וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הוא דרס אותי לאור יום": סיפורה המזעזע של מוטרדת מינית

27.2.2017 / 7:45

סרט דוקומנטרי שעוסק בהטרדות מיניות ברחוב חושף כמה סיפורים קשים על הטרדות - כשהמרכזי בהם הוא סיפורה של אישה שהוטרדה מינית ונדרסה ע"י רוכב אופנוע לאחר שזו סירבה להיענות לחיזוריו. ניסוי חברתי שבוצע במסגרת התכנית מציג עובדות כואבות במיוחד

ITV

מה שקרה לפייגן לילי בשנה שעברה היה יותר ממחריד, כשהיא נכנסה לסטטיקה הקשה לעיכול - לפיה 1 מתוך 5 נשים בבריטניה עוברת הטרדה מינית ברחוב. עובדת המועצה בת ה-20 עשתה את דרכה הביתה ברחובות לונדון עם אחיה בן ה-18, כשגבר זר על קטנוע ניסה להתחיל איתה. היא בחרה שלא להגיב והמשיכה ללכת. הוא לא ויתר וחסם לה את הדרך. לילי משחזרת: "הוא אמר לי בצורה מאוד אגרסיבית: 'שאלתי אותך אם את בסדר, מותק?'. בהתחלה הייתי די בהלם". הוא איים לדרוס אותה ואת אחיה אם תמשיך להתעלם ממנו - וכך עשה. היא הספיקה לדחוף את אחיה מדרכו רגע לפני שהוא נכנס בה. "הכידון נכנס בחזה שלי ונפלתי. הוא דרס אותי לאור יום".

המשטרה עצרה את החשוד בן ה-21 אך החליטה לשחרר אותו, מאחר שלא נמצאו מספיק ראיות כדי להעמידו לדין. לילי נפצעה באורח קל עד בינוני עם פציעות פנימיות ונאלצה ללכת עם קביים למשך שבועיים. וכל זה למה? רק כי היא סירבה להתייחס ל"מחמאות" של האופנוען, "לא יכולתי ללכת במשך שבועיים", היא אמרה, "כל זה רק כי לא הגבתי לחיזורים שלו".

מוטרדת מינית ברחובות לונדון. צילום מסך
יצאה לסיבוב ברחובות לונדון ותפסה גבר מצלם לה את הרגליים/צילום מסך

עוד בנושא:

עוד באותו נושא

אמיתי או מבויים? כך נקמה רוכבת האופניים בנהג שהטריד אותה מינית

לכתבה המלאה

זה רק סיפור אחד מבין רבים שנחשפו בתכנית הדוקומנטרי של ITV ששודרה בשבוע שעבר, "Harassment Uncovered", ועוסקת בסוגיה של זריקת "מחמאות" לנשים ברחוב ובדיון האם תשומת הלב הזו נחשבת להטרדה מינית. בתכנית שלחו צעירה להסתובב ברחבי לונדון במסגרת ניסוי חברתי כדי לתעד את מה שיעלה בגורלה ב-4 השעות בהן טיילה בעיר. לא צוות התכנית ולא היא עצמה האמינו שיתפסו דג שמן במיוחד. מלבד הערות והצקות - היא תפסה בחור בגיל העמידה שמנסה בסתר לצלם לה את הרגליים.

הסופרת והקומיקאית בת ה-22, נעמי אפטר, סיפרה שחוותה לא פעם הטרדות מיניות מגברים זרים, החל מגיחוכים ושריקות בוז ועד הערות מיניות אגרסיביות ואפילו נגיעות. לסיבוב ברחובות לונדון היא יצאה כשהיא לבושה בג'ינס ומעיל שחור שלא חושף שום דבר שיכול "להצדיק" התייחסות יוצאת דופן מעוברי אורח. זה לא מנע מגברים לזרוק לה הערות, לשרוק לה, לצפור, להתחיל איתה ולקלל אותה כשסרבה להשיב. מספר התקריות המתועדות כה גדול שבאיזשהו שלב היא פשוט הפסיקה לספור. המקרה המזעזע ביותר היה כשאפטר עצרה ברמזור והבחינה בעובר אורח - גבר בגיל העמידה - מצלם את רגליה. היא התעמתה איתו ושאלה מה הוא עושה. בתחילה הוא נראה מחוייך אך מהר מאוד סירב להתנצל וטען שאין לה זכות לדרוש ממנו למחוק את התמונות. "זה שהוא חושב שזה בסדר זה פשוט לא נתפס", היא אמרה והוסיפה שעבור נשים רבות, תשומת הלב עצמה היא הטרדה, "אם מישהו צועק 'היי מהממת!' זה עדיין מעצבן. אני לא יכולה להגיע ליעד שלי בשקט?"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נעמי אפטר התעמתה עם המטריד שלה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקרים מסוימים, כמו במקרה של לילי, חוסר מענה מצד נשים יכול להוביל לאלימות בפועל. על פי הסטטיסטיקה, נשים רבות מרגישות מאוימות מגברים. בסקר שנערך בקרב 2,000 נשים בגילאי 18 עד 34 - כמעט מחציתן סיפרו שהן סובלות מהטרדות מיניות מילוליות או פיזיות מאדם זר, ואילו 40% סיפרו שהן חוששות שההטרדה תוביל לאלימות.

פאנל של 12 אנשים שהתאסף במסגרת הסרט כדי לדון בסוגיית ההטרדות טען שלא כל קריאה או מחמאה נחשבת להטרדה. צעיר אחד אמר שמחמאה היא מחמאה כל עוד היא נאמרת פעם אחת. אישה אחרת בת 50 הסכימה עם הטענה והוסיפה שזו רק תגובה, לא הטרדה. אולם, רוב הפאנל הסכים ששריקות וקריאות חוזרות הן הפרה ברורה של פרטיות ונחשבות להטרדה. לא פעם הועלו טענות שהמשטרה לא מטפלת בנושאים אלה בחשיבות המגיעה להם. פופי סמארט בת ה-23 התלוננה למשטרה בשנה שעברה אחרי ששוב ושוב ספגה שריקות מעובדי בניין בדרכה לעבודה, אך במשטרה החליטו שלא לפעול בנושא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פייגן לילי משחזרת את היום בו נדרסה רק כי סיברה לחיזוריו של בחור/מערכת וואלה!, צילום מסך

משטרת נוטינגהאמשייר אימצה גישה אחרת. בשנה שעברה, היא הייתה הכוח הבריטי הראשון שהביא למדיניות נוקשה נגד מטרידים מיניים – מהתנכלויות ברחוב להצעות מיניות בלתי רצויות ותקיפה מילולית ופיזית – הוחלט שהטרדה מינית מכל סוג שהיא תחשב לפשע שנאה. כתוצאה מכך, בעשרת החודשים האחרונים נעצרו 31 גברים על פשאי שנאה ודווח על 52 תקריות שנאה נגד נשים. משטרת התחבורה הבריטית יצאה ב-2015 בקמפיין המעודד נשים לדווח על הטרדות מיניות שחוו בתחבורה הציבורית. מאז הקמפיין, רק בלונדון נעצרו יותר מ-500 גברים שזוהו במצלמות האבטחה המותקנות ברכבת התחתית.

ג'סיקה בריידי, שחקנית תיאטרון בת 26, העידה לפני כשנתיים במשפט נגד אדם בן 36 שהטריד אותה ברכבת התחתית. הוא החמיא לה על המראה וכשזו סירבה להתייחס, ירד עמה בתחנה ועקב אחריה הביתה. הוא החל לגעת בה, דיבר איתה ותפס לה בישבן, היא ניסתה לברוח לכיוון המדרגות הנעות אך זה חסם לה את הדרך. הוא המשיך להניח את ידה על הישבן שלה גם במדרגות הנעות, עד שזו הצליחה לברוח ממנו ולהגיע הביתה. הוא נידון ל-24 שבועות בכלא, ושמו התווסף לרשימת עברייני המין.

לדברי רייצ'ל קיז, מ"הסוף לאלימות נגד נשים", גברים לא מבינים מה נשים מרגישות כשגבר מפנה אליהן תשומת לב שכזו, "מ'אני אוהב את איך שאת נראית' ל"איך את מעזה להתעלם ממני?' או אפילו "איך את לא נותנת לי את תשומת הלב שמגיעה לי אחרי שנתתי לך מחמאה?'. גברים לא מניחים. זה יכול להיות ממש מפחיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully