וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'קוזי מנוקב מירי ונוף לגדר ההפרדה: סיור במלון של בנקסי בבית לחם

5.3.2017 / 0:32

האמן האנונימי בנקסי עומד במרכזו של מלון חדש שנפתח בעיר ומתהדר ב"נוף הגרוע בעולם". המלון הוא מוזיאון לכיבוש שלא בוחל באמצעים, ותופס צד אחד בלבד בסכסוך - אבל מזמין ישראלים להתארח בחדרים המעוצבים בהשראת גדר ההפרדה

צילום: יותם רונן, עריכה: יוסי אלטר

תשעה חדרים יש במלון החדש המציג את יצירותיו של בנקסי בבית לחם. שני מטרים וחצי מגדר ההפרדה. העיצוב פוליטי עד אפס מקום. "The walled off" זהו שם המלון, מכריז שלט הנורות הגדול בחזיתו. בובה של קוף מאירה פנים בכניסה, על תקן הבל-בוי ההיתולי. לידו שלט נחושת קטן עם הכיתוב "כולם מוזמנים" בערבית, באנגלית ובעברית.

בנקסי, האמן הבריטי המסתיר את זהותו כבר יותר מ-20 שנה מעורב מאוד במתרחש בשטחים. עד היום זה היה בעיקר איורי גרפיטי בבית לחם, ברחבי הגדה ובעזה, אליה הסתנן, לטענתו, דרך מנהרה. המלון שייפתח בימים הקרובים ויעוטר ביצירותיו מעוצב כמו פנטזיה, ערבוביה של דימויים, פסנתר כנף שקלידיו נלחצים על ידי מנגנון פנימי, במסיבת הפתיחה הערב ינגן עליו, מרחוק, סר אלטון ג'ון. הצבעים השולטים בלובי הם צבעי דגל פלסטין, ירוק שחור ואדום.

המלון של אמן הגרפיטי בנקסי בבית לחם שבגדה המערבית, 3 במרץ 2017. AP
היצירה המרכזית במלון: חייל ופלסטינית בקרב כריות/AP

המלון הוא בעצם מוזיאון לכיבוש. "ברוכים הבאים לגדה המערבית - מקום רווי היסטוריה ומאבקים" נאמר בשלט בכניסה לתערוכה באולם שמאחורי פקיד הקבלה, בתוך המלון. "נראה שעכשיו זמן טוב לבחור בצד - אך הימנעו מזה. החומה היא שקר. היא מוכרת את הרעיון שקיימת חלוקה פשוטה בין האנשים החיים כאן. חלוקה זו אינה קיימת. ביחס לשכניהם, חיים הפלסטינים בחסרונות עצומים". גם הדברים האלו כתובים בשלוש שפות. "ישראלים רבים מתנגדים לאכזריות שהחומה משקפת, בעוד אחרים אוחזים בפחד עמוק לביטחונם. תערוכה זו בוחנת את החומה מנקודות מבט שונות ולכן מכילה תכנים שחלק מהאנשים עשויים למצוא כפוגעניים".

הנהלת המלון לא בוחלת בכלום: עוד בלובי סדרת מצלמות אבטחה תלויה על אחד הקירות בתוך לוחות עץ, פראפרזה לראשי צבי. ציור ממוסגר מראה D9 מחריב בית כפרי כשאשה ובנה הפעוט נמלטים ממנו בבהלה. מדלתות הזכוכית של חלל הישיבה חוסמת גדר ההפרדה את הנוף. על הגדר המון קשקושי גרפיטי ועל כל רצועת בטון שלט הסתה נגד ישראל עם סיפורים סטייל סטודנט שמעוכב במחסומים, או "כך ראיתי מישהו לידי שנורה על ידי חייל". הכותרת של הכתובת, אגב, היא "תקווה".

המלון של אמן הגרפיטי בנקסי בבית לחם שבגדה המערבית, 3 במרץ 2017. AP
"הזדמנות נהדרת לבית לחם למחות נגד החומה"/AP

במעלה המדרגות מוצבת דלת של מעלית חצי פתוחה, עם שלט "sorry - out of service" ובלוח המראה באיזו קומה המעלית נמצאת, אורות אדומים מרצדים. את הדלת ממלא קיר בלוקים, הבטון חוסם הכול. חדר השינה הראשון שמראים לנו מעוצב כמו בונקר - זהו חדר מעונות לכשמונה אורחים, 30 דולר למיטה ללילה.

על הקירות ריקועי מתכת של מטוסי קרב ומפציצים. יש דרך אחת לפרש את המסר שמנסה האמן להעביר. בחדר זוגי מאוירים מעל המיטה הגדולה חייל ופלסטיני הנאבקים זה בזה במלחמת כריות. עבודת אמנות נוספת היא טלוויזיה סדוקה, פועלת כביכול על רשת CNN, כשהתמונה היא של פלסטינית וערימת אבנים סביבה. גם מהחלון של החדר הזה נשקפת חומת ההפרדה ומאחוריה מערב ירושלים.

בית מלון חדש שנבנה בבית לחם, 4 במרץ 2017. משה שטיינמץ
הכניסה למלון, והבל בוי החדש/משה שטיינמץ

"האם בנקסי כאן עכשיו? האם הוא היה כאן בכלל?" אנחנו שואלים את ג'ו ברוקס הבריטית, המייצגת כאן היום את האמן, שגם הביא איתו את עיקר הכסף שנדרש להקמת המלון. היא לא מוכנה להסגיר אף פרט. כשבריטי מבוגר עובר בלובי אני שואל את ג'ו אם זהו בנקסי. "אולי בנקסי זה אני". מנהל המלון, וויסאם סלסה, אומר כי "המלון אינו דבר פוליטי, כמו שהוא מראה את החיים של הפלסטינים בבית לחם או מדגיש אותם. זו הזדמנות נהדרת לבית לחם למחות נגד החומה, ונגד הקשיים שאנחנו עוברים.

"כולם מוזמנים לפה", אומר סלסה, "אין לנו זכות למנוע מישראלים לבוא לפה. כל האזרחים מוזמנים, אני מקווה שישראלים יבואו לפה, ואני יודע שהרבה ישראלים יבואו. אני חושב שזה מקום נהדר לדיאלוג, מקום נהדר להיפגש ולפגוש את המציאות. אני בטוח שהרבה ישראלים לא יודעים דבר על איך אנחנו חיים ולא יודעים שאנחנו אנושיים".

בית מלון חדש בבית לחם נושא יצירות של אמן הגרפיטי המפורסם. יותם רונן
"יש למלון הזה את הנוף הכי גרוע מכל המלונות בעולם"/יותם רונן
בית מלון חדש שנבנה בבית לחם, 4 במרץ 2017. משה שטיינמץ
מצלמות האבטחה בכניסה למלון/משה שטיינמץ

בנקסי עיצב פנטזיה שכאילו יצאה מתוך הסרט "מלון גרנד בודפשט" אבל ברור לגמרי שהמקום תופס צד, צד אחד. מראה ומחזק את הנרטיב הפלסטיני. זה הגרפיטי, הפוסטרים. המסכנות והקורבנות וחוסר האונים הפלסטיני מול הכוח והעוצמה הישראלית. מוטיב המטוסים, לדוגמה: הנה באתם לגן עדן, אבל אתם כלואים באשליה תחומה וסגורה בתוך חומה גבוהה שהיא הכניסה למלון, מקיפה אותו. אף פריט ממאות התמונות והחפצים והמיצגים אינו מסמל שיתוף פעולה בין הצדדים, אינו מתייחס להתקדמויות שכן חלו בסכסוך. אין תמונה אנושית של הישראלים, רק זקנות וילדים מול טנקים ומטוסים. בתמונה אחת שתי תרנגולות מזהב מושכות חבל משני צדדיו, אבל החבל נקרע.

אין רגע דל בכל המלון, המון פריטים ועומס חזותי. רק כשמגיעים לסוויטה הנשיאותית הפוליטיקה נעלמת כמעט לחלוטין. כאן רק היוקרה מדברת. בתוך החדר נכנסה עקיצה-בנקסית אחת בלבד, המים זורמים לג'קוזי מתוך דוד שכאילו מנוקב מירי. אבל בנקסי לא יכול להתגבר וכשהאורח רם המעלה יסיט את וילונות המרפסת, הוא יגלה הפתעה. ממרומי הקומה השלישית נשקף ממש מתחת למרפסת, מעבר לחומה, מוצב צבאי ישראלי. עכשיו שבת בצהריים והחיילים בטישרטים יושבים בנחת על החצץ. "יש למלון הזה את הנוף הכי גרוע מכל המלונות בעולם", כתב בנקסי בעצמו.

המלון של אמן הגרפיטי בנקסי בבית לחם שבגדה המערבית, 3 במרץ 2017. AP
המלון של אמן הגרפיטי בנקסי בבית לחם שבגדה המערבית, 3 במרץ 2017/AP
המלון של אמן הגרפיטי בנקסי בבית לחם שבגדה המערבית, 3 במרץ 2017. AP
הנוף הנשקף מהמלון/AP
המלון של אמן הגרפיטי בנקסי בבית לחם שבגדה המערבית, 3 במרץ 2017. AP
חדר טיפוסי במלון/AP

(עדכון ראשון: 19:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully