וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 80 שנה: כתב היד היהודי העתיק שנגנב ממקסיקו יוחזר למדינה

4.3.2017 / 14:40

כתב ידו של לואיס דה קרווחל, הנחשב לאחד היהודים הראשונים באמריקה, נגנב לפני יותר מ-75 שנים מהארכיון הלאומי של מקסיקו. כמעט שמונה עשורים לאחר מכן, אחרי שנמצא והוצע למכירה ב-1,500 דולר בלבד, הוא יושב למדינה

אילוטסטרציה של מגילה יהודית עתיקה. ShutterStock
אחת העדויות החשובות ביותר להתפתחות החיים היהודיים/ShutterStock

כתב היד של לואיס דה קרווחל, התיעוד העתיק ביותר לנוכחות היהודית בעולם החדש, שבעה עשורים לאחר שנעלם ממקסיקו באורח מסתורי – כך הודיעה היום (שבת) הקונסוליה המקסיקנית בניו יורק. כתב היד של קרווחל הוא למעשה אוטוביוגרפיה של אחד מצאצאי האנוסים, שהועלה על המוקד בצו האינקוויזיציה במושבה של ספרד במקסיקו משנת 1595, ונחשב לאחת העדויות החשובות ביותר להתפתחות החיים היהודיים ביבשת אמריקה.

כתב היד נעלם מהארכיון הלאומי של מקסיקו לפני יותר מ-75 שנים. ואולם, בשנת 2015 הופיע לפתע במכירה פומבית בלונדון – במחיר של 1,500 דולר בלבד – משום שבית המכירות לא היה מודע לחשיבותו. לבסוף הגיע לניו יורק, שם הבין אספן יודאיקה ידוע את ערכו ההיסטורי, ומחירו התייקר פי כ-500. לאחר מכן הושאל למוזיאון החברה וההיסטוריה של ניו יורק בידי ממשלת מקסיקו.

לואיס דה קרווחל נולד ב-1939 בצפון מזרח פורטוגל להורים אנוסים, ממגורשי ספרד. כשהיה בן שמונה עקרה משפחתו לספרד וכעבור שנתיים הוא הוחזר לפורטוגל. בהמשך עבר למערב אפריקה, שם חי עד 23. את חמש שנות חייו האחרונות בילה בכלא של האינקוויזיציה במקסיקו, ומת ב-1959, עודו ממתין לגזר דין של גלות.

ספר הזיכרונות שהותיר אחריו התגלה על ידי חברו לתא הכלא, וכולל מזמורי תהילים, מצוות ואוסף של תפילות, לצד תיאורי מעשי הזוועה והעינויים. מהקונסוליה בניו יורק נמסר כי המסמך ההיסטורי, אחד התיעודים החשובים ביותר של יהדות ספרד, ישוב למוזאון הזיכרון והסובלנות של מקסיקו לאחר שיוצג לציבור ב-12 במרץ.

עוד בוואלה! NEWS:
החשדות התאמתו: שרידי מאות פעוטות התגלו בבית יתומים נטוש באירלנד
"הנוף הגרוע בעולם": מלון חדש עם גרפיטי של בנקסי - בבית לחם
אחרי 200 שנות שקט, שבדיה חוששת ממלחמה ומחזירה את גיוס החובה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully