וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה ייצוגית נגד אל על: לא מוכנה לפצות נוסעים שטיסתם בוטלה

24.2.2017 / 10:00

על פי התביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז, החברה מתנערת מחובתה לפצות נוסעים שטיסתם בוטלה או נדחתה – בניגוד לחוק שירותי התעופה. בנוסף, 42 לקוחות הגישו נגד חברת התעופה תביעה אזרחית בגין טענות דומות. אל על: "כל מקרה נבחן לגופו"

צילום: יותם רונן, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: דיונים בין הנהלת אל על לטייסים בתיווך ההסתדרות, נובמבר)

עשרות נוסעים של חברת התעופה אל על סבלו בחודשים האחרונים מעיכובים, ביטולים ושיבושים בטיסותיהם עקב המשבר בין הנהלת החברה לטייסיה, שהגיע לשיאו בסכסוך העבודה האחרון בין הצדדים. ההנהלה והטייסים אמנם הגיעו להסכמות וחתמו בשבוע שעבר על מסמך הבנות בתיווך ההסתדרות, אולם הסערות שפוקדות את החברה רחוקות מלחלוף.

השבוע הוגשו שתי תביעות לבתי משפט נגד החברה בגין טיסות שבוטלו. בתביעות, אחת מהן ייצוגית, נטען כי החברה התנערה ממחויבותה לפצות נוסעים שטיסתם בוטלה או נדחתה, כנדרש בחוק, בטענה כי מדובר ב"נסיבות מיוחדות".

ביום שלישי השבוע הוגשה בקשה לאישור תביעה כייצוגית לבית המשפט המחוזי מרכז, על בסיס מקרה שקרה לנוסעים שקנו כרטיס הלוך חזור לארצות הברית. ביום הטיסה בחזרה לישראל שיצאה מניו יורק, שניים מהנוסעים שמעו כי בשל הסכסוך בין הנהלת החברה לטייסים טיסתם צפויה להתבטל. השניים, שכבר ביצעו צ'ק אין, לא קיבלו על כך הודעה מהחברה ופנו לנציג אל על, שעדכן אותם כי הטיסה אכן בוטלה. בשיחה עם הנציג, כך נטען, לא הוצע להם פיצוי כספי, אלא רק האפשרות לעלות על טיסה חלופית. בסופו של דבר נמצאה טיסה כזו שהייתה כרוכה בעצירה בציריך ובעיכוב של 20 שעות. אלא שגם לאחר תיאום הטיסה החלופית, השניים לא קיבלו מאל על כל מידע הנוגע להוצאות לינה ואוכל.


לקריאה נוספת:
חצי מיליון שקל לפורש: הטייסים והנהלת אל על חתמו הסכם קיבוצי חדש
המשבר באל על הסתיים: הושגו הבנות בין הנהלת החברה לטייסים
בית הדין קבע: הטייסים יוכלו להתפטר - אך מועד הפסקת עבודתם נדחה

היום העמוס בשנה בנתב"ג קיץ 2016 אולפן. ספק 500
"לשיטתה של אל על, כל דבר שגורם לאיחור איננו בשליטתה". נוסעים בנתב"ג/ספק 500

רק לאחר יותר מחודש, ובעקבות החתימה על ההסכם בין הנהלת החברה לטייסים, קיבלו השניים הודעה כי לאור נוסח חוק שירותי התעופה, החברה לא תפצה אותם על ההוצאות ועל העיכוב, משום שהללו נגרמו כתוצאה מ"נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתה".

אל על הציעה לשניים שובר הנחה לטיסה עתידית בסך של 200 דולר או נקודות זיכוי בחשבון הנוסע המתמיד שלהם, וזאת מטעמי "יחסי לקוחות". לאחר שהשניים סירבו להצעה הם קיבלו הצעה משודרגת, ולפיה יוחזרו לכל אחד 260 דולרים. בתגובה לטענת אחד מהם כי בגלל העיכוב החמיץ את חגיגות יום נישואיו, מסרה החברה: "אין חברות תעופה בכלל ואל על בפרט מפצות בגין אירועים שלא יצאו אל הפועל".

הטיסה איחרה? "זה לא בשליטתה של אל על"

במקרה חמור אחר, אל על הודיעה לנוסעים שטיסתם בוטלה כי היא כלל לא מתכוונת לסייע להם במציאת טיסה חלופית. בבקשה לאישור התביעה הייצוגית שהוגשה על ידי חברת עורכי הדין מירון, בן ציון ופריבס, נכתב כי כל עוד עובדי החברה לא פתחו בשביתה על פי חוק, הם לא זכאים להגנה לפי חוק שירותי תעופה. למעשה, אל על טענה כי מדובר ב"נסיבות מיוחדות" ולא בשביתה – סעיף שונה בחוק. עוד נטען כי לא ייתכן לראות בסכסוך העבודה "נסיבות מיוחדות" משום שמדובר במצב שהיה מוכר לחברה, ושאליו הייתה צריכה להיערך.

"לשיטתה של אל על, כל דבר שגורם לאיחור איננו בשליטתה. לא מחדל של עובדיה, לא תקלה במטוסים שלה וכן הלאה", נכתב בבקשה. בתביעה אף נטען כי החברה לא התחשבה בכך שכרטיסי טיסה שהוזמנו דרכה יקרים בדרך כלל בהשוואה לחברות אחרות, עובדה שצריכה להתבטא בגובה הפיצוי. ממשרד מירון, בן ציון ופריבס נמסר כי "התביעה הייצוגית שהוגשה על ידי משרדנו נגד אל על באה במטרה לעקור מן השורש את ההתנהלות הצרכנית החמורה של החברה וההתעלמות שלה מהוראות חוק מפורשות, מהחוזה עם הצרכן ואפילו מהבטחותיה שלה". לדברי עורכי הדין, "מכשיר התובענה הייצוגית נועד בדיוק לצורך מיגור תופעות חברתיות חמורות מעין אלה, ו'שיטות מצליח' בה החברה מקיימת את מחויבויותיה החוקיות רק כלפי מי שפונה לבית המשפט בתביעה כנגדה, ומותירה את רבבות צרכניה האחרים ללא כל פתרון או פיצוי".

מטוס בואינג 747-400 של אל על בשדה התעופה בן גוריון. David Silverman, GettyImages
"כתב תביעה לא התקבל במשרדי החברה". מטוס אל על/GettyImages, David Silverman

בנוסף לכך, הגישו 42 לקוחות תביעה אזרחית השבוע נגד החברה, לאחר שמועד טיסתם לניו יורק נדחה ב-12 שעות. בכתב התביעה שהוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים נכתב כי דחיית הטיסה גרמה ל"עוגמת נפש וחוסר נוחות". התובעים שוכנו במהלך ההמתנה במלון כפר המכביה שברמת גן, אולם לטענתם, לא קיבלו פיצוי מאל על. זאת, לאחר שהחברה טענה כי הטיסות לא אוישו בשל עיצומי הטייסים.

התובעים טענו כי הטיסות לא שובצו מלכתחילה וכי אל על פיצתה נוסעים במקרים אחרים שבהם נדחו או בוטלו טיסות בשל עיצומי הטייסים. בתשובתה לפניית התובעים, כתבה החברה כי "כל מקרה נבחן לגופו". בסך הכול, תובעים הלקוחות פיצויים בסך כ-300 אלף שקלים.

לפי כתב התביעה, אל על מוכרת טיסות על אף שהיא מודעת לכך שאין מספיק טייסים. "מי שמשלם את המחיר זה הנוסעים", טענו הלקוחות

לטענתם, דחיית הטיסה ב-12 שעות היא למעשה ביטולה בהתאם לאמור בחוק שירותי התעופה. בנוסף, הם טוענים כי אי שיבוצם של הטייסים התבצע משום שאל על מוכרת טיסות שלמות לקהל לקוחותיה בעודה מודעת לעובדה שעל פי מצבת הטייסים שלה, היא לא תוכל להוציאן לפועל. בכתב התביעה, שהוגש על ידי עו"ד מני בן מאור, מצוין כי עד כה תמיד נמצאו טייסים שיוכלו למלא את החלל הנוצר בעקבות כמות הטיסות העודפות, אולם לאור המשבר הנוכחי, אין טייסים שמוכנים לעשות זאת, כך שהנפגעים ממדיניות החברה הם הנוסעים.

"מדובר בטיסות שלא היו מאוישות כראוי בטייסים מלכתחילה", טוענים הלקוחות המאוכזבים. לדבריהם, נוסעים אחרים שהיו באותה טיסה פוצו בכ-3,000 שקלים. גם לטענה זו הגיבה אל על כי "כל מקרה נבחן לגופו". התביעה מצטרפת לתביעה ייצוגית דומה שהוגשה לאחרונה על ידי עורכי הדין נרי יקרוני, רונן עדיני, אירית לשם ואשר רוטבאום.

מאל על נמסר בתגובה: "כתב תביעה כאמור לא התקבל במשרדינו. ככל שיתקבל, תלמד החברה את פרטיו ותגיב כנדרש, בערכאות המקובלות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully