וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזנקוט על דוח צוק איתן: "הופקו לקחים; צה"ל לא חסין מביקורת"

28.2.2017 / 19:21

שעות בודדות לאחר פרסום הפרק על איום המנהרות בדוח מבקר המדינה על מבצע "צוק איתן", התייחס הרמטכ"ל לביקורת שהופנתה כלפי מערכת הביטחון. "הגברנו את תדירות האימונים והתאמנו לכל תרחיש", אמר

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: יוסי אלטר

הרמטכ"ל גדי איזנקוט אמר הערב (שלישי) כי צה"ל הפיק את הלקחים ממבצע "צוק איתן" ופועל לשיפור תמידי. בתגובה לפרסום דוח מבקר המדינה, אמר הרמטכ"ל בנאום במכללה לפיקוד ומטה של צה"ל: "בשנים האחרות הגברנו את תדירות האימונים והתאמנו לכל תרחיש.

"ראיתי מקרוב את חייל צה"ל במערכים השונים ואת הרמטכ"ל בני גנץ עושים הכול כדי להשיב את הביטחון. צה"ל אינו חסין מביקורת, אך עלינו לזכור כי מדובר באנשים רואיים שהקדישו את חייהם לביטחון המדינה".

עוד בוואלה! NEWS:
"נתניהו, יעלון וגנץ לא הציגו לקבינט את חומרת איום המנהרות"
נתניהו מגיב לביקורת: "איום המנהרות הוצג בפירוט בפני הקבינט"
משפחת שאול על דוח המבקר: "נתניהו ויעלון הפקירו, הסתירו וטייחו"

טקס החלפת הרמטכ"ל בקרייה בתל אביב, פברואר 2015. דובר צה"ל
התייחס לביקורת שהופנתה כלפי קודמו. איזנקוט וגנץ/דובר צה"ל

לפי הדוח, שחלקים ממנו נחשפו היום, ישראל נתפסה לא ערוכה לרשת המנהרות שהפעיל חמאס, אף שאיום המנהרות מוכר למערכת הביטחון כבר מסוף שנות ה-80. המבקר קבע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון לשעבר משה יעלון והרמטכ"ל לשעבר בני גנץ לא מסרו לקבינט המדיני-ביטחוני "מידע משמעותי והכרחי" בנוגע לרצועת עזה לקראת מבצע "צוק איתן" ובמהלכו, אף שנתניהו ויעלון עסקו בו בדיונים פנימיים.

הדוח חושף שורה של ליקויים בתהליכי קבלת ההחלטות בצמרת המדינה. מהדוח עולה כי כפי שטענו חלק משרי הקבינט, איום המנהרות ההתקפיות מעזה אכן לא הוצג במפורט בפני הקבינט, כמו גם מידע על כוונה לבצע באמצעותן פיגועים גדולים נגד ישראל, למרות שגופי המודיעין – שב"כ ואמ"ן – הגדירו אותו איום משמעותי ואסטרטגי.

המבקר קבע כי לצה"ל ולממשלות ישראל היו הזדמנויות רבות להיערך לאיום התת-קרקעי, אולם בשל שורה של כשלים וליקויים לא גובש מודיעין מספק ולא פותחה תורת לחימה או אמצעים טכנולוגיים שיאפשרו לצה"ל להתמודד עם האיום. ולכן, במבצע שהתקיים בקיץ 2014 - שבמהלכו עשה חמאס את השימוש הנרחב ביותר במנהרות - הופתעה ישראל ונאלצה לאלתר כדי להילחם בסכנה הנשקפת מהן.

בניגוד לפרקים על הקבינט ועל מוכנות העורף, שהם חלק מדוח המבקר הכולל על מבצע "צוק איתן", על פרטים רבים בפרק זה, העוסק בהיערכות מערכת הביטחון לאיום המנהרות הוטל חיסיון. אך אלה שכן נחשפו מלמדים כיצד נפל איום המנהרות "בין הכיסאות" של ארגוני המודיעין השונים, של המטה הכללי ושל הממשלה, וכיצד פספסה ישראל את ההזדמנות להגיע למבצע "צוק איתן", כשצה"ל ערוך ללחימה בתוואי הסבוך של המנהרות ברצועת עזה.

(עדכון ראשון: 17:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully