים, הבריאות והשיכון".

לקריאה נוספת:
ראשי שדולת ארץ ישראל לטראמפ: תמוך בסיפוח מעלה אדומים
נתניהו: "סיכמתי עם טראמפ על הקמת צוותים לבחינת ההתנחלויות"
ח"כ שפיר פנתה ליועמ"ש: בדוק את חוקיות ביתו של ח"כ סמוטריץ'

שר הביטחון אביגדור ליברמן בכנס דוברי הרשויות המקומיות, מלון לאונרדו, אשדוד. נובמבר 2016. לירון מולדובן
מסר מארה"ב. ליברמן/לירון מולדובן

לדברי ליברמן, הקואליציה צריכה לצאת נגד רעיון הסיפוח באופן נחרץ. "הגישה הזאת היא הגישה לא נכונה, וכדאי מאוד שהקואליציה תבהיר באופן חד וברור שאין כוונה להחיל כרגע את הריבונות הישראלית. ומעבר לכך, ואני אומר את זה בצורה הכי ברורה – מעבר לכסף ולהכול, קיבלנו מסר אישי, לא עקיף ולא רמז, מארצות הברית – החלת הריבונות הישראלית על יהודה ושומרון, פירושה משבר מידי עם הממשל החדש. מי שרוצה משבר עם ארה"ב ולהוציא 20 מיליארד שקל, שיעשה את זה. אני קורא לאחריות של חברי הכנסת, קודם כל בקואליציה. צריכה להיות פה עמדה ברורה ונחושה".

עוד באותו נושא

ח"כ זוהר: במדינה האחת ערבים יזכו לזכויות מלאות - למעט הצבעה

לכתבה המלאה

"לא בסדר שהרעולי פנים יצאו ללא פגע"

באופן חריג, שר הביטחון מתח ביקורת פומבית על פעילות מבצעית בסוף השבוע, לאחר שג'יפ נרגם באבנים על ידי פלסטינים בכפר נבי סאלח באזור רמאללה. "ביומיים האחרונים נחשפנו לתמונות שלא הייתי רוצה לראות על מרקע הטלוויזיה. ג'יפ מג"ב הותקף על ידי עשרות רעולי פנים – אתה לא יודע אם הם מסתערים עליך עם אבנים, בקבוקי תבערה או רימון. אסור שנראה שוב את התמונות הללו. הכוח לא פעם כמו שצריך: יש נוהל ברור לפתיחה באש, הייתי מצפה שבמקרה זה כוחות מג"ב או צה"ל יפעלו לפיו.

ליברמן אמר כי דעתו מקובלת על המערכת. "קודם יורים באוויר, אחר כך ברגליים. זה שאותם רעולי פנים יצאו ללא פגע מהתקרית הזאת, זה לא בסדר. אני אומר את זה על דעת הרמטכ"ל, הוא אחראי לפקודות פתיחה באש. לא משנה ערוך (הסרטון), לא ערוך על ידי הפלסטינים, צנזרו או לא – התמונות כפי שהיו על המרקע, אסור שנראה אותן עוד הפעם. מקווה שזה מסר ברור למפקדים ולחיילים בשטח".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אסור שנראה זאת שוב". כוח מג"ב שהותקף באבנים בסוף השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

ליברמן התייחסה גם למצב ההומניטרי והביטחוני בעזה. "ב-2016, קרוב ל-18 אלף פלסטינים עזתים קיבלו טיפול רפואי בבתי חולים בישראל. ממוצע של 800 משאיות נכנסות מדי יום דרך כרם שלום לרצועת עזה, זה בנוסף למנגנון של שיקום ובניית הרצועה דרך מתאם הפעולות בשטחים. מעבר לזה, אני חוזר – מדינת ישראל עשתה מהלך דרמטי שנקרא התנתקות. פינינו את כל היישובים, עשינו טרנספר ל-10,000 יהודים, העברנו אותם לתוך שטח ישראל. חזרנו עד למילימטר האחרון בהתאם לקווי 67', והיום אנחנו חשופים לכל מיני לחצים וטענות. לא יכול להיות שחמאס ישקיע מאות מיליוני דולרים מאז תפס את השלטון לחפירת מנהרות ולייצור רקטות, ואנחנו נשלם להם על החשמל ועל המים. זה דבר שאינו מתקבל על הדעת.

"ראיתי מאמרים וקריאות ופניות, אני לא מתכוון לעשות רמונט כללי לרצועת עזה, לשלטון חמאס. אם חמאס ירצה חשמל 24 שעות ביממה ולא ארבע, שיואיל לקחת את אותם מאות מיליוני דולרים וישקיע אותם בתחנות כוח, בייצור חשמל, במתקן להתפלת מים וכך הלאה. מה שתלוי בנו – לפחות בתחום המים, ברמה ההומניטרית – במינימום אנחנו נעזור, אבל אני לא מתכוון לקחת כסף של משלם המסים הישראלי ולהשקיע ברווחת תושבי עזה, והם ישקיעו את הכסף שלהם במנהרות וברקטות. הרמונט הכללי על חשבונם, לא על חשבוננו".

מנהרה נחשפה סמוך לסופה, 5 במאי 2016. דובר צה"ל
"כספי המסים בישראל לא ילכו למנהרות". פיר שנחשף באזור גבול הרצועה/דובר צה"ל

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), התייחס להדלפות שאירעו באחרונה מפורום הוועדה. ''סיימנו בשבוע שעבר ישיבת ועדה עם ראש אמ''ן ופרטים מתוך הישיבה הסגורה, שהייתה מסווגת, דלפו החוצה. צריך להבין שמדליף אחד מתוך ישיבה כזו גורם נזק קודם כל לחברי הועדה, בכך שאחרים שמופיעים בפני הועדה יתחילו לצנזר את דבריהם מתוך חשש שמא זה ידלוף", אמר בפתח הישיבה.

לדבריו, האירוע לא יעבור לסדר היום. "אנחנו פועלים על מנת לנסות ולאתר את המדליף ולגדר אותו. זה לא פשוט כשמדובר בחברי כנסת. אני קורא לנו כחברי כנסת להבין את העוצמה ואת היקף הנזק שזה גורם לנו. אני מקווה שנבין את המשמעות של זה'', אמר דיכטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully