וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחות בין טורקיה לגרמניה: "ברלין צריכה ללמוד איך להתנהג"

היחסים בין שתי המדינות נקלעו למשבר השבוע עם ביטול נאומו של שר המשפטים הטורקי בגרמניה ונזיפה בשגריר באנקרה. בנסיון להרגיע את הרוחות, קבעו שרי החוץ של שתי המדינות פגישה לשבוע הבא. ארדואן: "גרמניה מעניקה מקלט למחבלים"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

(מרקל לארדואן: "אסור לפגוע בחופש העיתונות והביטוי", בחודש שעבר)

שרי החוץ של גרמניה וטורקיה צפויים להיפגש ביום רביעי בשבוע הבא בגרמניה על מנת לדון בהרגעת המתיחות שהתגלעה ביממה האחרונה בין שתי המדינות בעקבות ביטול פגישתו של שר המשפטים הטורקי, בקיר בוזדה, עם מקבילו הגרמני אתמול.

בוזדה ביטל את הפגישה במהלך ביקורו בגרמניה לאחר שהרשויות מנעו ממנו לנאום באירוע לאזרחים ממוצא טורקי בעיירה גגנאו, שבדרום-מערב המדינה, שנועד להביע תמיכה בנשיא רג'פ טייפ ארדואן לקראת משאל העם על שינוי החוקה בחודש הבא.

על אף ניסיון ההרגעה האשים הערב נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, את גרמניה בהענקת מקלט לגורמי טרור וסיוע להם. זאת, לדבריו, מכיוון שהרשויות במדינה אפשרו למנהיגי ארגונים כורדים שארצו הוציאה מחוץ לחוק לנאום בפומבי, בזמן שמנעה זאת משרי ממשלתו, דוגמת בוזדה. הוא הוסיף כי עיתונאי גרמני שנעצר השבוע בטורקיה הוא "סוכן גרמני".

עוד בוואלה! NEWS:
האיומים על מרכזים יהודיים בארה"ב: נעצר חשוד בסנט לואיס
"הנוף הגרוע בעולם": מלון חדש עם גרפיטי של בנקסי - בבית לחם
רוסיה דוחה בזעם טענות כי השגריר בארה"ב מרגל: "ציד מכשפות"

שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושואלו מגנה ביטול הנאום של בוזדה בגגנאו. AP
"על גרמניה ללמוד איך להתנהג". צ'בושואלו/AP

הסיבה הרשמית שניתנה לביטול הייתה כי המקום בו נועד להיערך קטן מדי מכדי להכיל את הקהל הצפוי להגיע. בהמשך ביטלה עיריית קלן אירוע בהשתתפות שר המסחר של טורקיה, ניהאט זייבצ'י, שתוכנן להיערך ביום ראשון, בנימוק של סיבות ביטחוניות. בהודעה מטעמו של בוזדה על ביטול פגישתו עם שר המשפטים הגרמני, האיקו מאס, נמסר כי "גישה אנטי-דמוקרטית, כפי שהיה עם ביטול הנאום שלי תוך שימוש בתירוץ לחוסר מקום הוא בלתי מקובל". בוזדה אף קטע את ביקורו בעקבות הביטול ושב לארצו.

בהמשך לביטול הפגישה זימן משרד החוץ באנקרה את שגריר גרמניה במדינה לשיחת הבהרה ושר החוץ, מבלוט צ'בושואלו, הצהיר כי "אם גרמניה רוצה לשמור על מערכת יחסים תקינה עם טורקיה, עליה ללמוד איך להתנהג". הבוקר אף התקבלה התרעה על פצצה בבניין העירייה בגגנאו. בריאיון לתחנת טלוויזיה מקומית אמר ראש העיר, מייקל פייפר, כי "אנו מניחים בשלב זה שקיים קשר בין האירועים, אך איננו יודעים בוודאות. אנו מניחים שקיים קשר ישיר". משרד החוץ של גרמניה מסר בעקבות האירועים כי יפעל לשמור על הדיאלוג עם טורקיה.

מרכז הכנסים בעיר גגנאו בגרמניה פונה בשל איום על פצצה אחרי ביטול נאום שר טורקי. AP
כוחות משטרה מחוץ לאולם בגגנאו לאחר ההתרעה על הפצצה, היום/AP

היחסים בין שתי המדינות נעשו מתוחים בקיץ האחרון לאחר ניסיון ההפיכה הכושל באנקרה, בחודש יולי. הנשיא ארדואן אף האשים את גרמניה, שבה חיים כמיליון וחצי אזרחים שמוצאם מטורקיה, במתן מקלט לחמושים כורדים ולגורמי שמאל, לאחר ניסיון ההפיכה.

בתחילת השבוע נעצר בטורקיה עיתונאי גרמני, דניז יוצ'ל, העובד עבור העיתון "די וולט", בחשד ל"הפצת תעמולה טרוריסטית". לאחר מעצרו אמר שר החוץ הגרמני גבריאל כי הדבר מאיים על היחסים בין שתי המדינות. הקנצלרית, אנגלה מרקל, הוסיפה כי ארצה תעשה "כל שביכולתה" על מנת להביא לשחרורו של יוצ'ל.

(עדכון ראשון: 18:55)

מרכז הכנסים בעיר גגנאו בגרמניה פונה בשל איום על פצצה אחרי ביטול נאום שר טורקי. AP
האולם בגגנאו בו היה אמור בוזדה לשאת דברים, היום/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully