וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוקר מתוח בירושלים: נשות הכותל בתפילת ראש חודש - מאות מחו

27.2.2017 / 9:03

מאות נערים ונערות הפגינו נגד הנשים, שקיימו את תפילת ראש חודש אדר יחד עם ארגונים רפורמיים, התעטפו בטליתות וחבשו כיפות. מנכ"לית הארגון: "ההסתה החרדית מביאה לאלימות". מארגני תפילת הנגד: "הכותל המערבי אינו ניתן לחלוקה"

צילום: רוני כנפו ונשות הכותל, עריכה: ורד לידני

(בווידאו: עימותים ברחבת הכותל בתפילת ראש חודש אדר בשנה שעברה)

מאות נערים ונערות מהציבור הדתי לאומי הגיעו הבוקר (שני) לתפילת מחאה בכותל המערבי נגד מתווה הכותל שאושר בממשלה לפני יותר משנה ונועד לאפשר תפילה שוויונית עבור הרפורמים, הקונסרבטיבים ונשות הכותל ברחבה נפרדת מזו הקיימת. במקביל קיימו נשות הכותל, יחד עם ארגונים רפורמיים וקונסרבטיביים, תפילה משלהן במחאה על אי קיום המתווה. הנשים התפללו כשהן חובשות כיפות ומתעטפות בטליתות, דבר שעורר את זעמם של האורתודקוסים.

המשטרה הקצתה שטח נפרד לתפילת נשות הכותל בעזרת הנשים ברחבה כדי להימנע מחיכוכים בין הצדדים ועד כה לא נרשמו כאלה מלבד קריאות לעבר הזרמים הלא אורתודוקסיים, ובהן "לכו להר הבית" ו"זה לא הכותל שלכם".

מנכ"לית נשות הכותל לזלי זקס אמרה הבוקר כי "ההסתה בתקשורת החרדית נותנת את אותותיה ברמת אלימות מילולית ופיזית שלא זכורה לי הרבה זמן. המשטרה סגרה מתחם בתוך עזרת הנשים עבור נשות הכותל אבל כדי להיכנס אליו המתפללות נאלצות לעבור מסכת קללות, השפלות, דחיפות, וחלקן מופלות לרצפה ונחלצות בבכי. מישהו חייב לעצור את הטירוף הזה".

עוד בוואלה! NEWS:
ראש ארגון פשיעה מהצפון נעצר בתל אביב - בגלל אלה ברכבו
מבלי לשחזר את מראות עמונה, בעפרה מתכוננים לקרב האבוד על הבית
דגל פלסטין נתלה בבית ספר במודיעין וגרם לסערה: "דגל טרור"

הפגנה נגד נשים וארגוני רפורמים במהלך תפילת ראש חודש של נשות הכותל, הכותל המערבי. פברואר 2017. נועם מושקוביץ
מאות הגיעו למחות. רחבת הכותל, הבוקר/נועם מושקוביץ

יהודה ולד ממרכז ליב"ה, ממארגני התפילה הדתית, אמר: "היום הגיעו לכותל אלפי בני נוער שהכריזו באופן ברור שהכותל המערבי אינו ניתן לחלוקה. אפשר לבוא להתפלל פה על פי המסורת של עם ישראל ואין טעם לחלק אותו לגורמים כאלה ואחרים. הרבנים כולם תומכים במהלך הזה וזו אמירה ברורה לפוליטיקאים ולאנשים שאחראים לדבר הזה לעצור כל אפשרות של מתווה".

את המאבק מהצד האורתודוקסי הובילו ארגונים המזוהים עם הזרם החרד"לי (חרדי לאומי) בציונות הדתית, בהם מרכז ליבה, התנועה למדינה יהודית, עטרת כהנים וארגונים נוספים, בעוד שאת השיח סביב הסוגיה החזירו דווקא החרדים. המפלגות החרדיות ש"ס ויהדות התורה דרשו בחודש האחרון מראש הממשלה בנימין נתניהו לבטל את מתווה הכותל המערבי שאושר בממשלה בחודש ינואר בשנה שעברה, מתוך מטרה לאפשר תפילה שוויונית של רפורמים, קונסרבטיבים ושל נשות הכותל ברחבה נפרדת בכותל המערבי. החרדים אינם ממהרים עד כה לנקוט בקו מעשי בכותל עצמו, ומתמקדים בזירה הפוליטית והמשפטית.

מנגד, בג"ץ דן בימים אלה בעתירה שהגישו הזרמים הלא אורתודוקסיים ובה דרשו שהממשלה תקיים את המתווה, כפי שהבטיחה, או תחלק מחדש את הרחבה הקיימת לשלושה חלקים כדי לפנות מקום לתפילה מעורבת של גברים ונשים יחד. בג"ץ יכריע בקרוב בדיון שנמשך כבר תקופה ארוכה, והחלטה לטובת העותרים עלולה להצית מחדש את השטח כך שהחרדים "יחסמו את הביזיון בכותל המערבי בגופם", כלשונם. בינתיים, הזרמים הלא אורתודוקסיים מתפללים ברחבה הקיימת בכותל המערבי ולא בזו שהוקצתה להם במסגרת המתווה.

בשנה שעברה במהלך תפילת ראש חודש אדר התעמתו עשרות מנשות הכותל עם חרדים, שדרשו את הרחקתן מהמקום. במהלך התקרית, אף השחיתו כמה מהחרדים סידור תפילה שהיה ברשותן של נשות הכותל, לנגד עיניהן. אישה חרדית ששרקה במשרוקית, במחאה על הגעתן, הורחקה מהרחבה בידי שוטרות.

הפגנה נגד נשים וארגוני רפורמים במהלך תפילת ראש חודש של נשות הכותל, הכותל המערבי. פברואר 2017. נועם מושקוביץ
נשות הכותל, הבוקר/נועם מושקוביץ
הפגנה נגד נשים וארגוני רפורמים במהלך תפילת ראש חודש של נשות הכותל, הכותל המערבי. פברואר 2017. נועם מושקוביץ
רחבת הכותל, הבוקר/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully