וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מתן פטור מוויזה לתושבי מזרח אירופה מביא לעלייה בסחר בנשים"

1.3.2017 / 10:00

גורמים ברשות ההגירה והאוכלוסין ובמשטרה טוענים כי הסכמי פטור מוויזה, שנחתמו עם מדינות מזרח אירופה, הובילו לא רק לעלייה בתיירות – אלא גם בסחר בנשים. בשנה החולפת, נעצרו 300 אוקראיניות בחשד שהובאו ארצה במטרה לעסוק בזנות

עובדת בזנות בתל אביב, ישראל, 2009. AP
"החל דפוס חדש של הבאת זונות לארץ בכסות תיירות"/AP

300 נשים אוקראיניות נעצרו בשנת 2016 עם כניסתן לישראל בחשד שהובאו לעסוק בזנות – כך נחשף השבוע בדיון ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובנות בראשות ח"כ עליזה לביא (יש עתיד).

הנתון מצביע על עלייה בהיקפי הסחר בנשים ממדינות מזרח אירופה. לטענת רשות ההגירה והאוכלוסין, משרד המשפטים והמשטרה, העלייה נגרמה בשל הסכמי פטור מאשרות כניסה עם מדינות במזרח אירופה, שנחתמו לפני כשנתיים במטרה להביא לעידוד התיירות והכלכלה. לדברי ח"כ לביא, ישנה התעלמות מהשפעתם על היקפי הסחר בנשים לצרכי זנות.

דינה דומיניץ, מתאמת מאבק סחר בזנות במשרד המשפטים, אמרה כי לאחר שמיגרו הרשויות בישראל את תופעת הסחר בנשים, עם חתימת הסכמי הפטור הדדיים מוויזה, החל דפוס חדש, של הבאת נשים לארץ בכסות תיירות. "הסכמי הפטור שישראל חתמה עליהם הביאו לעלייה בתיירות ותרומה לכלכלה. אולם בד בבד, הסכמים אלו הביאו גם לעליה בסחר בנשים", הסבירה דומיניץ.

"אם בעבר אותן נשים שמגיעות לארץ כתיירות היו צריכות להגיע לקונסול לראיון והוא היה יכול לעלות על החשד שהיא מגיעה למטרת זנות, היום אין את הסינון הזה. התיירות מגיעות בדלת הראשית, והסוחרים לא צריכים לעשות מאמצים מיוחדים כדי שהן יכנסו לארץ". לדבריה, "בדרך כלל הן חוזרות בתום תקופת האשרה ולכן יש קושי לאתר נתונים על מספר הנשים שמגיעות לארץ במסווה של תיירות. אי אפשר לדעת כמה מהן באמת עוסקות בזנות וכמה הן באמת תיירות".

עוד בוואלה! NEWS:
איזנקוט על דוח צוק איתן: "הופקו לקחים; צה"ל לא חסין מביקורת"
דור נהרג בתאונת אופנוע בבוליביה: "חיוכו יישאר חרוט בזכרוננו"
"עדות במשטרה: נתניהו הורה למנכ"ל משרד הביטחון לעצור את מכרז ספינות"

ביקורת דרכונים ביקורת גבולות. ShutterStock
"לבקרי הגבולות יש דקה להחליט מי עומד מולם"/ShutterStock

לדברי עו"ד אורלי שמואל דהן מהלשכה המשפטית ברשות ההגירה והאוכלוסין, אחד מכל חמישים תיירים מאוקראינה שמגיעים לארץ מסורב כניסה. כניסתם של כ-5,700 תיירים סורבה בשנה החולפת, מתוכם כ-300 נשים שנחשדו ככאלו שהובאו למטרות סחר או שהודו בכך בעצמן.

"הסכמי הפטור מאשרות גרמו לכך שהמפגש הראשון של התייר הוא עם בקר הגבול, שרואה בממוצע 45 אנשים בשעה, מה שאומר שיש לו כדקה להחליט מי נמצא מולו", אמרה מיכל יוסיפוף, ראש תחום ביקורת גבולות ברשות. "אמנם עומדים לרשותם סממנים לזיהוי, אך עדיין הם אינם יכולים לזהות במאה אחוז, כי אותן נשים שמגיעות לארץ למטרות זנות משתמשות בסיפור כיסוי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

לדבריה, הסכמי הוויזה ההדדיים לא רק הביאו לעלייה בסחר בנשים, אלא גם לעליה דרסטית במבקשי המקלט. "אם ב-2013 היו לנו ארבעה מבקשי מקלט, ב-2016 היו 6,880. מדובר בתיירים שנכנסים לנתב"ג, ונוסעים למשרד הפנים לבקש מעמד של פליט מאוקראינה או גיאורגיה. משם הם מוסעים לאתרי הבנייה או למרכזי סיעוד, תוך עקיפה של ההסכמים ההדדיים. יש חשש שמדובר באוכלוסייה שתהפוך לפגיעה", אמרה שמואל דהן.

במשטרה הסבירו כי גיוס הנשים נעשה מחוץ לגבולות ישראל, באמצעות אנשי קשר שמגיעים לשם, מתדרכים אותן ומציידים אותן בתכנית טיול, באישור להשכרת רכב, בפרטי מלון ובמסמכים רפואיים. "כשהן חוזרות הן משדלות נשים אחרות לבוא לפה, ועושות את העבודה בשביל הסוחרים. בעבר, כשהיה צורך בבקשה לוויזה ידענו מי אמור להגיע לארץ, היה לנו יותר קל לבדוק", אמר קצין חוקרים ראשי במשטרה, רפ"ק רובי קיים. "היום אנחנו מגיעים בקצה, לבתי הבושת. העבודה הרבה יותר קשה. ביטול האשרות יכול לסייע לנו בצורה הטובה ביותר".

משרד התיירות: "אי אפשר להכליל 100 אלף תיירים"

מנגד, במשרד התיירות מבקשים לשים דגש על הגידול בתיירות. "אם בשנים עברו נכנסו לישראל כ-40 אלף אוקראינים, כיום מגיעים 150 אלף. המשרד משקיע מיליונים בקמפיינים לעידוד התיירות ממדינות אלה", אמרה שרון מאיר, מהייעוץ המשפטי של המשרד. "אי אפשר בגלל 5,700 מסורבים להכליל את כל ה-100 אלף".

ח"כ לביא ציינה כי הברחת נשים לשם זנות היא תעשייה המגלגלת מיליוני דולרים, ולכן כל פרצה במדיניות אשרות הכניסה תנוצל בידי סרסורים ובעלי עניין. לטענתה, "ישראל עברה כברת דרך משמעותית בהתמודדות עם סחר בבני אדם, שזכתה להכרה בשנים האחרונות גם בדוח מחלקת המדינה האמריקנית. אסור לנו לחזור לאחור".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully