וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העלאת שכר המינימום והתקנת מצלמות: התכנית לטיפול במשבר הסיעוד

מנכ"ל משרד הבריאות שלח לשר ליצמן את התכנית החדשה שגובשה עקב חשיפת ההתעללות בבית אבות בחיפה. עיקרי תכנית החירום תלויים בתקציבי האוצר וכוללים בין היתר הוספת 2,400 אשרות לעובדים זרים

צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכה: שניר דבוש

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב שלח שלשום (שישי) לשר הבריאות יעקב ליצמן את התכנית החדשה לטיפול מידי במשבר החמור בענף האשפוז הסיעודי. זאת, לאור חשיפת ההתעללות בבית האבות בחיפה "נאות כיפת הזהב" בשבוע שעבר. כמו כן, החלה חקירת משטרה בכל המחלקות הנוגעות לתחום הסיעוד במשרד הבריאות, על רקע החשד להדלפת ביקורי פתע של הפקחים למוסדות מסוימים.

את תכנית החירום החדשה גיבשו גורמי מקצוע האמונים על תחום הסיעוד במשרד הבריאות, בראשות המנכ"ל. הצוות גובש לאחר ששר הבריאות הורה על עבודת מטה בהולה שתוליד תכנית חירום תוך ימים ספורים ותנסה להרגיע את הרוחות הסוערות בציבור הרחב. בשבוע שעבר שלח ליצמן מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון בבקשה לתוספת דחופה של 80 מיליון שקלים לטובת פקחים, התקנת מצלמות במוסדות גריאטריים, העלאת שכר המינימום של עובדי הסיעוד ועוד 2,400 אשרות עבודה בסיעוד לעובדים זרים. ואולם, עד כה לא נתקבלה תשובה בנושא.

לקריאה נוספת:
מנכ"ל משרד הבריאות: "לא יהיה מנוס מהעלאת ביטוח הבריאות"
ללא מזון טרי, בלי יחס למטופלים: הפצצה המתקתקת בבתי האבות בישראל
פרשת ההתעללות בקשישים: בית האבות לא יקבל מטופלים חדשים, ההנהלה תוחלף

מסיבת עיתונאים של משרד הבריאות בנושא סל התרופות, 3 בינואר. מגד גוזני
אושרו 20 משרות ייעודיות נוספות לפיקוח. השר ליצמן/מגד גוזני

עיקרי תכנית החירום נכתבו כבר בסעיפי המכתב ששלח השר, ותלויים במידה רבה בתקציבים שיימלאו לכך באוצר. עניין המצלמות שיותקנו בכלל מרכזי האשפוז הסיעודיים נמצא בבדיקה במשרד המשפטים באשר לחוקיות הבקשה. כבר עכשיו, ועד להשלמת הדיונים עם משרד האוצר, יתווספו 20 משרות ייעודיות לפיקוח גריאטרי במשרד הבריאות.

"תוספת זו תאפשר הוספת שתי בקרות פתע בכל מוסד בשעות לא שגרתיות והקמת צוות משימה במשרד הראשי למשימות נוספות ופיקוח הדוק על מוסדות שימצאו בעיתים", כתב בר סימן טוב בעקרי התכנית. "משרות אלו התאפשרו בסיוע נציבות שירות המדינה והסטות פנימיות בתוך המשרד. כיום מתבצעות כ-600 בקרות במוסדות הגריאטריים, בצוותים של שבעה אנשי מקצוע שונים לשם בחינת כלל הנושאים. בממוצע יש כשתי בקרות למוסד, מחציתן מתבצעות כביקורות פתע. אבהיר כי לצורך השלמת מערך הפיקוח והבקרה באופן אפקטיבי על כלל האוכלוסיות חסרות הישע, כולל בתחום בריאות הנפש, שיקום נכי נפש, מעונות יום שיקומיים וכדומה, נדרשת תוספת של עוד מאה תקני מפקחים", הסביר.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

ישנו מחסור של כ-5,000 מטפלים בבתי אבות

נושא נוסף שיטופל באופן מידי הוא תוספת כוח אדם סיעודי בכלל מרכזי האשפוז בארץ. נכון להיום, כך לפי נתוני איגוד בתי האבות בישראל, חסרים כ-5,000 מטפלים סיעודיים בבתי אבות. לפי התכנית החדשה, יתווסף לכל מחלקה סיעודית תקן של כוח עזר סיעודי לתגבור. עלות הצעד היא 20 מיליון שקלים מתקציב משרד הבריאות.

בקשת השר לתוספת של 2,400 אשרות עבודה בסיעוד לעובדים זרים נידונה ביום שני האחרון בפגישה שקיימו נציגי האוצר ומנהל האוכלוסין. לפי דיווחו של מנכ"ל משרד הבריאות, תוך שבועיים יתקבלו תשובות בנושא.

מצוקה נוספת שמלבה את משבר ענף הסיעוד היא הכשרת כוח אדם סיעודי. גם כאשר אחיות מסיימות מסלול לימודים, הן אינן בוחרות במסלול עבודה סיעודי וכך נוצר מחסור חמור. לפי התכנית החדשה, בתקופה זו מסיימות הכשרה 200 אחיות מעשיות ובמשרד פועלים להכשרת אחיות מעשיות נוספות לתחום הסיעוד. גם נושא שכר המינימום עדיין על שולחן הדיונים וכוונת המשרד היא לקבוע שכר מינימום ענפי שיותאם לשכר המינימום בענף הסיעור ולא לשכר המינימום הכללי במשרד. כלומר, מדובר בתוספת של 900 שקלים לשכר הקיים.

נוסף לכך, נערך המשרד לגיוס מתנדבים לבתי אבות סיעודיים, שמלבד אירוח חברה וסיוע בארוחות לקשישים הסיעודיים, ידווחו למשרד הבריאות על כל אירוע חריג שיתקלו בו. כמו כן, נבחנת האפשרות של שילוב בנות שירות לאומי בבתי אבות, אם כי בעבר ניסיון דומה לא צלח.

כחלק מהרפורמה לסיעוד שאותה מנסה ליצמן להעביר זה חודשים רבים בכנסת ללא הצלחה, מייבא המנכ"ל לתכנית החירום החדשה את אחד העקרונות המרכזיים בה והוא המרת "הקוד הסיעודי" - תשלום משרד הבריאות עבור קשיש סיעודי למרכזי האשפוז - לאשפוז בייתי. כלומר, קשישים שזכאים לקוד סיעודי במרכזי אשפוז יוכלו להישאר בביתם וליהנות מטיפולים מקצועיים בביתם במקום באשפוז. תכנית זו עדיין איננה מגובשת לפרטי פרטים.

(עדכון ראשון: 23:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully